Advies 2 kinderen onder 2 jaar

Na alle geweldige tips van vorige keer heb ik toch nog een vraag. Hoe ziet jullie dagschema er ongeveer uit? Mijn zoontje is net 2 jaar en mijn dochter bijna 3 maanden. Ik wil graag een routine gaan krijgen zodat zij beide weten waar ze aan toe zijn. Ik loop nu elke dag achter de feiten aan en het is zo vermoeiend. Ik heb totaal geen controle lijkt het. Ik loop tegen de volgende problemen aan.

Ochtend: wekker zetten voor de kids? Of wachten dat ze wakker zijn? Als beide tegelijk wakker zijn dan begint het probleem al, dan willen ze beide aandacht en eten.

Middag: zoontje moet 12 uur op bed. Maar als mijn dochtertje dan niet slaapt of gevoed is loop ik alweer tegen het volgende probleem aan. Zoontje te laat op bed dus s avonds weer lastig. Of hij slaat hele middag slaap over en is oer vervelend de hele middag.
Rond 3 uur zijn ze beide wakker en komen ze vaak ook tegelijk.

Avond: zoontje moet tussen 5 en 6 eten en slaapt rond 7 uur. Als mijn dochtertje dan niet slaapt lukt dat dus niet.

Er is helemaal geen tijd voor leuke dingen lijkt het. Mijn zoontje is zo actief en wil graag naar buiten. Maar ik kom er gewoon niet aan toe. Heeft iemand tips voor een dagschema?
Alvast bedankt.

Ik denk dat je er met 2 kinderen niet aan ontkomt dat 1 van de 2 soms even moet wachten. Bij ons zit er ook minder dan 2 jaar tussen en toen de jongste nog de fles kreeg, zorgden we ervoor dat we de benodigdheden voor de fles vast klaar had staan. Dus gekookt water in de waterkoker en de poeder afgemeten in doseerbakjes. Dan kun je makkelijk een fles maken en dan gaf ik de fles terwijl mijn oudste zijn brood zat te eten. 
Daarnaast probeerde ik de schema's zoveel mogelijk op elkaar aan te passen. Dus tegelijk naar bed voor de middagslaap en bij de fles van 3 uur zorgde ik ervoor dat ik de oudste ook wat te drinken en eten gaf. 
Dus mijn tip zou in ieder geval zijn om van te voren voor te bereiden wat je kunt voorbereiden. Daarnaast moet je denk ik proberen niet te streng te zijn voor jezelf. Je kinderen moeten nu leren dat ze moeten wachten en je oudste een keer voor de tv zetten zodat jij met de jongste bezig kan, worden ze naar mijn mening ook niet minder van. 
In jouw verhaal zie ik niks over een eventuele partner, ben je alleenstaande ouder? Want in de avond kun je anders toch de taken verdelen? En waarom kun je met de oudste niet eten en naar bed brengen als je jongste wakker is? Kun je haar niet in een wipstoel erbij zetten of in de box leggen? En ik ging wel gewoon naar buiten met de kinderen, de jongste sliep dan wel in de draagzak of wandelwagen. Daar ben ik met de 2e wel makkelijker in geworden.

Ik heb een dochter van 3,5 jaar en een baby van 5 maanden. Zit dus wat meer leeftijdsverschil tussen dan bij jou, maar herken wel wat je zegt.
Om te beginnen: het gaat nu sinds een maand echt veel makkelijker! Dus geef het ook de tijd, zodra de baby ouder wordt, lossen veel problemen zich ook vanzelf op.
Wat ik in het begin deed, was heel veel de avond ervoor al voorbereiden. Ontbijt kan je bijv al op tafel zetten. Dan is een broodje snel gesmeerd als ze ''s ochtends precies gelijk honger hebben. Ik ging er dan bij aan tafel zitten voeden. Eet je toch soort van samen...
En ik zou dan 's middags als ze allebei slapen, alvast voorbereiden voor als ze wakker worden. Fruit alvast in een bakje, Rijstewafel klaarleggen etc. Dus proberen steeds een stap voor te zijn.
Mijn man werkt in de zorg, dus heeft ook avonddiensten. Als ik dan alleen ben met de kids is het ook veel vooruitdenken. Slaapt de baby rond 16uur? Dan ga ik alvast eten koken. En moet de oudste rond 18.45 plassen, dan maken we gebruik van het moment en krijgt ze direct haar pyjama aan. Ik laat de bedtijd van de oudste beetje afhangen van het ritme van de jongste. (max een half uur speling). Want met een moeie, hongerige baby een peuter naar bed brengen, werkt natuurlijk niet. Dus als de baby net honger heeft, gaat de oudste 15 minuten later naar bed, ook geen ramp. Is de baby wakker? Dan gaat die mee in de wipstoel en kan de oudste laten zien hoe je moet tandenpoetsen, mogen we samen naar een verhaaltje luisteren etc. Het kost wat meer tijd, daarom begin ik wat eerder, zodat je uiteindelijk toch goed uitkomt.
Met de oudste speel ik vaak in de tuin als de jongste slaapt.
Succes! Hopelijk heb je wat aan de tips, maar je zal ook zien dat het over een paar weken/maanden alweer makkelijker gaat. 

