Advies gevraagd over afbouwen nachtvoeding 6 flessen

Hoi allemaal,

Onze dochter is nu 4 kilo en bijna 3 maanden oud. Ze is prematuur en bijgesteld vanaf haar geboortedatum 'pas' 6 weken oud. Soms is dat best even schipperen omdat ze soms in haar ontwikkeling wel stappen maakt richting die drie maanden en soms meer op 6 weken zit (vooral sociaal/motorisch).

We zijn deze week overgestapt van 7 naar 6 voedingen. We merken dat ze in de avonden goed begint te slapen en drie voedingen tijdens haar nacht (9 uur/1 uur/4 uur) begon wat veel te worden.
De afgelopen nacht ging dat goed, ze heeft om 10 uur voeding gekregen, om 2 uur kwam ze zelf voor voeding en daarna heeft ze tot 7 uur doorgeslapen.

De hoeveelheid voeding die zij krijgt bouwt natuurlijk steeds verder op. Waar wij over aan het denken waren, was om die opbouw in hoeveelheid te verdelen over de vijf dag/avondvoedingen en de voeding van 2 uur dus niet verder op te bouwen. Zo leert zij langzaamaan minder van de nachtvoeding uit te gaan en werken we toe naar 5 voedingen per dag in plaats van 6. We zijn overigens niet van plan om in een paar weken naar 5 voedingen te gaan, pas als ze rond de 5 kilo is.

Zijn er ouders die hier ervaringen mee hebben? Werkte dit voor jullie?
 
Voorlopig willen ze ook op 6 flessen blijven, alleen de hoeveelheid verschillend verdelen. Je kunt de avondfles iets groter maken, zodat ze daar langer op vooruit kan. En verder kun je ook kijken op welke momenten ze relatief vroeg komt voor een voeding (en dan de fles daarvoor wat groter). De meeste kindjes hebben we 1 moment op de dag dat ze iets minder drinken, dat kan ook de fles zijn die je wat kleiner laat. Zoals Essil zegt, is het vroeg om nu al af te bouwen, en toch is de gedachte om de nachtfles niet te groot te maken wel hoe je moet denken over het veranderende voedingsschema. Dus dat zou je best op die manier kunnen doen. Het is inmiddels te lang geleden om te herinneren of wij dat ook zo gedaan hebben, maar het klinkt mij wel heel logisch.
 
Hey! Ja, precies dat, we willen nog helemaal niet afbouwen naar 5 flessen. We zitten net een paar dagen op 6 en zijn al heel blij dat ze dat goed doet, haha. Overigens is het ook niet helemaal zo dat ze qua slaap op 6 weken zit, ze heeft duidelijk al een goed dag/nacht ritme en slaapt in de nachten goed door behalve om om voeding te vragen (even afkloppen).
Het gaat er meer om dat ze binnenkort weer meer mag drinken per dag. Het lijkt mij dan ook idd een goede aanpak om die verhoging te verdelen over de dagflessen, of inderdaad te pakken op de flessen waar ze het meeste lijkt te willen drinken. Dat lijkt mij een natuurlijke manier voor haar om te wennen aan minder voeding in de nacht. Maar dat is ook maar mijn idee inderdaad, haha.
 
Terug
Bovenaan