Advies gevraagd: borst-/flesvoeding combineren?

<p>Lieve dames,</p><p>over een week of 4 verwachten wij ons eerste kindje, een zoon.</p><p>Ik heb lang getwijfeld of ik nu borst- of flesvoeding wil gaan geven. En twijfel eigenlijk nog steeds een beetje. Het enige dat ik weet, is dat ik klaar wil zijn met borstvoeding (ten minste overdag) zodra ik weer aan het ga (februari 2020).</p><p>Ik twijfel nu wat verstandig is: ik kan zo’n 2 maanden volledig borstvoeding proberen te geven en daarna gaan afbouwen en overstappen op flesvoeding. Of ik moet direct borst- en flesvoeding gaan combineren vanaf de geboorte?</p><p>Wat is verstandig, wat is het prettigst voor de kleine? Wat is wijsheid als ik maar relatief kort borstvoeding wil geven?</p>
 
Hoi gebruiker,
Wat spannend, de laatste loodjes!
Mijn advies zou zijn om flesvoeding en benodigdheden in huis te halen en dan verder af te wachten op hoe je je voelt en erover denkt als je kindje er is. Je hebt dan in ieder geval alle opties!
Je zou dan kunnen starten met borstvoeding en kijken hoe dat bevalt! Mocht je het door willen zetten zou ik uitsluitend borstvoeding geven, het is toch de beste melk die je je kindje kunt geven en je productie heeft tijd nodig om goed op gang te komen. Het is daarom belangrijk om de eerste periode om de 3 uur te voeden. Als je productie eenmaal
op gang is, zou je het evt kunnen combineren als je dat zou willen.
Zelf was ik van plan om alleen de eerste drie maanden borstvoeding te geven, nu is mijn dochtertje al 6 maanden en ik geef ik nog steeds uitsluitend borstvoeding. Ik vind het zo fijn om te doen!
Maak je er in ieder geval
niet druk om, je keuze is hoe dan ook goed.
Succes en ik hoop dat jij er straks net zo van kunt genieten!
 
Ik zou starten met alleen borstvoeding, als je gelijk gaat combineren heeft je lijf minder kans op de productie goed op te starten. Ik heb zelf ook uitsluitend borstvoeding gegeven tot een paar weken voordat ik weer moest werken.
Borstvoeding is hard werken, zeker op het begin, maar wat mij betreft echt de moeite waard! Was er uiteindelijk best verdrietig onder toen ik helemaal stopte, want wat zijn die intieme momentjes aan de borst fijn...
 
Ja starten met 100%borst zodat je productie goed kan gaan draaien, en dan na 2 maanden afbouwen. Maat let op: toen ik wilde afbouwen naar ochtend+avond, liep t te erg terug. Per persoon anders overigens. Kraamverzorgster kan je miss ook goed adviseren.
 
Bedankt voor de reacties.
Ja ik denk sowieso te gaan beginnen met borstvoeding en dan te kijken hoe ik me erbij voel/hoe het bevalt.
Wie weet ga ik uiteindelijk ook wel langer door, maar dan zou ik er bijv voor kiezen om alleen de ochtend- en avondvoeding nog borst te geven en overdag dan gewoon fles.
Ik ben gewoon niet het type om elke dag op werk te moeten gaan kolven en ‘beperkt’ te worden hierdoor.. 
 
[quote quote=10245610]Ja starten met 100%borst zodat je productie goed kan gaan draaien, en dan na 2 maanden afbouwen. Maat let op: toen ik wilde afbouwen naar ochtend+avond, liep t te erg terug. Per persoon anders overigens. Kraamverzorgster kan je miss ook goed adviseren.[/quote]
Dankjewel! Ja qua terugloop weet je natuurlijk toch niet van tevoren..
Ik zal zeker ook advies vragen aan de kraamhulp straks. Maar wil toch alvast iets meer voor mezelf een idee hebben wat ik het beste kan doen en wil doen.
Dus jullie adviezen zijn zeker fijn :)
 
Hi,
Ik zou zeker adviseren borstvoeding te doen. Elke week dat je borstvoeding geeft is er een week bij en die drie maanden verlof is al heel erg lang! :)
Echter moet ik ook zeggen dat het erg zwaar is. Je moet er echt voor willen gaan, anders is kunstvoeding wel heel gemakkelijk en red je het niet. Vooral de eerste vier weken is het hard werken.
 
Hey hey!
ik heb voor de geboorte van ons eerste kindje ook getwijfeld. Meer door mijn onzekerheid en “wat als t niet lukt”. 
Je moet zeker doen wat je zelf wilt. Borstvoeding is wel het beste. 
Zelf heb ik ruim 6 maanden borstvoeding gegeven. Eerst wilde ik het een maandje doen. 
Op advies van de kraamverzorgster ben ik gaan kolfen om mijn productie op te hoge. Door het kolven kon mijn man ook een flesje geven en kon ik rusten. 
 
Omdat onze dochter pas na 11 maanden doorsliep, zijn we gaan combineren. Ik dacht dat flesvoeding haar misschien meer verzadigde. 
Wat uiteindelijk geen verschil heeft gemaakt. 
 
Wij zijn vooral met dagjes uit overgestapt op de flesvoeding zodat als we thuis kwamen ik alles eruit kon kolven en een voorraad kon maken. (Kan goed ingevroren worden voor 3 maanden) 
 
misschien dat jouw lichaam wel genoeg aanmaakt en er geen flesvoeding nodig is. 
Als die kleine geboren is, zou ik lekker de borst geven tot hoever je lichaam aanmaakt. 
Het is namelijk echt goddelijk om die kleine zo dicht bij je te hebben. 
 
Succes!
 
Terug
Bovenaan