<p>Lieve lezers,<br /><br />Helaas heb ik in mijn vorige zwangerschap te maken gehad met een prenetale depressie, uiteraard wil ik dit graag voorkomen in een volgende zwangerschap. Wij zijn momenteel erg in dubio of we voor een tweede willen gaan. Mijn ideaalbeeld zou zijn dat we een tweede kindje krijgen, maar helaas heb ik wel twijfels omdat mijn psychische gesteldheid in mijn zwangerschap niet fijn was. Mijn eigen verleden achtervolgde mij meer dan ooit.<br /><br />Helaas heb ik een hele nare jeugd gehad en ook geen contact meer met familie. Hier heb ik veel hulp voor gekregen, maar de pijn is altijd aanwezig dat je geen goede basis hebt meegekregen.<br /><br />Ik ben hoog opgeleid, werk fulltime en we hebben een leuk inkomen en huis. Eigenlijk zijn alle ingrediënten aanwezig, alleen mijn verleden achtervolgt mij soms. Gelukkig ondervindt mijn dochter hier nooit hinder aan en ben ik een liefdevolle moeder, die haar álles zou willen geven.<br /><br />Daarom zou ik ook niet depressief in de zwangerschap willen worden. Een optie zou zijn om anti-depressiva te gebruiken, zodat ik stabieler blijf onder mijn gedachtes en emoties.Dit heb ik voor mijn zwangerschap ook jaren geslikt en heel eerlijk, ik voel mij dan rustiger in mijn hoofd en pieker minder… Alleen een paar psychiaters die ik heb gesproken zeggen dat ik het beter niet kan gebruiken in de zwangerschap en dat de effecten niet bekend zijn.<br /><br />Als ik wel AD zou gebruiken, ben ik bang dat ik mijn kindje ermee zou beschadigen en dat het minder goed later kan functioneren of beperkingen krijgt, doordat ik medicatie gebruik (gedachtes). Ik zou mijzelf dan altijd schuldig voelen en daarom ben ik nu de afweging aan het maken óf ik wel eraan moet beginnen…<br />Ik typ dit met tranen in mijn ogen, omdat ik mijzelf zo anders voel en baal dat ik niet die negatieve gedachtevrije, vrolijke en optimistische zwanger vrouw kan zijn….<br /><br />Aan de moeders die antidepressiva hebben gebruikt in de zwangerschap… Hebben jullie ooit spijt gehad? Ik heb een gesprek gehad met de POP en zij geven aan dat ik prima kan starten met medicatie en dat het niet schadelijk is. Ontzettend frustrerend dat andere psychiaters hier dan een mening over hebben gehad, terwijl ze kennelijk er ook niet verstand over hebben. Het voelt alleen nog een beetje dubbel, aangezien ik mij zo ‘anders’ hierin voel. Aan de moeders die AD hebben gebruikt, hebben jullie ooit spijt gehad? Hoe gaat het nu met jullie kinderen?</p>