Adieu speen!! (grappig verhaal)

Hoi mama's,

Ook hier is eindelijk de speen/tut verleden tijd! En zonder enig probleem!!!!

Kay zijn speen was eigenlijk aan vervanging toe, er zat al een klein scheurtje aan de zijkant.  Ik liet Kay toén al weten dat als de speen helemáál stuk zou gaan we géén nieuwe meer zouden kopen. Dat hij dan alleen nog maar zijn doekje had (wat aan de speen vast zit) waar hij lekker aan kon ruiken. Hij vond het prima.
De speen scheurde natuurlijk steeds verder en verder, maar puur door zijn eigen toedoen. Want hij moest aan iedereen laten zien dat zijn speen bijna stuk was, duwde dan de hele speen opzij, en zei dan:"Kijk es, speentje is bijna kapot. Dan geen nieuwe meer kopen!"

Kay had de speen al  zeker 1,5 jaar  niet meer overdag, slechts enkel met in slaap vallen. Dus hij lag standaard boven in bed. Vorige week bracht ik hem dus naar bed en toen zag ik dat zijn speen bijna helemaal was afgescheurt. Ik vond het nu te gevaarlijk worden. Dus liet Kay zien hoe ver hij al stuk was.

Ik: Kijk Kay, je speentje is nu wel héél erg stuk hè?
Kay: (kijkt naar zijn speen..) Ja mama, geen nieuwe kopen hè?
Ik: Nee, we kopen geen nieuwe meer. Maar je hebt dan wel nog dat héérlijke doekje!
Kay:"Jaaaaah!! (hij laat me het doekje ruiken en zegt..) Ruikt lekker hè mama.. Heerlijk hè??
Ik:"Ja die ruikt hééééééél lekker!! Maar kijk is naar dat speentje.. Wat is daar mee?
Kay:"Speentje is kapot mama... en geen nieuwe meer kopen hè?
Ik:"Nee, we kopen geen nieuwe meer.. Zullen we hem maar weg doen?
Kay:(kay kijkt bedenkelijk naar zijn kapotte speen en zegt..) "Nee mama,.. niet in de prullenbak..."
Ik:"Nee, dat hoeft ook niet. Maar wat zullen we er dan mee doen??
Kay: (Hij kijkt bedenkelijk,.. fronst,.. en zie hem ineens héél blij kijken en roept..) IN DE WASMACHINE!!!!! Ja mama!
Ik:"Wat een goed idee! Kom maar, dan mag je hem in de wasmachine doen"
Kay:( loopt naar de voorzolder en doet zijn speen in de wasmachine)" Zó mama??"
Ik:"Ja dat doe je heel goed! Zet hem maar aan en draai maar aan dat knopje.. (had machine uit staan hoor haha).
Kay:(draait ijverig aan de knop en drukt op een knopje..) Zooooo... Wasmachine aan!
Ik:"Zullen we nu dan maar dag tegen de speen zeggen? Dan gaan we lekker slapen.. Wie weet wat er morgen in de wasmachine zit??!!
Kay:"Doei doei speen!!! Ik ga nu slapen!! Doei!! (Kay zwaait naar de wasmachine met speen en loopt zijn slaapkamer weer in).

Ik vertel Kay op de slaapkamer dat we nu dus geen speentje meer hebben, maar wél nog die heerlijke doek. Dat ik het zo'n goed idee van hem vond om hem in de wasmachine te doen! Oh hij voelde zich trots! Ik herhaalde nog eens dat ik erg benieuwd was wat er morgen in de wasmachine zou zitten,.. ja hij was ook érg benieuwd! Ik las hem zijn verhaaltje voor, we lachte nog wat en ben vervolgens  gegaan. Ik heb hem niet meer gehoord.. Geen enkele keer gehuild of geroepen om zijn speen!

Natuurlijk toen ik zijn kamertje af ging ben ik als een gek een paar kadootjes gaan inpakken. Dus een klein prul  kadootje, een doosje Smarties, een zakje koekjes en meer van dat soort ongein werd voorzien van mooi pakpapier. Naar boven gegaan en de speen uit de wasmachine gehaald en de kadootjes er terug ingelegd.
Er lag dus flink wat in, maar allemaal simpele dingen. Het gaat immers meer om het uitpakken hahaha.. Ik vond dit wel een leuk idee, dat als hij s'nachts wakker zou worden en zijn speen zou willen pakken ik hem mee kon nemen en er dan ineens een verrassing in zou zitten! Maar meneertje gaf geen kik!

De volgende ochtend was hij wakker en ging Roger hem uit bed halen. Hij wilde wel eens kijken wat er nou in de wasmachine zat.. Hij keek en schreeuwde ineens:"KADOOTJUUUHHHS!! PAPA KIJK ES!! KADOOTJES!!". Helemaal blij haalde hij alles uit de wastrommel en sleepte het mee naar beneden naar onze slaapkamer waar in nog in bed lag (was nog erg vroeg hoor haha). Ik natuurlijk helemaal enthousiast over zijn vondst en zei hem dat dat kwam omdat hij zijn speentje er in had gedaan.. Kay heeft al het ingepakte snoepgoed en zijn kadootje in bed open gemaakt en opgegeten!!! Wat genoot hij er van,.. en wij nog meer!!!

