ADHD

Hoi,

Ik heb het vermoeden dat mijn zoontje van 2,5 jaar ADHD heeft. Hoe kom ik erachter of het zo is? Iemand ervaring met ADHD die mij kan adviseren?

Groet
Lies

 
hai lies,
Maak je niet al te snel zorgen, niet ieder druk kind heeft adhd.
Mocht je het echt niet vertrouwen, dan raad ik je aan te praten met de huisarts of met het consultatieburo. Zij verwijzen je dan door. Dan ga je trouwens nog een lang traject in, voordat je weet dat het zo is. Bij ons duurde dit nog anderhalf jaar na opstarten procedure. Maar dan weet je het zeker. Komt het trouwens voor in je familie, het schijnt erfelijk te zijn.
 
Probeer eerst eens uit hoe het gaat als je duidelijke structuren hebt op de dag. Zoveel kinderen van 2,5 jr. zijn druk. Dat komt omdat hun wereld steeds groter wordt, de een gaat er enthousiast op af, de ander laat het meer op zich afkomen. Als je het echt niet vertrouwd kan je het inderdaad op het cb eens vragen, maar geef je kind niet te snel een stempel! Ze zijn nog vollop in ontwikkeling.
 
Onze oudste van 6jaar heeft ADHD, dit is bekend na een leng traject.
Eerst bezig met CB, dan kinderarts en buro jeugdzorg en ggd.
Als je twijfelt vraag hulp, en dan zullen hun als het echt nodig is je de weg wijzen die je gaan moet.
En inderdaad vele kindjes van die leeftijd zijn erg druk.

Hier was het anders, opeens omslaan van vrolijk naar vijandig boos, alles rondgooien en stukmaken, gaten in de deuren schoppen, zichzelf en iedereen in de buurt iets aandoen, hoofdbonken tegen de muren en ga zo maar door, en na de aanval super verdrietig en zielig huilen   en dan wanhopig vragen waarom zijn hoofd zo raar doet. Dit is een voorbeeld van een ADHD aanval van mijn zoontje.
 
Hai, als je het gevoel hebt dat er iets 'anders' aan je zoontje is, bv dat hij adhd heeft, dan moet je dat gevoel serieus nemen. Er wordt vaak gezegd: ach, leuk, hij is een beetje druk maar wel heel enthousiast o.id., maar mijn ervaring is dat moeders vaak wel een goede intuitie en voorgevoel hebben.
Bij ons was er dezelfde vraag en wij hebben er ook te lang over gedaan om hulp te zoeken. Juist vanwege de rem van de omgeving (het zal wel meevallen, iedereen heeft wel wat enz). Volg je eigen gevoel.
Is er een VTO-team gekoppeld aan het consultatieburo/thuiszorg? (vroegtijdige opsporing ontwikkelingsstoornissen). In ons geval kwam er overigens geen adhd uit, maar wel een stoornis in het autistisch spectrum met hyperactief gedrag daarbij.
Volg je hart!
 
Terug
Bovenaan