Adhd bij baby?

Ik hoor vaak dat je de diagnose adhd nog niet kan stellen bij baby's maar toch vermoed ik dat mijn baby misschien wel adhd heeft.

Mijn zoon is 6 maanden oud, een lief ventje maar helaas ook wat mindere dingen. Hij huilt snel en veel, is vaak boos of gefrustreerd, heeft korte interesse in zijn speelgoed en kan slecht alleen spelen. Ik heb het gevoel dat dit niet normaal baby gedrag is. Vooral het snel gefrustreerd zijn vind ik vreemd. Hij kreunt dan hard en krijgt een rood hoofd, soms trilt hij daar ook een beetje bij.

Dit is mijn eerste kind dus ik vind het sowieso een beetje lastig om te zien wat wel of niet normaal is. Maar aangezien adhd/add/autisme in de familie voor komt (ik heb add en mijn partner adhd) zou het niet zo raar zijn als mijn zoon dit ook heeft.

Maak ik me gewoon te druk om niks? Moet ik hier iets mee of is dit normaal baby gedrag? Ik hoor ook graag van mensen die een kind met adhd hebben, wat waren voor jullie de eerste signalen?

Ten eerste: echt nog niet te zeggen. Ten tweede: ik lees echt niks raars!
Die kleine baby’s hebben nou eenmaal een concentratie boog van een poffertje. 5 minuten kunnen spelen is echt volkomen normaal. Daarnaast zijn ze volop in ontwikkeling, en is het een normale eigenschap dat ze iets willen wat ze toch nog niet kunnen. En Tsja, bij veel baby’s komt er dan een dosis frustratie bij!
Dus antwoord op je vraag: ja je maakt je (voorlopig) echt druk om niks ;)

Ten eerste: echt nog niet te zeggen. Ten tweede: ik lees echt niks raars!
Die kleine baby’s hebben nou eenmaal een concentratie boog van een poffertje. 5 minuten kunnen spelen is echt volkomen normaal. Daarnaast zijn ze volop in ontwikkeling, en is het een normale eigenschap dat ze iets willen wat ze toch nog niet kunnen. En Tsja, bij veel baby’s komt er dan een dosis frustratie bij!
Dus antwoord op je vraag: ja je maakt je (voorlopig) echt druk om niks ;)
Bedankt voor je reactie! Ik ben weer een beetje gerustgesteld :)

Overigens, de kans is natuurlijk wel groot dat hij iets van een prikkelverwerkingsstoornis heeft gezien zijn genetische pakketje wat wordt meegegeven vanuit jullie, maar dat is idd echt nu nog niet te zeggen.
Wat ik ook lees is een normaal babytje dat toevallig meer gericht is op interactie dan op speelgoed. Mijn zoontje precies hetzelfde en der zat me een kop op! Maar dat is echt gewoon een dingetje ontwikkeling, zodra ze meer zelf kunnen en kunnen manipuleren gaat het beter.
Daarnaast is het ene kindje het andere niet. Mijn neefje kon met anderhalf al zeker 20-30 minuten zelf spelen met de duplo, mijn kind zal altijd tussendoor weer de interactie opzoeken en vooral ook de duplo mengen met zijn pannetjes uit de keuken om vervolgens afgeleid te zijn door een vogel die voorbij vliegt. Het zijn gewoon nog geen raketgenieen qua focus op deze leeftijd en ook met de jaren die ze verder ontwikkelen geeft het geen garantie dat het goed komt haha bij mij is dat iig nog steeds niet zo gelukt en ik ben ook gelukkig. Ik zou lekker genieten en ontdekken samen en hem laten zien wat hij wel al kan beïnvloeden en blijven prikkelen tot wat hij kan ontwikkelen.
En een minuut is dan lang... Helaas... Focus is iets magisch in de wereld van een baby/kindje.

Terug
Bovenaan