Acupunctuur voor stuitligging???

Vandaag hoorde ik van de VK dat mijn kindje in stuitligging ligt. Ik ben nu 32 wkn 4 d, en het kind heeft op zich nog alle ruimte om te draaien. Doet hij/zij dat niet, dan wordt ik over 2 wkn doorverwezen voor een echo, waarschijnljk gevolgd door een uitwendige versie (draaiing) door de gyn.

Ik hoop natuurlijk dat het spontaan hersteld, want ik wil erg graag thuis bevallen en dat mag bij een stuitligging niet. Bovendien lijkt het weer een groot kind te worden, evenals nr 2 (was ruim 8 pond) en dan is het maar de vraag of een vaginale bevalling kan en mag.

Zomaar twee weken afwachten is natuurlijk een optie, maar ik ben ook op zoek gegaan naar manieren om de natuur een handje te helpen.

Ik heb  geen enkele  ervaring met acupunctuur, en eerlijk gezegd geloof ik er ook niet zo in, maar ik heb zitten "googlen" en de behandeling van stuitligging dmv acupunctuur is in 1998 beschreven in JAMA, toch een toonaangevend medisch tijdschrift.

Onderzoek: 260 vrouwen, 1e zwangerschap, stuitligging bij 33 wkn.
130 vrouwen krijgen acupunctuur, 130 vrouwen in de "controlegroep" (die krijgen dus geen behandeling, er wordt gewoon afgewacht.
In de controlegroep is 47,7% van de baby's spontaan gedraaid naar hoofdligging bij 35 wkn. (okee, mijn kans op dit moment op een spontane hoofdligging is dus zo'n beetje fifty-fifty)
In de acupunctuurgroep maar liefst 75,4%, toch een aanzienlijk verschil en statistisch significant.

Volgens mij heb ik niet zo gek veel te verliezen als ik zo'n behandeling ga doen, en het schijnt zelfs door mijn verzekering vergoedt te worden, dus ik neem het op dit moment ernstig in overweging.
Heeft iemand hier op het forum ervaring met acupunctuur voor stuitligging???

ik ben nu zelf 31 wk zwanger en ga 2x per week naar acupunctuur (bij een echte Chinese dokter). Niet vanwege stuitligging, maar omdat mijn kindje niet zo hard groeit en ik weinig vruchtwater heb. Na 2 behandelingen was mijn buik in 2 dagen 10 cm in omvang gegroeid!
Ik had sowieso al goeie ervaringen met deze arts mbt andere klachten, dus de stap naar haar was niet zo groot. Maar ik heb al in meerdere artikelen gelezen dat acupunctuur zeker kan helpen om een kindje uit een stuit te krijgen. Nu staat er een uitgebreid artikel in het tijdschrift Happinez, waarin ook de reguliere wetenschap niet meer kan ontkennen, dat acupunctuur wel degelijk helpt.
Ik zou het sowieso proberen. Weet niet waar je woont, maar die van mij zit in Voorhout (in de buurt van Leiden).

succes!

Ben vandaag voor het eerst geweest, ben benieuwd.

Tijdens de behandeling begon de baby enorm te bewegen, maar dat zegt op zich niets want ik heb sowieso wel een actief kind in mijn buik. Draaien heeft hij of zij nog niet gedaan in elk geval.
Nu is het afwachten dus, gelukkig heb ik nog even (ben nu 33 wkn)

ik ben zelf al, 3 keer geweest voor de moxatherapie. ben alleen wat later ermee begonnen,in weeek 36,omdat ze net vakantie hadden in die periode.
heb van de acupuncturist begrepen dat   de salginfskans tussen 30/ 35 weken tot 90 % is.
ik hoop dat het bij mij ook gaat werken,ben nu 36 +4
als het echt een eigenwijsje is,dan zal dit ook niet helpen,maar proberen kan geen kwaad. ze reageerd er bij mij ook op,wordt dan echt actief.
dus we hopen dat het werkt
succes!

Sweety, je bent dus al 36+4:  ga je ook nog een uitwendige versie door gyn of VK proberen?
Heb gehoord dat het best vervelend kan zijn, maar ook veel succes kan hebben! Van mijn VK begreep ik dat ze het rond de 36 wkn doen.

Ik hoop natuurlijk dat mijn "eigenwijsje" voor die tijd gedraaid is, maar als dat niet zo is ga ik het zeker proberen.

nee,ik laat geen uitwendige versie doen.
op de een of andere manier voel ik me daar nit prettig bij,gewoon het idee dat de kleine gedwongen wordt om anders te gaan liggen.
ik kijk het nog ff aan,en anders wordt het gewoon een stuitbevalling.
de droom van een thuisbevaling had ik toch al een tijdje niet meer.
dus hoop gewoon nog dat dit werkt of dat ze uit zichzelf nog gaat draaien.
moet volgende week weer naar de gynaecoloog,dus dan zal ik het wel horen hoe ze nu weer ligt

Hoi,
Ik ben nu ook 33 wk zwanger en afgelopen dinsdag kwam vk erachter dat de kleine in stuit ligt / lag... Ik heb dat op dat moment ter kennisgeving aangenomen, maar na het lezen van dit topic begin ik toch voorzichtig een beetje zenuwachtig te worden... Ik ben met name geschrokken vn het percentage van "maar" 47 % dat uit zichzelf draait. Nu gaat het bij mij wel om een 3e zwangerschap, dus daarbij zal dat percentage wel iets hoger liggen, maar toch...
Volgende week moet ik nr gyn (heb bij 1e zwangerschap een keizersnede gehad dus sta laatste weken onder controle bij gyn) dus dan zullen we wel horen hoe het er voor staat...
Groetjes, J

Of het nou dankzij of ondanks acupunctuur is weet ik ook niet, maar de kleine ligt in elk geval in hoofdligging!!!

Helaas nog niets ingedaald, dus hij of zij kan zich net zo vrolijk weer naar een stuitligging draaien, maar voorlopig is de thuisbevalling waar ik op gehoopt had dus weer in zicht! Me happy!!!

Terug
Bovenaan