Natuurlijk is het bij ons niet te bruik om zoveel te snoepen, laat staan in bed en nog vóór zijn ontbijt. Maar hij had het dubbel en dwars verdient en daarom mochten even de remmen los! Daar zaten we dan, met z'n vieren in ons bed met smarties in onze mond en een manneke die een smile had van oor tot oor..

Sinds dat de speen in de wasmachine is gegaan heeft hij geen énkele keer om zijn speen gevraagd. Geen kik gegeven met slapen en het lijkt alsof hij hem nooit heeft gehad! Hij verteld wel soms aan mensen dat zijn speen stuk was, en nadat hij hem in de wasmachine  had gedaan er hééééél veel kadootjes in de wasmachine zaten, gevolgd door de opmerking "gaaf hè??!" en loopt dan trots verder hahahahha!!!
Je zou dan die gezichten van die mensen moeten zien die er geen hol van begrijpen whahahhaa!!

We hebben Kay er weken op voorbereid en hij heeft zo zelf kunnen zien dat zijn speen steeds verder scheurde  en uiteindelijk kapot ging. Hij heeft zelf mogen besluiten wat we ermee zouden doen en hij heeft het ook allemaal zelf gedaan! Hij heeft op deze manier zélf deze periode af kunnen sluiten en heeft er klaarblijkelijk vrede mee. Het is voor hem op deze manier ook goed te begrijpen waarom de speen nu weg is en waarheen..

Jullie begrijpen natuurlijk wel dat we enorm trots zijn op ons ventje!
We zijn inmiddels een week verder..

Tsja, je moet soms iets verzinnen om een spannend/lastig moment leuk en luchtig te maken. Enkel door een paar snoepjes die beneden al in een snoeppot zaten te voorzien van een vrolijk papiertje en een prulletje van 2,00 euro in te pakken, hebben we nu een onvergetelijk moment beleefd!

Liefs,
Esmé mv Kay en Gwen

hi hi hi, wat worden dan eigenlijk kleine mannetjes wijs!
Ik probeer het ook bij Enzo. Ik zeg dat speentjes voor baby's zijn en dan Enzo al een hele grote vent is. Hij lacht dan altijd en zegt steevast "Enzo is ook nog baby, hoor. Enzo niet groot ". Zucht...... Enzo heeft 'm ook alleen bij het slapengaan in dus ik hoop net als jou dat het ook gauw is afgelopen met meneertje speen.

liefs di silva

p.s. goed idee van die cadeau's !!

langzaam laten stukgaan? Ben ik dan zo'n pietje? Zodra ik het eerste scheurtje zie durf ik 'm niet meer in z'n mond te doen ....
Maar verder lijkt het me een prima plan. Ik heb net nog een nieuwe gekocht, maar ik zal Kian er bij vertellen dat het de laatste is. Hij slaapt tussen de middag ook al zonder speen. Wel met de nodige moeite, maar hij verteld na z'n slaapje altijd vol trots dat ie weer zonder speen heeft geslapen! En dan staan we natuurlijk met z'n allen te juichen in z'n kamer!
Je hebt het goed opgelost Esmé. Ik heb ook vaak nog wel wat prullen in de aanslag om in te kunnen pakken (voor het geval hij z'n wc-sticker-vel vol heeft ofzo).
Liefs Nelleke

@ Phira

Ik heb normaal ook een spenentik hoor! Zodra ik weer een leuke zag dan werd de andere weer vervangen whahaha.. Dus het kwam eigenlijk nooit tot een scheurtje...

Ik moet zeggen dat ik het ook wel een klein beetje eng vond hoor, maar hij viel er alleen mee in slaap en daarna spuwde hij hem uit. Zodra hij in slaap was ging ik hem altijd even goed leggen en legde ik de speen met doek boven aan het kopeind van het bed.

Zodra je een scheurtje ziet moet je hem gewoon vragen waar de speen kapot is.. Hij zal dan de hele speen aan de kant  buiigen  om je het scheurtje te laten zien. Een ideale manier om de speen alleen maar verder te laten scheuren en des te sneller kun je er zo'n draai aan geven wat ik bv heb gedaan.
Toevallig was het bij Kay de wasmachine omdat hij pasgeleden zelf een wasje heeft morgen draaien en is er nu dus helemaal door gefascineerd hahahaha.. vandaar dat het in de wasmachine moest! Maar wie weet heeft Kian wel een vele coolere plek om hem neer te leggen! Misschien wel in zijn schoen zodat de "altijd-te-laat-piet" hem mee kan nemen naar Sinterklaas!!! hahhaa

Ik ben benieuwd hoe jullie speen truc gaat verlopen!! leuk!!

Esmé

Terug
Bovenaan