ADHD of gewoon veel energie?

<p>Hallo,</p><p>mijn zoon is 3 jaar (bijna 4) en hij heeft heel veel energie. Zoveel dat het op het kdv opvallend is en ertoe leidt dat hij helemaal kapot (moe) is einde van de middag. Hij vindt alles leuk maar in dit enthousiasme dendert hij maar door en heeft hij weinig concentratie om een taak af te maken en in samenspel met andere kinderen stemt hij niet goed af (ziet de signalen van wat een ander wil niet) waardoor hij bazig overkomt. Hij loopt voor in zijn ontwikkeling en kan fantastisch goed spelen, maar hij heeft in zijn spel ook duidelijk voor ogen wat hij wil en hoe het moet gaan. Een enorm sociaal mannetje die overal vrienden maakt, maar in zijn spel moet hij echt nog leren beter oog te hebben voor een ander. Hij zit in zijn spel ook hoog in zijn emotie dus huilen of duwen als het niet gaat zoals hij wil. Dit is overigens vooral meer einde van de dag als zijn energie opraakt.</p><p>Het kdv wil hem laten testen en doorverwijzen en ze vermoeden een ontwikkelingsvoorsprong maar ook adhd wordt aangegeven. Graag hoor ik of dit bij iemand bekend voorkomt en of er wellicht dingen zijn die wij kunnen proberen om hem mee te helpen. Denk aan homeopathische middelen oid. Qua structuur thuis enzo zit het wel goed. Ik wil alleen dat hij straks een fijne start op de basisschool gaat maken met heel veel vriendjes.</p><p>Wij zijn overigens niet tegen testen maar ik wil ook kijken of we nog dingen zijn waar wij iets mee kunnen doen zonder dat dit nodig is. Zonder dat het meteen over behandelmethodes of medicijnen gaat.</p><p>Gr </p>
 
Ondanks je test beslis je zelf als je medicijnen wil ja of nee je kan ook tips krijgen hoe om te gaan dus testen kan altijd
 
Ik herken dit gedrag wel bij mijn zoon (nu 8 jaar) wilde hem ook niet laten testen ondanks druk vanuit school vanaf de kleuterklas. Uiteindelijk op eigen gevoel toch dit jaar de stap gemaakt om te testen. Hier is wel wat uitgekomen en we krijgen met tips hoe hiermee om te gaan. Veel bleek ik akte doen maar er is altijd fine-tuning mogelijk. Ik ben blij dat ik de stap heb gezet en achteraf had ik dit liever eerder gedaan om zo een hoop frustratie bij mezelf en mijn zoon te kunnen voorkomen.

Ik hoop dat jullie iets kunnen vinden dat werkt of helpt zonder de testen maar ik zou je adviseren dit niet uit te sluiten, ik heb dat te halsstarrig proberen te vermijden dat ik geen label wou. Ik merk nu dat het weten rust geeft en mijn zoon is nog steeds dezelfde persoon en niet het label. En dat maak ik ook mijn omgeving duidelijk.

Bij mijn zoon is een lichte vorm van autisme geconstateerd.
 
Dank voor jullie antwoorden. Ik ga eens meer informatie aanvragen. Ons doel is ten alle tijden dat hij zijn fantastische sprankelende enthousiaste persoon kan blijven, maar ik met net wat meer rust en concentratie.
 
Ik zou ook adviseren niet te vroeg te laten testen (ben zelf orthopedagoog). Op deze leeftijd zie je dit gedrag vaker omdat kinderen dan echt "toe zijn" aan school en meer uitdaging. Mijn advies zou ook zijn om te wachten tot hij op de basisschool zit en dan kijken hoe hij zich ontwikkeld. Testen kan altijd nog, maar een diagnose blijft hem altijd achtervolgen. Maar doe vooral waar jullie je als ouders goed bij voelen en doe niks omdat "anderen zeggen dat het moet"! Kijk vooral naar jullie kindje en hoe hij zich voelt!
 
Ik sluit me aan bij Froemeltje. Ben zelf psycholoog en ook moeder van een levendig, snel afgeleid en prikkelgevoelig jongetje van 3,5. Diagnoses blijven je inderdaad vaak achtervolgen, wat erg nadelig kan zijn, terwijl de symptomen die nu op ADHD lijken ook over kunnen gaan of een heel andere reden kunnen hebben. 
Bij mijn eigen zoontje werkt het heel goed om met hem te oefenen om bijvoorbeeld steeds 1 taak te doen, om te benoemen wanneer hij heel druk is (meestal vindt hij dit zelf niet leuk meer, maar is hij de rem kwijt) en dan te oefenen om weer rustig te worden, te benoemen dat hij ervoor kan kiezen niet op prikkels (van anderen te reageren) etc. Daarnaast proberen we rustige, prikkelarme momenten op een dag te organiseren voor hem. Op die manier merken wij veel verbetering. 
 
Terug
Bovenaan