Achter stand

Hallo allemaal.

Ik heb eigelijk een heel lang verhaal. maar zou hem even flink inkorten.
Het komt hier op neer.
Ik ging in septeber 2004 naar het Consutatie bureau. Daar ontdekkten ze dat het linker heupje van mijn dochter Sam niet helemaal goed was.

We moesten een foto maken in het ziekehuis. De uitslag was heup dysplasie.

We konden pas in oktober trecht bij de ortopheet. Dit door een fout van de huisarts. Hij had ons door moeten verwijzen dit omdat een heupdysplasie binnen een week door de ortopheet gezien moet worden.

We zouden een spreid broekje krijgen.
we kwamen 27 okt 2004 in het ziekenhuis en daar hadden ze weer een foto gemaakt. Het bleek niet om heup dysplasie te gaan maar om een heupluxatie.

Sam moest die dag gelijk blijven en werd in tractie gehangen. Maar Sam mocht eigelijk maar 130 gram kwa gewichten aan haar benen hebben hangen. Ze hadden dood leuk anderhalf kilo gedaan. Hierdoor hebben ze grote wonden in de benen van Sam getrokken.
Naar een week was ik weer thuis en ben ik naar een ander ziekehuis gegaan. Daar kreeg ik te horen dat tractie helemaal geen zin had bij Sam dit omdat de heup gekanteld moet worden. Dit kan alleen door een operatie.
De wonden op de benen van Sam moesten eerst genezen zijn. Dus 28 dec kon Sam pas geopreerd worden. daarna moesten we 9 weken gips. Omdat Sam een allegriese reactie vertoonde van het gips mocht ze 2 weken eerder uit het gips. Ze kwam 14 feb 2005 uit het gips. Nu is het maart en is Sam over 3 weken en 2 dagen jarig en wordt ze 1 jaar.

Toen Sam uit het gip was rolde ze al heel snel weer om. Dit kon ze ook al voor de operatie. Zelf zitten kan ze sinds gisteren. Kruipen en staan of zelf omhoog komen of op de knieen zitten kan ze nog niet. Wat ook niet gek is die heup is nog stijf.

Nu vroeg ik me af hoever zijn jullie kindjes. Want volgens mij valt deachterstand van Sam best mee.

Ook vind ik het niet erg. Ze gaan vanzelf wel lopen enzo. Ik ben gewoon benieuwt naar de dingen die een peuter van bijna een jaar allemaal kan. En hoe het bij jullie zit.
Hoe snel was jullie kindje.

Graag zou ik dat horen.

Groetjes van Annisa en Sam
 
Jemig meid wat een toestand zeg. En wat een geblunder achter elkaar.

Maar fijn dat je meisje nu geholpen is.
Met de achterstand vind ik het enorm meevallen. Als er al een achterstand is.
Ieder kind ontwikkeld zich op een ander tempo.

Werk op een kdv en daar zijn veel kinderen die nog niet lopen met het jaar dus een uitzondering is het niet hoor.
Vaak beginnen ze met een jaar pas met oefenen. Ok je hebt er snelle tussen zitten maar ook langzame hoor. Heb ooit een jochie gehad dat met 2 nog niet liep maar en opeens kon hij het.


Mijn eigen meisje ging pas met een jaar en een paar weken optrekken. Nu is ze 16 maanden en loopt langs en aan het handje maar niet los.
Kruipen doet ze ook niet. Ze schuift op haar billen rond.

Ik zou zeggen geniet van je meisje en laat haar maar lekker op haar eigen   tempo ontwikkelen. Het is niet niks wat ze heeft meegemaakt (en jullie ook natuurlijk)

Hopelijk   gaat alles nu verder goed.

Groetjes
 
Tjonge, wat een verhaal!
Niet te geloven zeg wat een gestuntel en stomme acties in zo'n ziekenhuis! Dan kun je zeggen, mensen maken fouten, maar dit zijn wel heel erg veel fouten achter elkaar...
Ik hoop dat je dochter in ieder nu geen pijn of andere nadelige gevolgen er aan over heeft gehouden. Die "achterstand" valt volgens mij wel mee hoor en als ze die al heeft, zal ze 'm snel weer ingehaald hebben denk ik!
Waarschijnlijk heeft jouw dochter, omdat ze niet kon bewegen, op andere vlakken zich lekker door kunnen ontwikkelen.
 
Ongelovelijk, wat heeft Sam het zwaar gehad! En vaak nog onnodig ook. Ik krijg echt het idee dat artsen elkaar toch wel heel vaak tegenspreken.

Met die achterstand vind ik het ook nogal meevallen hoor. Elk kindje is anders en Sam heeft bijna geen kans gehad om veel te bewegen. Ik ken veel kindjes die met een jaar netaan omdraaien en een beetje tijgeren. Sam zal zich vast snel ontwikkelen als ik het zo lees.
Succes!

Groetjes!
 
Hoi Annisa,

Mijn dochter Fleur van 10 maanden draagt ook een spreidbroek ivm heupluxatie. Wat een ellende bij jullie zeg? Gelukkig zijn er bij ons wel direct stappen ondernomen en werd alles erg snel in gang gezet. We zijn nu een kleine 7 maanden verder en we hopen dat we volgende week af mogen bouwen.
Fleur kan ook niet zo heel veel ze kan alleen zitten...Buikliggen gaat niet laat staan omrollen en kruipen.
Als ik de ontwikkelingen van jouw dochter zo lees dan is dat echt ontzettend goed hoor. En ik hoor zo vaak dat de kindjes die uit een spreidbroek of gips komen alles in sneltreinvaart inhalen...De ontwikkeling in de hoofdjes gaat gewoon door alleen kunnen ze er niks mee doen. Als ze dan weer de  "vrijheid" krijgen dan gaan ze dat allemaal wel weer doen.  En Fleur ontwikkeld zich op andere punten weer heel snel, praten en fijne motoriek daar is ze heel ver in.

Lekker genieten van Sam en een  gezellig feestje bouwen als ze 1 jaar wordt en voor je het weet zet ze haar eerste stapjes...Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet kan wachten voordat Fleur haar eerste stapjes zet dan weet je zeker dat het goed is toch?? Genietse...

Groetjes,
Annemarie
 
Terug
Bovenaan