achter in ontwikkeling

hallo allemaal,
ik maak me een beetje ongerust over mijn kleine meisje.
Ze is nu 6 maanden en doet nog erg weinig. Ze pakt nog niks, als je iets in haar handje doet dan laat ze het zo weer los. Grijpen naar dingen die boven/naast haar zijn doet ze ook niet.
Als ze op haar buik ligt steunt ze niet op haar handen en zitten (steunend op haar armen) doet ze ook echt nog niet.

Het zal allemaal wel komen, tenminste dat hoor ik iedereen zeggen. Maar het duurt wel heel erg lang hoor.

Zijn er moeders die dit herkennen? Of gaat het bij jullie allemaal wel volgens het plaatje?

groetjes an

Hai An,

Hier gaat helemaal niks volgens het plaatje hihi. Nee, maar zonder gein, Fenna heeft een hersenbeschadiging, is spastisch, dus wordt extra in de gaten gehouden. Krijgt veel fysio daardoor weet ik een beetje wat ze wel niet zou moeten kunnen.

Zitten hoeven ze echt nog lang niet, en wat betreft het grijpen zouden ze nu ongeveer ( 6 mnd ) bewust moeten gaan grijpen ( handjes open en dicht ). Hoofdje optillen op de buik zou wel al moeten lukken. Leg je de kleine vaak op de buik? Wat belangrijk s, gaan de handjes regelmatig in de mond? En het pakken van de beentjes/voetjes als de kleine op de rug ligt, lukt dat?

Tja je maakt je toch snel zorgen he, om die ukkies. Wat zeggen ze op het CB?

Hoi Annie (en Juf),

Tijd geleden dat ik jullie gezien heb op het forum!
Vervelend dat je je zorgen maakt Annie. Wat zeggen ze op het CB ervan dan?
Janneke ging ook laat grijpen naar dingen hoor. Ik zei ook iedere keer tegen mijn man, ze grijpt echt nog niet goed... Nu doet ze het wel goed hoor. Ze is 7 maanden nu.
Je niet teveel zorgen maken hoor, en anders even navragen op het CB.

@ J_u_f, hoe gaat het met jullie? Ook wel veel zorgen zeker.
Sterkte.

Liefs, Marina

Hoi An,
Ik zou me ook niet al te druk maken!
Ieder kind ontwikkelt zich nu eenmaal op zijn eigen tempo!
Ons meisje draaide met 10 wkn alle kanten op, kroop met 4 mnd, stond met 6 mnd en gaat nu met 8 mnd langs de tafel! Ze is ontzettend vlot! Maar ik heb dus maar heel kort een 'echte' baby gehad! Heerlijk knufelen, niks ervan... ze kan geen seconde stilzitten en wil met alles spelen waar 'grote' zus van 2 mee speelt! Ik lijk af en toe wel een politieagent in mn eigen huis! hahaha!
Sommige kindjes zijn motorisch snel, andere weer met spraak of iets anders!
Ik zeg altijd maar zo, als ze 4 zijn kunnen ze allemaal zo goed als hetzelfde! Dus wat maakt het uit hoe snel het komt en in welke volgorde!
Als je je echt zorgen maakt kan je natuurlijk altijd bijvoorbeeld een fysio vragen om eens naar je kindje te kijken! Overleg anders gewoon even met je huisarts of arts om het CB!

Groetjes L81

Inderdaad, alles op z'n tijd. Misschien is jouw kindje nu wel onwijs veel woorden in zich aan het opnemen en begint ze binnenkort de oren van je kop te kletsen!!!

Blijf stimuleren en spelen en dan komt het vast goed!

Hi Annie

Nou ik zou ook zeggen: 'laat je niet gek maken' hauha een vriendin van mij heeft een zoontje van bijna 8 maanden en hij doet ook nog bijna 'niks' je legt hem neer en dan blijft hij lekker liggen, Sophia is supersnel in haar ontwikkeling ze is 6 maanden en graait en draait, maar ja zij 'praat' dan weer niet tegen haar knuffels (en dus frons ik als ik lees dat ze nu al baba en dada en mama gaan zeggen... ach Sophia bubbelt en pruttelt dus ze oefent haar tong wel, ik lees gewoon niet meer wat ze zou 'moeten') Die vriendin heeft de oei ik groei in de prubbebak gegooid, ik denk ook dat het allemaal vanzelf wel komt....

don't worry!

hallo,
bedankt voor jullie oppeppende adviezen en bemoedigende praatjes. Ik zie veel babies om mij heen die al van alles doen en dan ga je je gewoon een beetje zorgen maken.

Zometeen moet ik naar het cb, kan ik gelijk horen hoe en wat.
Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes an

Nou daar ben ik weer.
Gister zijn we op het consultatieburo geweest en de arts zei dat we ons echt nergens zorgen over moeten maken. Ze zei ook de ene baby is nou eenmaal sneller als de ander, dus het komt nog wel.
Nou daar gaan we dan maar vanuit

kus an

Terug
Bovenaan