Achterstand?

Hey mama’s,

Mijn dochtertje van 9 maanden (en twee weken) kruipt/tijgert niet, trekt zich niet op, loopt niet en kan ook nog niet zelf in de zithouding komen. Ze kan wel op haar buik rollen, maar terugrollen doet ze niet (heeft ze wel een tijdje gedaan), het lijkt net of ze een angst heeft gecreëerd voor het terugrollen. Moet ik mij zorgen maken? Ze zwaait, klapt in haar handjes en is verder lekker actief, maar ik vraag mij toch wel af of dit normaal is, aangezien ze 23 april alweer 10 maanden is.
 
Ik zou me daar totaal geen zorgen om maken, op deze leeftijd. Veel kindjes gaan niet eerder tijgeren of optrekken dan 10/11 maanden hoor!

Mijn oudste dochter rolde met 7 maanden, tijgerde met 10 maanden, trok zich op met 10 maanden, kroop met 12 maanden en liep met 18 maanden.

Mijn jongste dochter rolde met 6 maanden, tijgerde met 9 maanden, trok zich op met 10 maanden, kroop ook met 10 maanden en liep ineens met 12 maanden.

Dus 2 kinderen die aardig gelijk op gingen, ook zeker niet super snel waren.. maar de een liep met 18 maanden en de ander met 12 maanden. Een bizar groot verschil en ik heb geen idee hoe dat kan!

Ik werk op een kinderdagverblijf en echt, de meeste kindjes gaan pas kruipen, tijgeren, optrekken rond de 10 a 11 maanden. En lopen?? Met 15 maanden gemiddeld. Dat hoeft jouw kindje nog laaaaang niet. En daar moet je ook echt nog niet mee oefenen hoor, das super slecht voor de heupjes.

Leg je kindje lekker op de grond en stimuleer tot rollen en tijgeren door dingen net buiten haar bereik te leggen. Blijven oefenen. Ze gaat het heus vanzelf een keer doen, geen enkel kind van 12 maanden ligt nog plat op zn rug hoor ;) Binnen nu en 3 maanden zal je zien dat ze zich heel snel gaat ontwikkelen!
 
Maak je geen zorgen! Mijn dochters waren ook allebei met 9-10 maanden nog echte baby’s. Met 17 maanden liepen ze pas. Het komt echt goed, zolang ze verder actief en vrolijk is hoef je je geen zorgen te maken. Stimuleer haar wel, dat is altijd goed maar ze ontwikkeld echt op haar eigen tempo
 
Mijn dochter is nu 11 maanden. Ze ging met 8 maanden rollen en zichzelf achteruit duwen gebruiken om ergens naartoe te gaan. Vanaf ruim 9 maanden ging ze tijgeren. En toen stond het weer een tijdje stil. Sinds 2 weken kan ze staan. Ze stapt nog niet langs de tafel ofzo. 
Verder kan ze nog niet zelfstandig tot zit komen (wel goed in de kinderstoel of op schoot zitten enzo), en kruipt ze ook niet. Ik vraag me af of ze dat wel gaat doen. Ze zegt ook nog geen pappa en mamma. Ze begint me nu wel vragend aan te kijken, terwijl ze een object op houdt en ba?? Zegt. Wat het betekent weten we niet, maar de eerste verbale communicatie wat ons betreft.
Ze kan niet zwaaien, klappen of wijzen. Ze kan wel haar hand langs haar mond halen en hard aahhhh zeggen waardoor het grappig klinkt. Ze kan klap eens in je voetjes blij blij blij. En ze kan mij voeren met een lege lepel. Het is soms ook maar net waar de interesses liggen ?
 
 
Mijn oudste zoontje rolde pas met 8 maanden voor het eerst om, tijgerde met 11 maanden en trok zich pas met 15 maanden een klein beetje omhoog. Daarna leerde hij staan en langzaam wat stapjes te maken en is toen ook pas zelfstandig gaan zitten. Terwijl hij met 8 maanden al goed en wel stevig bleef zitten als we hem neerzette. Hij was 1,5 toen hij zijn eerste stapjes los zetten en 1 jaar en 9 maanden toen hij echt zelf ging lopen. Praten deed hij ook pas veeel later en nu is hij 3 jaar en 3 maanden rent en klimt hij en kletst hij de hele dag door. 
Wij hebben ons nooit zorgen gemaakt. Ongeacht de verschillende doorverwijzingen (fysiotherapie, logopedie) die we aangeboden hebben gekregen. Onze zoon was gewoon heel rustig en deed alles in zijn eigen tempo en daar hebben wij ook altijd op vertrouwd.
Zolang je zelf ziet dat je kind zich in zijn eigen tempo ontwikkeld en je ziet in ieder geval geen stilstand of achteruitgang, zou ik mezelf geen zorgen maken.
 
 
Bij ons deed het cb moeilijk omdat mijn zoon van 11 maanden nog niet kruipt. Ik heb een kinderfysio laten komen om te kijken. Hij kruipt niet, hij tijgert niet, gaat niet zelf van liggen naar zitten of andersom, trekt zich niet op. Sinds een week vindt hij staan interessant, maar alleen als wij hem neerzetten. Omrollen deed hij pas met 9 maanden. De kinderfysio maakte zich geen zorgen. Hij komt er wel zei ze. Ieder kindje is anders en ieder kind doet het op zijn eigen tempo.
 
Bedankt allemaal, fijn om te lezen. Ik maakte mij inderdaad geen zorgen tot ik ging vergelijken en steeds de vraag kreeg ‘kan ze al ....’?
 
Terug
Bovenaan