acrylverf ?

Hallo allemaal,

Het is bekend dat je nu niet met verf mag schilderen op terpentine basis.
Maar weten jullie hoe het zit met acrylverf ?
Ik gebruik dit regelmatig voor mijn werk ...

Ik heb laatst nog begrepen dat alle verf soorten giftige stoffen bevatten en dat het dan niet uitmaakt of dit op waterbasis is of iets anders.
Wel kun je je beschermen door ervoor te zorgen dat je in een voldoende geventileerde ruimte staat en een speciaal daarvoor geschikt kapje te dragen.
Ik ben van de zomer wel van plan om te gaan verfen maar dan dus met de ramen open en een kapje voor mijn mond/neus te dragen.

Groet Xanthe

Hallo,

Het gaat hiet niet alleen om jou gezondheid tijdens het verven maar ook als je kindje straks groter is en bijvoorbeeld de verf van zijn ledikantje of box knabbelt. Daarom is het alleen al aan te raden om acrylverf op waterbasis te gebruiken en nog een voordeel het stinkt niet en het is heel snel droog....

Succes,

Angel

Ik heb het laatst nog eens aan een nichtje van mij die ook vk is gevraagd. Ze moest een beetje lachen en zei dat het met verfen eigenlijk heel erg meeviel en dat als je er dagelijks in werkt het niet goed is, of als je terpetine gaat drinken, maar dat je best wel een keertje mag verfen mis je de ruimte goed ventileert. En acryl is inderdaad een stuk minder schadelijk en ze raadde mij ook aan dat te gebruiken ipv verf op terpetine basis. Gewoon niet al te gek doen, ze zei: "je krijgt meer kwalijke stoffen binnen als je dagelijks in de file staat, gewoon doen maar met mate en ramen en deuren open en niet in die ruimte gaan slapen of verder leven'

groetjes,
Wietske

hoi hoi,
ik ben het helemaal eens met de reaktie van wiepwiep. vroeger zat er lood in de verf en menig baby is daar groot mee geworden. en nog iets, een kindje ligt nooit 24 uur per dag aan een spijltje te sabbelen. dan gaan die stoffen van verf pas werken.
heel belangrijk is dat je handschoenen draagt, zodat zowel watergedragen als terpentine basis in je bloedbaan kan komen. goed ventileren en een mondkapje. en dit zeker als je schuren, want dan komt het meeste fijnstof met 'schadelijke' deeltjes vrij.
heel veel succes met het schilderen!!

Ik had het hier ook specifiek over verf op acryl basis en niet op terpetine. Wellicht was ik daar een beetje onduidelijk over. Ik zeg ook niet dat het niet schadelijk is. Maar dat je niet paranoia moet worden als je kozijntjes geverfd hebt. Ik ging er eigenlijk ook een beetje vanuit dat de vraagster het hier ook niet had over het verfen van babyspeelgoed/ zaken waar de baby/kind met de mond aan kan gaan sabbelen.

En lood is inderdaad een gemeen stofje, maar het gehalte dat daarvan vroeger in verf zit is al heel erg teruggedrongen tot helemaal niet aanwezig. Zoals ik al zei: niet al te gek doen, en dus niet weken bezig zijn met verfen, maar goed ventileren en op acrylbasis.

groetjes,
Wietske

ow je had er over dat menig baby groot is geworden met lood... helaas is lood echt wel erg gevaarlijk. Waterleidingen mogen er niet voor niets niet meer van gemaakt worden en er zijn voldoende schilders hartstikke gek mee geworden. Maar goed dat zit vrijwel niet meer in de verf dieheden ten dage wordt gemaakt.

Terug
Bovenaan