Activiteit overdag/'s nachts

Hallo,

Ook al ben ik geen september mama, maar wel zie dat jullie behoorlijk actief zijn, plaats ik hier toch maar mijn vraag.

Onze dochter Fenna is nu 5,5 week oud. Overdag slaapt ze direct (of nog tijdens) de voeding in. Er wordt aangeraden om haar dan op bed te leggen. Vaak wordt ze dan na een half uur/ uur weer wakken. Soms slaapt ze ook door, maar hierdoor heeft ze dus overdag weinige wakkere momenten. 's Nachts draait ze de dag en nacht nog al eens om. Ik laat haar bewust in principe alleen in haar bed slapen en houd over dag haar rolgordijn open. 's Avonds heeft ze haar onrustige periode (zo rond 20.30 uur begint deze). Wanneer ze dan maar bij je kan zij of soms in de box kan liggen vindt ze het prima. Uiteindelijk valt ze dan in slaap, maar overleggen in haar bed lukt helaas niet...Na het inslapen van haar avondvoedingen verwarmen we haar bedje voor met een kruik.

Hebben jullie tips om deze onrustige periode te verminderen/laten verdwijnen en hoe we haar wakkere perioden overdag kunnen stimuleren en 's nachts kunnen verminderen?

Groeten, Esther
.

Hoi Esther.

Dit probleem hadden wij in het begin ook.
Onze kraamzorg raadde ons aan onze dochter overdag in de box te laten slapen zodat ze geluiden om zich heen hoort en zo het slaap/waakritme sneller te pakken krijgt..
Dat hebben wij gedaan en het heeft ons geholpen dat ze nu de nacht goed doorslaapt in haar eigen wiegje.
Enige is dat we haar nu weer moeten laten wennen aan het overdag in haar wiegje slapen maar dat gaat al steeds beter..
Hoop dat ze snel een fijn ritme aanneemt voor jullie..

Succes..;)

Groeten Mariska

Hoi Ester,

Wij hebben dat ook gehad en wij kregen het volgende advies,, Overdag om de drie uur voeding geven en voor die drie uur haar al een beetje wakker maken door aan haar gezichtje te zitten en beetje geluidjes te maken.Wij leggen Orhan pas na de laatste voeding boven in z'n eigen bedje en de rest van de dag alleen beneden.

Succes

Hoi,
Ik herken je probleem. na de voeding viel Julia ook vaak meteen in slaap. daarna werd ze weer snel wakker en wilde dan meteen eten.
Nu knuffel ik haar even na de voeding en ga daarna haar luier verschonen. Dan wordt ze weer wakker, daarna laat ik haar nog 20 minuutjes in de box liggen. En dan breng ik haar weer naar bed. Ze is op die manier ruim een uur wakker. Ze is nu 8 weken, dus dan is een uur tot 5 kwartier wakker normaal tussen de voedingen.
Overdag laten wij haar in een wiegje in de woonkamer slapen en 's nachts in haar ledikantje in haar eigen slaapkamer. Dit deden we al vanaf haar geboorte. Na 3 weken had ze al een goed dag/nachtritme. 's Nachts laat ze meer tijd tussen de voedingen zitten en inmiddels slaapt ze zo goed als door.

Dus als tip: na de voeding Fenna verschonen, zodat ze weer wakker wordt. Haar dan laten liggen in de box. En als ze signalen geeft dat ze moe is, haar weer op bed liggen.
En dat ze veel slaapt is nog heel normaal hoor. Een baby van 5,5 week is nog maar drie kwartier tot een uur wakker tussen de voedingen. Die tijd wordt vanzelf langer naarmate ze ouder wordt.

Sterkte ermee,

Liefs Maartje

Hey,

Naast alle goede tips nog een opmerking: het is volgens ons cb heel normaal dat baby's 's avonds onrustig zijn. Floor was dat ook vaak. Dan wilde ze ook ineens om de 2 uur voeding (en dat was dan weer het begin van 's nachts doorslapen).
Overdag vooral niet langer als 4 uur tussen voedingen laten zitten, om het dagnacht ritme niet om te gooien.

Liefs,

T

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga kijken wat werkt.

T, nog een vraagje aan jou. Hoeveel dronk Floor en hoe oud was toen ze 's avonds in eens om de 2 uur voeding wilde? Dit is namelijk al een paar keer gebeurd, maar 's nachts komt ze vaak nog om de 3/3,5 uur.

Groet, Esther

Mijn tips zijn ook:
- hooguit 3-4 uur tussen de voedingen overdag laten zitten
- eventjes wakker houden/maken na de voeding, verschonen is een slim idee
- overdag haar goed in het licht laten liggen (wiegje bij het raam?)

Dus ja, hoe 'gemeen' ook: als ze overdag wat wakkerder gehouden wordt, zal ze 's nachts beter slapen. Ik hou over het algemeen het volgende ritme aan:
wakker worden - verschonen - fles - bij mama knuffelen - even zelf in de box liggen - bij de eerste tekenen van moeheid weer in haar bed.

Dit werkt bij ons erg goed, je kunt het verschonen en de fles ook omdraaien om haar even wakker te krijgen na haar voeding.

En het heeft verder gewoon tijd nodig, ze zal het vanzelf omdraaien. Succes!!

Floor begon daarmee toen ze zo'n 3 weken oud was. Eigenlijk al eerder, maar toen maakten we haar nog steeds wakker 's nachts... Totdat het cb zei dat dat helemaal niet hoefde.
Ze dronk toen (borstvoeding) zo'n 100 cc tot 120 cc per keer.

Ze wordt nu ook soms nog wel wakker rond uur of 5/6, maar dan geef ik haar haar speen en dan slaapt ze weer verder.

liefs,

T

Terug
Bovenaan