achterstand spraakvermogen


hoi iedereen

weet iemand wat het audiologisch instituut gaat doen als je kind een spraak achterstand heeft. het zit nl zo was vd week bij het consultatiebureau en werd me daar vertelt dat me zoon toch wel een erge achterstand heeft met praten. wist zelf wel dat het nog niet echt super praatte met vergeleken bij andere kinderen van zijn leeftijd(word in april 3)maar dacht altijd van nou loopt wel los zal straks wel gaan praten. nu heb ik hem vorig jaar sep al op de peuterspeelzaal gedaan om ook dat praten te stimuleren. maar echt met sprongen vooruit gaat dat niet. weet verder ook niet meer hoe hem te stimuleren want lees boekjes met hem,zing liedjes,laat hem naar muziek luisteren  en    betrek hem wat ik zie en verwoord dat. nu moet ik een verwijs brief vragen aan me huisarts voor het audiologisch centrum,wil zij die brief niet geven dan werd me logopedie aanbevolen. ik maak me dus een beetje zorgen nu want tja is ca 50 woordjes innerdaad weinig? weet dat ie niets aan zijn gehoor mankeerd want is gek op muziek enzo. dus zit iemand in dezelfde schoenen als ik of weet je hier wat meer over dan hoor ik het graag!!

groetjes esther
 
Dat hij gek is op muziek wil nog niet zeggen dat hij goed hoort.

Op het audiologisch centrum testen ze in ieder geval goed of zijn gehoor in orde is. Als dat niet zo is dan kunnen ze daar snel mee aan de slag (hoe eerder hoe beter) en als het wel goed is en hij krijgt logopedie dan geeft dat toch niet?

Ik snap dat je onzeker bent en het is heel moeilijk is als het om je eigen kind gaat maar logopedie is voor kinderen vaak heel leuk, spelletjes, versjes, lezen....Heel veel succes.
 
Hallo Esther,

Mijn zoontje (nu 3 jaar en 4 maand oud) was ook erg laat met praten. Ik zat al een poosje met hem te dokteren omdat hij vaak ziek was. Veel verkouden en slecht eten. Ik dacht dat hij last had van zijn amandelen maar mijn huisarts wou daar niks van weten.
Op het consutatiebureau zeiden ze dat hij veel te grote keel en neusamandelen had en dat hij wel een verwijzing moest hebben naar de KNO-arts. Dit kon ook de aanleiding zijn dat hij zo slecht praatte. Weer wou mijn huisarts daar niks van weten en vond dat ik naar het audiologischcentrum met hem moest. Toen mijn zoon weer heel ziek werdt na een paar dagen heb ik die man weer opgebeld en geeist dat ik een verwijzing naar de kno wou hebben ( soms moet je een beetje boos worden helaas). Zijn uiteindelijk bij die KNO-arts terrecht gekomen en de amandelen waren ontzettend groot en die moesten er wel gauw uit. Nadat die eruit zijn gehaald is hij niet meer ziek geweest en zijn praten gaat met sprongen vooruit. Ik zeg niet dat het bij jou kindje ook zo is maar misschien kan je het na laten kijken. Door dat zijn neusamandelen zo groot waren kon hij de klanken niet goed horen. Terwijl ik het idee had dat hij me wel goed hoorde.. ook hij is altijd al gek van muziek geweest en hij deed ook wel de dingen die ik vroeg. Volgens de KNO-arts moet je je voorstellen dat je onder water ligt en dat er dan iemand tegen je praat. Tja dan is het inderdaad moeilijk om praten te leren. Ik hoop dat je erachter komt hoe het kan dat jou kindje  nog  niet goed kan praten. En het is inderdaad wel op een leuke manier hoor het audiologisch centrum.
Ik wens je heel veel succes ermee.... het komt vast allemaal goed!!

