Achter kleinkind 37!

Vandaag mn oma verteld dat ze weer een achter kleinkind krijgt. Dat wordt dan nummer 37! Er zijn er nu nog 5 onderweg. Maar ze vindt het iedere keer weer even leuk en is even enthousiast.

Wow, dat is precies genoeg voor een rugby team. Maar denk je eens in...hoe lang je zwanger bent in totaal, en dan de bevallingen. En geen echo's om naar uit te kijken.

Dat ze mij dan weer aan het denken, eigenlijk bijzonder hoe dat soort dingen veranderen. Mijn oma had er negen (ze zat vorige week nog trots te vertellen, dat zij er 3 binnen 3 jaar had. Met een knipoog naar mij omdat een van mijn ooms maar bleef zagen dat 17 maanden leeftijdsverschil straks wel weinig is).

Nu klaagt men vaak dat een tweede of derde erg druk wordt, en ligt het gemiddelde rond 1,76 kinderen per vrouw (als ik me niet vergis) tegenover gemiddeld 4+ aan het begin van de vorige eeuw en datzelfde in de babyboom na de oorlog.

Ik denk dat tijden wel veranderen en het in deze tijd lastiger is om meerdere kinderen te hebben dan vroeger. Wij werken vaak ook, er zijn ook meer vrijetijd invullingen, opleidingen enz. Ik had het er pas met mijn moeder over. Zij vroeg zich af hoe ze dat ooit had gedaan met een tweeling. Toen zei ik ook dat zij vroeger niet werkte en veel meer tijd voor alles had.

Ik heb helaas geen opa' s en oma's meer maar ze hadden zeker genoten van de achterkleinkinderen.

Terug
Bovenaan