Advies gevraagd

<p>Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar. Mijn zoontje van bijna 15 maanden slaapt nog niet door. Nu weet ik dat het doorslapen op zich nog niet perse hoeft en dat is ook prima. Maar de afgelopen 3 weken word hij vanaf bedtijd zeker om.de 2 a 3 uur wakker. Ik heb echt geen idee wat ik hiertegen kan doen. Hij gaat tussen 18.45 en 19.15 naar bed en slaapt dan na uiterlijk 6.15 ook niet meer verder. Hij werd eerst nog maar 1 max 2 keer wakker. Hebben jullie tips wat ik misschien zou kunnen doen? </p>
 
Ons zoontje van toevallig ook bijna 15 maanden slaapt soms wel en soms niet door en tot zijn eerste jaar waren bijna al zijn slaapjes drama. We hebben er veel aan gedaan en geprobeerd, maar wat bij hem het meest lijkt te werken is toch wel een combinatie van het aanhouden van de wakkertijden (bijv 3-3-4 ritme), een vast (slaap)ritueel en consequent zijn. Maar dit werkt voor ons zoontje en was ook een flinke zoektocht en werkt soms ook toch helemaal niet ? sprongetjes, tandjes, ziek-zijn... Hoeveel slaapjes doet jouw zoontje nog op de dag? Toen ons zoontje tijdelijk over ging naar één slaapje, werden de nachten weer rommelig, vaak wakker en ook al snel na inslaaptijd. Nu is hij weer strakker naar 2 slaapjes terug (wel later naar bed 's avonds..) en gaan de nachten weer oké. Hopelijk wordt het bij jullie ook snel beter ?
 
Hi dank je wel voor je reactie. Als ik het zo lees is het erg herkenbaar met mijn zoontje. Slaapjes tot 1 jaar inderdaad een drama toen begon hij ineens beter te slapen. Hij doet nu ook nog 2 slaapjes overdag. Want inderdad met 1 slaapje waren de nachten erg rommelig. Het cb zei me dat hij waarschijnlijk te vermoeid naar bed ging en dit ook niet goed is. Het 3-3-4 ritme hou ik inderdaad ook aan. 
En de tandjes zal waarschijnlijk ook een rol spelen. En als jou zoontje wakker word in de nacht geef je hem dan te drinken of laat je hem huilen. Ik vind dat ook erg lastig. Want ik heb het idee dat hij dan wil drinken maar meer om weer in slaap te komen. 
Ik hoop inderdaad dat het snel beter gaat worden en bij jullie ook❤
 
Zeker herkenbaar ? en ook van de oververmoeidheid waar het cb het bij jullie ook over had. Ons zoontje is en lijkt altijd superactief, maar dat wordt hij óók als hij moe is. Heb in de babytijd veelal in de twijfelmodus gezeten van is hij wel echt moe en dan legde ik hem vermoed ik of te vroeg óf te laat op bed en was het drama. Nu lijkt er een soort balans en duidelijkheid te zijn gekomen ? Als mijn zoontje in de nacht wakker wordt bepaal ik een beetje aan zijn huiltje wat ik doe. Toevallig ging ik een aantal keer voordat ik naar hem toe ging omdat hij hard huilde naar het toilet en was hij zowaar weer in slaap gevallen, waardoor ik ervaarde hey dit kan ook ? ik laat hem dus meestal kort huilen, maar als hij toch aanhoud ga ik naar hem toe. Ik geef nog borstvoeding en leg hem daarna weer wakker of niet in zijn bedje waardoor hij uiteindelijk (even kort vasthouden knuffel, deuntje aan; betekent slapen) weer verder slaapt. Soms geef ik ook wat water uit de rietbeker, maar vaak is het mama-honger even laten weten dat we er nog zijn. Ik vraag me af vanaf welke leeftijd je wat water/beker bij of in het bed kan zetten, sommige kindjes schijnen dan zelf even een slokje te kunnen drinken en slapen dan weer door. Maar ik denk dat onze kindjes daar nog iets te jong voor zijn ?
 
Mijn zoontje werd op een gegeven moment ook vaak wakker snachts, maar dit was wel door honger.. overdag meer eten gegeven en toen ging hij beter slapen. Maar het kunnen natuurlijk ook tandjes zijn, mamahonger, groeipijn, een sprong.... ?
 
Terug
Bovenaan