Advies CB: Geef laatste bv in flesje om te zien hoeveel hij drinkt (Heeeeel veel!)

Hallo moeders,

Op advies van het CB heb ik gekeken hoeveel mijn zoontje van 13 weken drinkt. Hij heeft nog maar een enkele keer doorgeslapen en het CB bureau twijfelde of de laatste voeding van goede kwaliteit is en of ik wel genoeg voeding heb om 22.00 uur. Aan een borst heeft hij nooit genoeg. Een paar dagen geleden heb ik afgekolfde melk in de fles gegeven en dronk hij zo 185 cc weg. Hierna heeft hij nog zo'n kwartier aan de borst gedronken (echt gedronken en niet gesabbeld). Ik vind het wel er veel en begin me inderdaad steeds meer af te vragen of ik hem bij zo'n laatste voeding wel zoveel kan geven. Ook gaf het CB het advies om hem enkele dagen wat vaker aan te leggen, waardoor de melkproductie wat toeneemt. Als laatste oplossing zou ik ook de laatste voeding als poedermelk kunnen aanbieden. Met deze 'oplossing' ben ik dan het minst blij.

Groetjes van Martine

** Vrijdag ben ik trouwens van 13.00 uur tot 22.30 uur van huis weggeweest en had mijn kolf meegenomen voor nood, maar hij was niet nodig. Natuurlijk stond ik wel op springen en vond ik het fijn, dat ik mijn zoontje weer kon aanleggen, maar ik verbaasde me over de lange tijd. Geeft dit ook niet aan, dat ik 'weinig' melk heb? Ik geef normaal gesproken zo'n 6 keer per dag de borst.  Mijn zoon  groeit  goed en is een tevreden mannetje.
 
Hoi Martine,

Eigenlijk geef je het zelf al een beetje aan; je zegt dat je zoontje goed groeit en dat hij een tevreden mannetje is. Als je baby  goed groeit, voldoende plasluiers heeft, regelmatig zachte ontlasting heeft en tevreden en alert is  kun je er vanuit gaan dat hij voldoende voeding binnenkrijgt. Het is heel normaal dat  een kindje van die leeftijd  nog niet doorslaapt en graag een nachtvoeding wil, dat verschilt gewoon per kind. De één slaapt vanaf een paar weken na de geboorte door en de ander na twee jaar nog niet . De mate van doorslapen is dus geen graadmeter voor de kwaliteit of de kwantiteit van de voeding. Aan de kwaliteit hoef je zeker niet te twijfelen; jouw melk is precies afgestemd op de behoeftes van je kindje, alles wat hij nodig heeft zit erin. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod, als je kindje vaker bij jou drinkt, zul jij meer melk gaan aanmaken. Drinkt hij minder vaak bij jou, dan ga je minder melk aanmaken. Zo wordt de kwantiteit op een natuurlijke manier geregeld. Dat je kindje nooit genoeg heeft aan één borst is daarom dan ook geen punt; als hij de andere als toetje krijgt en hij is na de voeding tevreden, dan is het prima zo. Ook op die manier zijn vraag en aanbod met elkaar in evenwicht.

Zolang je kindje regelmatig bij jou drinkt, zal jouw lichaam melk blijven aanmaken. Dit is een doorlopend proces, dat ook tijdens het voeden doorgaat. Het is dus niet zo, dat je eerst een voorraad moet opsparen om daarna voldoende melk voor een voeding te hebben. Als je je kindje aan de borst laat drinken zolang hij wil (één borst goed leeg laten drinken en de andere aanbieden als toetje) en hij laat daarna voldaan los, kun je er gerust vanuit gaan, dat hij voldoende heeft gehad.  Een goed aangelegde baby kan de borst veel efficiënter leegdrinken dan jij ooit met een kolf zou kunnen evenaren. Het is dus prima mogelijk dat hij veel meer melk uit jouw borsten haalt dan de hoeveelheid die hij uit dat flesje heeft gedronken. Kijk naar je kindje; is hij tevreden na de voeding en zit hij lekker in zijn vel, dan is het gewoon goed.

Je schrijft dat je tijdens je afwezigheid niet hebt afgekolfd en je geeft aan, dat je bij thuiskomst op springen stond.  Daaraan kun je dus echt merken dat je een aantal voedingen hebt overgeslagen. Na het voeden zullen je borsten namelijk soepeler aanvoelen dan ervoor, omdat ze worden geleegd. Nu zijn ze een tijdje niet geleegd, maar de melkproductie ging wel door: de spanning nam toe. Dat is juist een teken dat je lichaam constant melk aan het aanmaken was, heel positief dus! Als je borsten na het overslaan van meerdere voedingen ineens en zonder te kolven  nog steeds soepel aangevoeld zouden hebben, dan zou je inderdaad kunnen zeggen dat je misschien niet voldoende melk hebt. Maar dat was bij jou niet het geval, niets om je zorgen over te maken .

Je kunt je kindje inderdaad vaker aanleggen als je dat wilt, van moedermelk kan een baby nooit teveel krijgen. Maar zeker gezien het feit dat je tevreden bent over zijn groei is bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding echt niet nodig hoor. Als je al zou willen/moeten bijvoeden, dan kun je dat prima doen met afgekolfde moedermelk. Met vaker aanleggen wordt het probleem 'te weinig melk' vaak echter al afdoende opgelost.

Ik hoop dat je nu een beetje gerustgesteld bent; heb je nog twijfels of vragen, dan kun je altijd bellen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk via telefoonnummer 0343-576626.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon VBN
 
Hoi Yvonne,

Bedankt voor je antwoord!
Af en toe kan het CB (en ook andere mensen) je erg onzeker maken. Maar ik ben het met je eens, dat je moet kijken naar je eigen kind. Ik kom je vaker tegen op het Forum en lees je reacties met plezier. Borstvoeding geven vind ik het mooiste en intiemste moment met mijn ventje en daarom wil  ik (natuurlijk) dat het helemaal naar wens gaat. En tsja, de regeldaagjes, je eigen 'drukke' programma en de meningen van de buitenwereld brengen je dan wel eens aan het twijfelen. Daarom is het goed om ook op dit Forum te lezen dat er meer moeders met dit soort 'probleempjes' zijn.
(Heb trouwens ook op de site van je gekeken. Daar staat ook erg veel info op)

Groetjes van Martine
 
Terug
Bovenaan