Ik sluit me volledig aan bij de tips van bovenstaande mama's. Precies zoals ik het hier aanpak. Hier ook net 2 jaar en 3 maanden. Vooral het: maak het jezelf niet te moelijk. Hier wordt nu veel meer gehuild, zowel baby als peuter, maar het is niet anders. Soms moeten ze op elkaar wachten. Leuke dingen doen we nu ook bijna niet, dat komt wel weer.  Ik zet geen wekker. Komen ze tegelijk, krijgt peuter eerst zn melk en boterham en een minuut later de baby zn fles.  Middag: dan leg ik de baby in de box of in ledikantje of commode of waar dan ook op de "auto-feed" (we hebben t zelfs een naam gegeven), knuffel of opgerolde handdoek naast de baby met fles erop en baby kan zelf drinken. Handen vrij om peuter in bed te doen, want middagslaap skippen is helse middag/avonden. De wipper gaat overal mee naar toe, daar waar ik de peuter aandacht moet geven. Zit ik aan tafel te eten met peuter (drama) dan gaat baby ook op auto-feed.  Je kunt t! 

Ik heb een twee dochters van 2j8m en een baby van 9m. 

Ik heb ze vanaf 2/3 maanden gelijktijdig gewekt. De oudste wordt rond 6 wakker, en dan wordt de jongste dus ook wakker. Dat maakt de dagen wat voorspelbaarder, met ongeveer vaste wakkertijden en dan kun je in ieder geval 1 of 2 slaapjes doorrekenen hoe de dag gaat lopen. Ik pas zoveel mogelijk op elkaar aan. 

Moeten/willen we de deur uit? dat betekent dat ik de jongste wel eens wakker maakte zodat haar volgende slaaptijd handig uit kwam met een slaapje in de doek of wagen. En dat we dan weer thuis waren voor de lunch en het slaapje van de oudste. 
Eind van de ochtend en eind van de middag waren de vaste momenten hier. 

De ochtenden gaan al sinds klein af aan zo: baby een fles en peuter een beker melk bij ons op bed. Beiden schone luier en aankleden. Zelf aankleden, evt douchen als man ook thuis is. In het begin moest dit allemaal snel, want dan ging de baby op bed, en dan gingen we met peuter ontbijten. Nu ontbijt baby ook mee. 

Lunch deed ik als de baby op bed lag, en soms was dat 11.15, soms 11.45. Als ze onverhoopt wel wakker was, de draagzak. En had ze dan ook nog honger, dan maakte ik eerst brood voor peuter en gaf ik een voeding aan tafel. Later, rond 4/5 maanden kwam het 3 slaapjesritme, en toen was ze ook wakker met de lunch, zat ze in de wipper op tafel erbij met een speeltje. Daarna gingen ze samen in bed. Nu luncht ze gewoon mee. En gaat ze ongeveer een uur na peuter ook op bed. 
Die oudste van ons is gelukkig niet zo precies met bedtijd. Een keer 12.30 kon ook geen kwaad. Inmiddels is ze al zo groot dat ze rond 13 uur gaat slapen. Of een dag geen slaapje, en dan wat eerder savonds op bed. Als ze wel slaapt hebben we savonds gedoe, dus een beetje de start naar geen slaapje meer. 

Ik ben altijd streng geweest in dat avondeten en op bed leggen van de peuter geen moment voor slapen van de baby is. Er is teveel drukte en herrie en ik heb er gewoon geen tijd voor. Ik heb voor dagen dat ik alleen ben makkelijke maaltijden. Ik kook bijvoorbeeld in het weekend ook wel voor meerdere dagen, en we hebben een aantal redelijk gezonde diepvriesmaaltijden waar ik wat broccoli aan toe voeg. Of gewoon aardappels, groenten en vleesvervanger. Dat kan ik de avond ervoor alvast snijden en dan hoef ik het alleen op te zetten. De baby keek in het begin vanuit de wipper naar wat ik aan het doen was, soms huilend. Het is niet anders. Sinds ze in de kinderstoel zit is ze ook wel tevreden te houden met een rijstwafeltje of een broodkorst in de stoel, als ik kook. Maar rond 3 maanden sliep ze eind van de middag nog. Als dat rond half 5/5 uur viel, was perfect. Ik kon koken, en zij haalde 19 uur daarna wel. Eten deed ik met haar in de wipper op tafel. Het is het spookuur, dus als ik als een razende mijn eten op had, dan nam ik haar daarna op de arm. 

oh en rond 15 uur krijgt peuter drinken en wat groenten of een snack. Dat zet ik klaar voor ze wakker is. Ik haal haar uit bed, geef haar dat en heb mijn handen vrij voor de baby. Nu slaapt ze rond die tijd nog, maar eerder kreeg zij dan een fles, terwijl peuter haar drinken en eten had. Soms moeten ze even op elkaar wachten. Het is gewoon niet altijd mogelijk om heel erg vast te houden aan kloktijden voor beiden. Ook voor peuter niet, en die is inmiddels ook groot genoeg om daar niet meer helemaal aan vast te hangen. 

Terug
Bovenaan