 
Hoi Esther,
Ik begrijp je vraag best. Jammer dat ze op het consultatiebureau niet uitleggen wat er dan gebeurt. ik ben zelf logopedist en heb regelmatig te maken met een audiologisch instituut. ze doen er inderdaad onderzoek naar hoe het gehoor is.
Afhankelijk van het instituut  kunnen ze daar eventueel ook bekijken of ze door een logopedist een taal-/spraakonderzoek willen laten doen en of de kno-arts moet kijken. Misschien dat ze ook een psychologisch onderzoek willen laten doen. Dat houdt in dat ze kijken hoe de verdere ontwikkeling van je kind verloopt, of dat gelijk is aan leeftijdgenootjes.
Als je zeker wilt weten of ze alleen naar het gehoor kijken of nog meer doen, kan je dat ook aan de huisarts vragen.
Je doet in ieder al alle goede dingen die je kan doen om de spraak te stimuleren. ze kunnen op het instituut ook wel advies geven wat je verder moet doen.
Veel succes!
Groetjes,
Suzanne
 
Hallo,



Een leuke site om goede taaladviezen te krijgen is www.kindentaal.nl. Deze sit is sinds 6 maart 2006 in de lucht, 6 maart was de internationele dag van de logopedie.

succes
 
Hallo,
Ook mijn zoon van net 3 heeft een spraakachterstand en daar zijn al heel wat bezoekjes aan de kno-arts en het audiologisch instituut mee gemoeid geweest.
Mijn zoontje is nog nooit geslaagd voor een gehoortest en toen hij na de 4e test weer gezakt was werd ik doorverwezen naar de kno-arts.Na ook daar weer twee gehoortesten te hebben gedaan, waar hij voor beide weer gezakt was en een peiode van veel oorontsteking kreeg hij buisjes en zijn neusamandelen zijn geknipt op een leeftijd van 1,5 jaar.
Omdat hij toen hij wat ouder werd maar steeds niet ging praten, werd ik doorverwezen naar het audiologisch instituut, daar blijkt dat hij de hoogste en laagste tonen niet hoort en hij zegt ook vaak dat hij iets niet hoort, dat kan hij nu eindelijk zelf zeggen, dus dat maakt het wel iets makkelijker.Eigenlijk moet ik rond zijn 3e verjaardag weer terugkomen voor het half jaarlijkse bezoek, maar ik heb nu nog geen uitnodiging gehad.
Stukje bij beetje begint hij wat duidelijker te praten en wordt zijn woordenschat groter.Het dus nog even afwachten wat voor conseqeunties dit gaat hebben, maar er zit nu in elk geval vooruit gang en dat is wel een ding die ik van het audiologisch centrum heb geleerd...zolang er vooruitgang inzit, komt het wel goed.Dus daar geloven wij gewoon maar in en verder zien we wel hoe het gaat.

Veel succes!
 

hoi iedereen

bedankt voor jullie reactie's!  ik heb me verwijsbrief heen gestuurd(audiologisch centrum) en nu dus maar afwachten wanneer ik word uitgenodigd. wacht nog een paar dagen af voordat ik zelf ga bellen want het is al dik 2 weken geleden dat ik het op gestuurd had. ik mag ook binnen nu en 2 weken bevallen van onze tweede dus hoopte dat het nog even voor die tijd kon. tja mijn zoontje is niet vaak ziek eigenlijk,maar heb toch een beetje stiekem de hoop dat het aan zijn amandelen ligt,dan weet ik tenminste wat het is! hij heeft ook nog nooit aangegeven dat ik bv niets of deels niet hoord,hij ontspant juist van een muziekje op en dan hoeft ik hem echt niet hard te zetten. hij heeft wel een soort stop woordjes zal ik maar zeggen,vraagt aldoor:   is??? jaapie(=joepie) en nog iets van 5 van die woorden. iedereen probeerd me gerust te stellen door te    zeggen van joh zal wel alles opslaan er in 1 keer gaan praten. nou ik hoop het want maak me soms wel eens zorgen. wil ook niet zo lukken met de zindelijkheid zo zonder praten. hij zegt nl niet wanneer die moet. kan hem moeilijk elk uur op het potje zetten want dan is de leukeheid er snel vanaf.. dus stel ik dat maar weer uit tot vd zomer.

groetjes esther
 
Terug
Bovenaan