Achterstand in ontwikkeling, dreumes 1 jaar

Hoi allemaal,

Wij hebben een zoontje van 1 jaar, die nog niet zelfstandig kan zitten. Hij kruipt ook niet (maakt ook geen aanstalten), rolt wel om, maar verder ligt hij vooral. Ook praat hij nog geen enkel woord (bijv papa, mama etc.). Daarnaast lijkt hij een hoge spierspanning te hebben: hij spant vaak zijn buikspieren extreem aan en houdt zijn benen stijf. Dit alles zijn geen "voortekenen" voor zitten of kruipen, want hij doet dit al sinds hij 4 maanden oud is.

Sinds hij 4 maanden oud is, lopen we met hem in het ziekenhuis ivm voedingsproblemen. Het eten gaat inmiddels iets beter, maar blijft niet zijn favoriete bezigheid.

Hij is sinds die 4 maanden eigenlijk maandelijks ziek (virus) dus lang vonden we het ook logisch dat hij zich niet zo ontwikkelde, al zijn energie ging naar eten en beter worden. Toch maken we ons inmiddels enorme zorgen.

We lopen bij de fysio (inmiddels ruim 2 maanden), diëtist en kinderarts. Allemaal zeggen ze er weinig zinnigs over en schieten we er niks mee op (ook niet met het cb). Over 2 weken hebben we weer een afspraak bij de kinderarts waarbij hij (eindelijk!) uitgebreid onderzocht wordt.

Ik vraag me af of hier ouders zijn die dit verhaal herkennen? En hoe is het bij jullie verlopen?
 
Ik heb een zoontje van 11 maanden. Hij neemt ook erg zijn tijd met alles. Zitten dat gaat goed Inmiddels, maar kruipen of zelfs tijgeren is nog heel ver te zoeken.  Ik maak mij hier geen zorgen om.  Het niet op tijd beginnen zegt niets over de algehele ontwikkeling op latere leeftijd. Mijn zoontje heeft een perfecte start gehad en al nooit ziek, alles wijst er op dat hij het al lang zou kunnen. Ik begrijp dat jullie kindje vooral bezig is geweest met herstel en het is logisch dat er dan geen ruimte was voor deze ontwikkeling.  Ik hoop dat je wat herkenning en opluchting voelt, de tijd dringt nog niet denk ik. Laat je kindje het lekker op zn tijd doen en dan zul je zien dat het vanzelf komt! 
 
Terug
Bovenaan