Achternaam

Beste allemaal,

Mijn partner en Ik, liggen niet helemaal op een lijn wat betreft de achternaam van onze toekomstige baby.

Ik wil erg graag dat de baby mijn achternaam krijgt. (Jongen)

Aangezien ik de enige ben die onze familie op deze manier kan vergroten en voortzetten met onze familienaam.

Mijn vriend wil echter zijn achternaam.
Want volgens hem hoort dit zo....

Wat zijn jullie meningen wat betreft achternamen.

Mvg

Ik ben van menig dat iedereen het zelf moet weten. Vandaag de dag is het toch allemaal wat vrijer betreft zulke onderwerpen.
maarrrrr..... zelf heb ik hier nooit over nagedacht en was het gewoon vanzelfsprekend dat ons kind de achternaam van mijn vriend zou krijgen. Voor mijn gevoel 'hoort' dit gewoon en is het de man die de naam doorgeeft. Maar daaarin tegen zit ik ook niet in de situatie zoals jou. Bij ons is de familie/het gezin groot genoeg om de namen door te geven. Heb ook wel eens gelezen dat mensen de beide achternamen geven al zal ik dat zelf nog verwarrender vinden. In elk geval veel succes met het maken van de beslissing.

Hoi, 
Ik zit hier ook een beetje mee. Ben 25 wkn zwanger van een meisje. Hebben al een voornaam en middel maar achternaam is nog een raadsel. 6 maart heb ik een afspraak met gemeente waar hij dus het kind gaat erkennen. Hij heeft een beetje franse achternaam en ik arabisch.
Hoewel mensen graag willen geloven dat racisme weg is en bedrijven etc. mensen aannemen op basis van hun kwaliteiten en niet op basis van afkomst ofz, is dat niet waar. 
Mijn angst voor vooroordelen tegenover me kind is wat me vooral laat twijfelen. Ik vind zijn achternaam ook gewoon mooi maar twijfel toch.

mijn partner en ik hebben een geregistreerd partnerschap en ook ik ben van mening dat het hoort dat kinderen de achternaam van hun vader krijgen. Ook ik heb de achternaam van mijn vader gekregen. Alleen zit ik in het dilemma dat zometeen ons kindje en mijn vriend dezelfde achternaam hebben, maar ik heb mijn eigen nog..... Voelt dan als een incompleet gezin ofzo ? maar mijn eigen achternaam niet meer hebben vind ik ook niet fijn.

Ik ben ben 23, maar wat betreft zaken als trouwen, de rol van man en vrouw en achternamen ben ik misschien wel wat ouderwets :) Zelf vind ik het vanzelfsprekend dat het kind het achternaam van de vader krijgt, ik vind het ook een stukje respect en erkenning naar de vader toe. Ik ben er juist trots op dat mijn kindje straks de naam van mijn man mag dragen. 
Ook de familie waar ik uit kom is niet groot en het is nog maar de vraag of mijn ouders kleinkinderen gaan krijgen die mijn vaders naam gaan voortzetten. Maar moet mijn kind daarom mijn achternaam krijgen? Vind ik niet. 
Het is natuurlijk uiteindelijk jullie eigen keus, en tegenwoordig kan het allemaal :) 

Ook in het gezin waar ik uit kom zijn er alleen vrouwen waardoor de achternaam niet doorgegeven zou worden. Toch was het voor mij geen moment van twijfel dat onze toekomstige dochter de achternaam van mijn partner zou krijgen. Wij zijn (nog) niet getrouwd dus ik heb een andere achternaam maar dat maakt niet dat ik niet wil dat ons kleintje zijn achternaam krijgt. Ik vind dat toch eigenlijk ook wel “horen”. 

Dat het zou "horen" vind ik onzin, hetzelfde als met tradities. Dat dit eenmaal zo als gewoonte is aangenomen betekend niet dat het zo 'hoort'. Je moet iets doen met een bepaalde reden en wat goed voor jou voelt. Gelukkig kun je dit tegenwoordig zelf beslissen!

Ik heb mijn eigen naam altijd 'mooi' gevonden en ben er trots op, heb van jongs af aan dus ook altijd mijn eigen naam willen houden. Totdat ik mijn vriend ontmoette en zijn achternaam ook niet zo slecht vond. Dus ik heb op het laatst wel getwijfeld. Maar zijn naam is misschien iets moeilijker voor mensen qua spelling.

Maar aangezien ik degene ben die het kind draagt en altijd mijn eigen naam heb willen behouden, hebben we het kind mijn naam gegeven. Ookal is zijn eigen familie niet zo groot (qua voorzetting naam). Iemand kan egoïstisch zijn en de ander kan het de ander gunnen vanwege verschillende redenen. Uiteindelijk tel je alle kleine factoren bij elkaar op en maak je de beslissing voor een naam voor je kindje/familie.

Maar denk er wel zelf bij na wat voor jou belangrijk is en doe niet iets alleen maar, omdat "het zo hoort" of wat andere mensen vinden dat je zou moeten doen. "omdat het zo hoort" is geen verklaring of recht
Dus ook jouw vriend moet verder kunnen uitleggen waarom hij voor zichzelf, zijn naam belangrijker vindt, om door te geven dan jouw naam. Praat er uitgebreid over en kijk wat bij beiden de voor- en nadelen zijn.

Hi Aniem,

Ik lees net je andere onderwerp over je relatie met jouw vriend. Als dit dezelfde relatie betreft, en het dus niet zo goed gaat in de relatie tijdens je zwangerschap en er daarover twijfels zijn, zou ik helemaal nooit de naam van mijn vriend kiezen. 

(het enige wat je zeker weet is dat jij het kind zal opvoeden, je vriend is dan of wel/niet in 'the picture', dus kies dan sowieso voor je eigen naam) 

Terug
Bovenaan