achterstand grote motoriek

Hallo, mijn dochtertje is 17 mnd oud en heeft een ontw.achterstand van ruim 7 mnd, met name haar grote motoriek. Zij heeft een ontzettend moeizaam begin gehad, een maand te vroeg geboren, was erg klein 2360 gr, zware lange bevalling, moesten ruim 5 dagen in het ziekenhuis blijven omdat zij ondertemp had. Borstvoeding ging slecht omdat zij geen zuigreflex had. Ze heeft in haar 1e jaar 4x in het ziekenhuis gelegen met 2x een rs-vrius en 2x uitgedroogd door een darminfectie. Heel drama dus. Ze had sinds een paar maanden terug erg veel last van haar luchtwegen als ze verkouden was, erg benauwd, ze kreeg pufjes en had erg veel moeite met poepen. Sinds een aantal maanden lopen we bij een acupuncturist en nu gaat t heeeeeeeel goed met ons meissie,
Alleeen....ze heeft een grote achterstand op de rest van de kindjes, door alles wat ze heeft meegemaakt. Er lopen onderzoeken in het AMC om te kijken of er een medische oorzaak ligt aan haar achterstand. Ik vind het allemaal niet zo ernstig maar de creche vind haar situatie zorgelijk. Zij twijfelen of zij daar wel op dr plek is, omdat zij meer begeleiding nodig heeft. (ze krijgt nu ook fysiotherapie).
De kinderarts heeft ons verwezen naar het cons buro voor VTO.

Mijn vraag is: zijn er meer moeders met kinderen met een achterstand, waarbij kindjes nog niet lopen, woordjes zeggen, veel stiumlans nodig hebben om dingen te leren en ook het een en ander hebben doorstaan?

Ik hoor t graag.
 
Hoi,

Mijn zoontje heeft ook een achterstand in zijn grote motoriek, was 18 maanden toen ie ging lopen en praat sinds ie op de peuterspeelzaal zit eigenlijk pas goed.
Hij is wel 12 weken te vroeg geboren en ze zijn nu dus ook aan het kijken of het daaraan ligt of iets anders.

groetjes ilona
 
Hai Ilona,

Oja das een beetje hetzelfde, lijkt wel. Maar hijs wel heel vroeg geboren, dit kan volgens mij zeker een reden zijn van zijn achterstand. Gelukkig is ie verder gezond! Maar word jij ook zo onzeker van al dat commentaar? En mensen die vragen of ie dit of dat al doet? Vind je het leuk eens te mailen? Mijn email is satval@hotmail.com

Gr Satcha
 
Hallo,

Mijn zoontje is bijna 21 maanden en loopt nog niet (staat wel aan de tafel), ook kan hij nog niet kruipen (tijgert wel) en praat nauwelijks (mamma en hoie is net verstaanbaar). Ook wij zijn al vanaf zijn geboorte aan het dokteren. Hij krijgt fysiotherapie en worden door het CB goed in de gaten gehouden. Heel anders dan mijn eerste zoon die geheel volgens het boekje opgroeit.

Wij zijn ook bezig te achterhalen waar dit aan ligt. Er is bloed en urine  afgenomen voor chromosomen/stofwisselingsziekte, hij heeft een EEG gehad en vandaag nog een MRI-scan. Hij heeft nl. een groot hoofd vanaf de geboorte (bevalling was ook zeer moeizaam en hij is 3 weken te vroeg geboren). Toch heb ik het idee dat hij mij goed begrijpt. Kleine opdrachtjes voert hij goed uit (geef mamma vork, mamma aaien) dus in die zin denk ik niet dat hij achterlijk is. Maar goed: ik blijf onzeker totdat ik meer duidelijkheid heb en dat is soms erg moeilijk.
 
hoi

ok mijn zoontje heeft een ontwikkelings achterstand.
hij liep pas met 22mnd en als je blaast valt hij soms nog om hij staat erg onstabiel.
hij is nu 27mnd. praten doet hij niet alleen: he en bah en soms papa en mama wel zegt hij zijn eigen naam eten= ethan.
hij heeft juist geen beroerde start gehad maar is gewoon een beetje lui hij wil gewoon niet snel zijn. hij doet alles wel uiteindelijk maar wel op zijn tijd en dat is een jaar tot half jaar later dan dat het cb het graaag wilt zien.
hij heeft ook fysio en alles gehad maar heeft geen zin ze konden niks voor hem doen.
ik maak me er niet meer druk om om dat ik zie dat hij het toch wel uiteindelijk doet.
hij dronk altijdt zijn fles nu tuitbeker liggend leeg maakte hem niet uit waar hij lag maar hij lag. ik dacht eerst ojee komt dat wel goed en wel hoor sinds een week drinkt hij zijn fles gewoon staand leeg. maar wel op zijn tijd.

 
Hoi Allemaal. wat een gedoe het met die motorriek, mijn zoontje van bijna 6 had okk een  behoorlijke achterstand in de motorriek (22mnd) vele onderzoeken gehad, en vele ziekenhuis opnames voor zeer intensieve fysiotherapie, er veel thuis oefenen enz,
hij heeft van af twee maanden oud al fysio, en heel langzaam zie je hem de schade inhalen, hij doet zelf onwijs goed zijn best, en oefend ook elke dag weer, hij zit nu op 1 keer fysio in de week, en dat gaat geweldig, hij kan zelfs nu huppelen, ondanks zijn epilepsie wat hij heeft, (weten we sinds nov, 2005) gaat hij langzaam vooruit, hij heeft nog wel erge moeite met dubbel taken uitvoeren, o.a denken en doen, bv   met de benen open en dicht springen en dan ook nog in je handen klappen, dat wil dus niet,
wat ik erg jammer vind, is dat sommige mensen het gewoon weg niet snappen dat je kind het niet kan, er vervelend ook voor het kind, zo is mijn zoon al erg lang bezig met zwemmen, hij zwem prima alleen de schoolsalg gaat dus niet gelijk maar om en om, en de badmeester wil het gewoon niet begrijpen, erg sneu dus voor de kleine die zoveel oefend thuis en op de fysio en op school,
maar ik ben wel erg bij dat hij naar vele oefen uren toch vooruit gaat, de motoriek is een lastig iets, maar je kunt er echt voor gaan, en dan kom je erg ver, het kost veel tijd en door zettings vermogen zowel voor de ouders als het kind, maar het resultaat is om trots op te zijn,.
hou goed vol allemaal en succes
groetjes mama Ge.
 
Terug
Bovenaan