Abortus pil of curretage?

<p>Mijn zwangerschap is niet goed ??</p><p>Ik moet nu een week wachten of mijn lichaam het vanzelf afbreekt maar als dat niet is moet ik de keuze maken tussen de abortus pil of een curretage</p><p>Ik raak helemaal overwhelmed van de keuze en zou graag van mensen horen die dit hebben meegemaakt en welke keuze zij hebben gemaakt en waarom </p><p>Alvast bedankt ☺️</p>
 
Oh wat ontzettend verdrietig. ? Wat een kutkeuze he..

Toen de keuze mij werd voorgelegd heb ik voor een curettage gekozen. Vooral omdat ik niet sterk genoeg in mijn schoenen stond om met het wachten en het bloeden om te gaan. Ik was te emotioneel, en de 'makkelijkste' weg (zo voelde dat voor mij toen), was om een roesje te krijgen, gecuretteerd te worden, en wakker te worden en direct zou kunnen starten met verwerken.

Voor mij was dit de juiste keuze. Curettage vond ik heel erg meevallen en het lichamelijk herstel ook.

Doe waar jouw gevoel naartoe gaat meid, er is geen goed of fout.

Heel veel sterkte.
 
Wat verdrietig voor jullie dat deze zwangerschap niet goed gegaan is..helaas heb ik zelf vorig jaar zomer een missed abortion gehad. Allereerst vonden wij het belangrijk om echt even stil te staan bij het nieuws en het even bedenktijd te geven (ook al voelt dat misschien dubbel). Dus wellicht kom je de komende dagen van zelf samen tot de beslissing die het beste voelt(of minst vervelend..).

Mij werd sterk aangeraden om voor pillen te gaan, achteraf vind ik dat heel jammer want in mijn geval was het vruchtje al 4 weken gestopt met groeien en niet vanzelf afgestoten. Ik heb tot twee keer toe een pillen kuur gehad met twee keer dus krampen en flink bloedverlies. Wel prettig dat je dit thuis kunt ervaren. Bij een enkele vrouw werkt dit onvoldoende, ook na twee kuren. Helaas was dat bij mij zo. Ik had wekelijks controle in het ziekenhuis dus was steeds hoopvol dat het achter de rug was, maar dikke pech.. uiteindelijk 7 weken na de slechte echo alsnog een curretage moeten doen.

De curretage viel mij persoonlijk heel erg mee. Stel dat het me ooit weer zou gebeuren dan zou ik direct voor de curretage gaan, nu heb ik de hele zomer rondgelopen met de onvolledige miskraam.
Drie weken na de curretage ben ik zwanger geraakt en over 4 dagen uitgerekend van een gezonde baby.

Het is natuurlijk wel een heel persoonlijke beleving, maar misschien heb je er toch iets aan in je overwegingen. Heel veel sterkte de komende tijd.
 
Allereerst sterkte toegewenst! Dit is heel verdrietig nieuws..

Ik heb het helaas zelf ook 2 x meegemaakt. 1e keer ging ik voor curretage (vond ik echt super fijn) en 2e keer koos ik voor de medicatie. Dit omdat ik mij ineens erg zorgen ging maken dat een tweede curretage misschien wel extra risico’s met zich mee zouden brengen.

Echter heb ik achteraf spijt gehad, want ik vond het echt verschrikkelijk die medicatie. Het is echt per persoon verschillend en ik had geen pijnstillers meegekregen, maar ik verging echt van de pijn. Toen ik eenmaal 5 ibuprofen en 4 paracetamol later was, kon ik eindelijk weer normaal op de bank liggen zonder al te veel pijn. Die dag heb ik 9 ibuprofen en 8 paracetamol naar binnen gewerkt om de pijn te onderdrukken. Ik had ook alle bijwerkingen van de medicatie. Overgeven, diarree, koude rillingen (wat echt heel eng is als je vergaat van de pijn en ligt te trillen als een gek) en natuurlijk de hevige buikpijn.

Wat betreft de curretage was dat echt een kwestie van nuchter blijven, je krijgt een infuusje en gaat 15 minuten even slapen, zij regelen verder wat er gebeuren moet en een uur later sta je weer buiten. Wel nog moe van alles natuurlijk en een ‘leeg’ gevoel, maar dat alles is me echt meegevallen vergeleken de laatste keer met medicatie.

Maar ik heb ook heel veel verhalen gelezen van vrouwen die de medicatie echt helemaal prima vonden en het konden vergelijken met menstruatie krampen.
Mocht je het in ieder geval doen, raad ik aan om in het ziekenhuis om pijnstillers te vragen. Als je het niet krijgt, dan voordat je de medicatie inbrengt, al ibuprofen en paracetamol innemen. Dan moet het helemaal goed komen!

Sterkte Meis
 
Zelf dit ook ooit meegemaakt 6 jaar geleden. Toen koos ik voor een curettage maar eenmaal in het ziekenhuis vertelde de gynaecoloog me dat ik beter voor de medicatie kon gaan omdat ik in het verleden al een keer een curettage had ondergaan en dit nadelig zou kunnen zijn als ik ooit weer zwanger zou raken. De medicatie viel mij reuze mee. Heb het wel onder begeleiding gedaan in het ziekenhuis, (misschien is dit voor jou ook een optie?) hier kon ik vragen voor pijnstilling wat heel fijn was want een gewone paracetemol deed niet genoeg. Met de medicatie heeft het totaal ongeveer 24 uur geduurd voor alles achter de rug was en geheel schoon was in een keer. Eerste dagen wel nog flink bloedverlies gehad. Hierna nog 4 gezonde kinderen gekregen. Succes met het maken van een keus en sterkte aankomende tijd! 
 
Wat heftig! Ik heb net een miskraam achter de rug welke gestart is met medicatie. Het kindje was ongeveer 11 weken oud en 4 cm. Wij wilden het kindje ontzettend graag zien, dat was voor ons een reden om een curretage als allerlaatste optie te houden.
Uiteindelijk heb ik alleen maar mifegyne (medicatie die de baarmoedermond weker maakt) gebruikt en is de miskraam daarna spontaan begonnen. Helaas ben ik daarna enorm gaan bloeden waardoor er alsnog een spoed curretage nodig was. Gelukkig hebben we het kindje later thuis nog terug gevonden.
Wat betreft de pijn vond ik het echt heel goed te doen. Ik had al een dag lang paracetamol (4x2 stuks) ingenomen en had nog naproxen liggen, maar die uiteindelijk niet gebruikt.
Als je er snel vanaf wilt zijn en het kindje niet hoeft te zien, dan zou ik gaan voor curretage. Met de medicatie maak je alles mee, voor mij voelde dat beter (ook voor de verwerking), ondanks de complicaties.
 
Hi een kleine update hier:
Ik leunde al meer naar curretage en door jullie nog meer dus ik heb gisteren een curretage gehad.
alles gaat goed, weinig last alleen emotioneel zwaar want mijn schoonzus is even ver als ik nu zou zijn ??
iedereen bedankt voor je reacties het heeft echt geholpen
 
Terug
Bovenaan