Advies gevraagd voeding/flessen baby 4 maanden

<p>Ik ben op zoek naar wat ervaringen / advies wat betreft voeding & flessen voor een baby van 4 maanden.</p><p>Afgelopen week waren we bij het consultatiebureau voor de eerste vaccinaties en een check-up. Ons zoontje is nu bijna 4 maanden. Omdat hij goed groeit (6,8 kilo en 62cm bij 15 weken) en 's nachts goed slaapt mochten we van de kinderarts eerder beginnen met oefenhapjes. Hij is hier ook echt aan toe want hij zit nu op 5 flessen van 180ml (3x moedermelk en 2x kunstvoeding) en we hebben enorm moeite om er 3,5 uur tussen te houden qua verdeling op de dag. Hij is gewoon hongerig!</p><p>Nu hebben we de afgelopen twee dagen een beetje broccoli gegeven tussen de twee laatste flessen in. Dat ging redelijk (je kunt er denk ik ook niet heel veel van verwachten in het begin ;-)) maar toch blijft die hongerigheid en wordt hij voor zijn doen vrij vroeg in de ochtend wakker. Ik zit nu te denken aan een papfles voor de laatste avondfles. Ik heb al rijstebloem in huis gehaald maar voordat ik dit ga introduceren was ik benieuwd naar jullie ervaringen met hongerigheid / eerste hapjes / papfles etc. En daarnaast gaven jullie met 4 maanden al wat water? Ik hoor/lees veel tegenstrijdige verhalen. We hadden gister wat geprobeerd en konden daarmee de laatste fles 45 minuten rekken maar ik lees ook dat het nog niet zo goed is voor de nieren.</p><p>Conclusie: tips, ervaringen en adviezen zijn erg welkom ;-)!</p>

Ha Marieke, wij gaven wij op die leeftijd onze oudste dochter in de laatste fles bambix. Volgens mij een fles van 210 cc en dan nog paar schepjes bambix (of een voorloper ervan? Is alweer 11 jaar geleden..). Vaste voeding pas bij 5,5e maand.
Je zou dat kunnen proberen (verzadigde echt goed) en dan overdag wat korter tussen de flessen, dus echt 3 uur aanhouden (als het goed is wordt hij nl. ook weer wat later wakker vanwege de gevulde avondfles)? Het vaste eten zal wellicht de komende weken nog niet veel bijdragen aan de hongerigheid. Nog vrij jong en is waarschijnlijk meer oefenen dan echt eten nog.
Water gaven wij dacht ik pas wat later, rond de 8 maanden dacht ik en in een tuitbekertje. Toen ze al echt volwaardig groente, fruit, yoghurt en brood at en dus minder vocht via de fles kreeg omdat er al zoveel flesjes af waren. Met 9 maanden waren we met alle flessen gestopt (alleen 's ochtends bordje bambix).

Thanks Eefje! Ik ga dan beginnen met de rijstebloem toevoegen aan de laatste fles. Hopelijk helpt dat met de hongerigheid!
Vanmiddag een beetje gepureerde pruimen geprobeerd en daar werd hij wel enthousiast van. Al zat het meer op zijn gezicht dan er in, maar goed dat is even oefenen ;-)

Hoi Marieke,

Onze zoon is inmiddels net 4 maand, maar wij zijn met alles als wat eerder begonnen, gewoon omdat hij daaraan toe was.

Rijstebloem krijgt hij al vanaf 3 maand, wij zijn hier wel rustig mee begonnen. Met het schepje van de kunstvoeding hebben wij eerst een kwart schepje erbij gedaan, en zo opgebouwt tot 2 scheppen. Gelukkig heeft hij geen last gehad van krampjes!
Onze zoon krijgt 's morgens een fles van 210+7 en de overige 4 flessen 185+6+2 rijstebloem. Iets meer water anders word het erg dik, en wij hebben dr brown flessen, dus dan komt niet alles eruit.

Sinds 2 / 2,5 week krijgt hij of groente of fruit, hier eet hij met gemak een half potje van op! Maar laat niks van zijn flessen staan. 
Bij CB had ik aangegeven dat hij dit over de dag kreeg, en zij gaven ook aan, dat als hij het nodig is het prima is. En als het teveel zou zijn hij het zelf wel aan zou geven. Hij spuugt verder ook niet, dus qua voeding en hoeveelheid is het hier perfect. Het verschilt natuurlijk per kind wanneer ze ergens aan toe zijn. Maar onze zoon keek ons het eten bijna van het bord en uit de mond, dus gewoon geprobeerd..en hij vond het heerlijk!
Je kan het natuurlijk gewoon proberen, maar ik zou het wel rustig opbouwen, maar dat is persoonlijk natuurlijk!

Succes ermee!!

Liefs

Hoi Marieke,

Onze zoon is inmiddels net 4 maand, maar wij zijn met alles als wat eerder begonnen, gewoon omdat hij daaraan toe was.

Rijstebloem krijgt hij al vanaf 3 maand, wij zijn hier wel rustig mee begonnen. Met het schepje van de kunstvoeding hebben wij eerst een kwart schepje erbij gedaan, en zo opgebouwt tot 2 scheppen. Gelukkig heeft hij geen last gehad van krampjes!
Onze zoon krijgt 's morgens een fles van 210+7 en de overige 4 flessen 185+6+2 rijstebloem. Iets meer water anders word het erg dik, en wij hebben dr brown flessen, dus dan komt niet alles eruit.

Sinds 2 / 2,5 week krijgt hij of groente of fruit, hier eet hij met gemak een half potje van op! Maar laat niks van zijn flessen staan. 
Bij CB had ik aangegeven dat hij dit over de dag kreeg, en zij gaven ook aan, dat als hij het nodig is het prima is. En als het teveel zou zijn hij het zelf wel aan zou geven. Hij spuugt verder ook niet, dus qua voeding en hoeveelheid is het hier perfect. Het verschilt natuurlijk per kind wanneer ze ergens aan toe zijn. Maar onze zoon keek ons het eten bijna van het bord en uit de mond, dus gewoon geprobeerd..en hij vond het heerlijk!
Je kan het natuurlijk gewoon proberen, maar ik zou het wel rustig opbouwen, maar dat is persoonlijk natuurlijk!

Succes ermee!!

Liefs

Tot 1 jaar is melk in principe de hoofdvoeding. Oefenen is prima, maar daar zitten de calorieën nog niet in. Dus de melk is echt nog belangrijk. Water zorgt ervoor dat het maagje we vol is, maar heeft geen voedingswaarde. Als je dit wilt moet je dus wel goed op blijven letten dat je kleine voldoende blijft groeien. Persoonlijk denk ik dat het erg jong is in elk geval voor water, de rest is prima maar is bijzaak en om te oefenen. Succes :).

Terug
Bovenaan