Advies gevraagd!

Hallo allemaal,

Ik ben nog niet bevallen, ben 10 september uitgerekend. Ik heb een aantal praktische vragen die jullie vast wel kunnen beantwoorden..
Ik zit namelijk met de lijst van de kraamzorg voor m'n neus en bij sommige dingen vraag ik me af of dat in de praktijk nodig is en in welke hoeveelheden.
Komt ie!
1. Rompertjes 3 maat 56 en 3 maat 62; is dit niet veel te weinig?
2. hydrofiel luiers/flanellen luiers. De laatste is bedoeld voor in bed, maar daar kun je toch ook de hydrofiele voor gebruiken?
3. Hoeveel setjes kleding hadden jullie voor de eerste weken en is maat 50/56 dan goed?
4. Wat gebruiken jullie om de baby te wassen (lotion, zeep, welk merk?) en in te smeren?
5. Wat is het verschil tussen molton onderleggers en molton dekzeiltjes?
6. Welk merk fles vinden jullie het fijnst en is zo'n sterillisatieset een aanrader?
7. Vanaf wanneer mag je een speen gebruiken?

Dat is het voorlopig, hopelijk kunnen jullie me verder helpen, bedankt!!!
Claudia
30+5
 
Hoi Claudia!

Proficiat met je zwangerschap.
Iedereen doet het uiteraard anders, maar dit had ik in huis:

1. 6 maat 56 en 6 maat 62
2. 12x hydrofiele luiers (gebruik ik ook als spuugdoek)
3. Maat 50/56 niet te veel kopen, misschien 6 sets (kan ik niet precies zeggen, ik heb een tweeling die 8 weken te vroeg waren dus hééééél lang maat 50 gedragen hebben, en ik dus meer nodig had)
4. Ik gebruik alles van penaten, heb in het begin iets anders gebruikt, maar dat prikte in de oogjes. Verder ga je gewoon een beetje op een lekkere geur af. Ik heb hiervan het Oliebadschuim en de babyschampoo plus een speciale lotion die je opdoet voordat ze naar bed gaan (slapen ze goed van).
5. Molton bedzeiltje is uit rubber en laat niks door (pas op is wel erg zweterig voor je kindje, ik heb hem uit bed gehaald). Onderleggers zijn van stof en leg je op het zeiltje zodat het aangenamer is om op te liggen. Ik heb 4 moltons in huis en 1 dekzeiltje.
6. Merk fles moet je uitproberen, ligt eraan waar je kindje het beste mee overweg kan. Ik heb hele simpele gebruiken kunnen, dit gaf helemaal geen problemen. Sterilisatieset is inderdaad een aanrader, spaart je de hele berg werk van het uitkoken!
7. Speen mag je vanaf de geboorte gebruiken, krijg je nl. in verschillende "maten". Persoonlijk ben ik er geen voorstander van, en gelukkig willen mijn kinderen ook geen speentje meer. Ik heb het ding alleen de eerste 3 maanden gebruikt en dan alleen als we weg gingen (maxicosi of kinderwagen). Ik had er geen zin in om het ze 's nachts aan te leren en dan 5 keer in de nacht op te staan om dat ding weer in het mondje te duwen. Gelukkig hebben ze daar nooit behoefte aan gehad.

Hopelijk heb je er iets aan?

Groetjes en succes,
Petra
 
hoi, ik ben het wel met petra eens en had zo'n beetje hetzelfde in huis. van mijn vriendin kreeg ik premature kleerjtes van v&d, dit heeft mijn dochter heel lang gedragen want maat 50 was in het begin veel te groot. ik vind de producten van jacob hooy heel lekker en goed, alles is op kamille basis. ik gebruik flessen van avent. ik kan je wel een slaapzakje met mouwen voor de winter aanraden. mijn dochter sliep daar namelijk meteen de hele nacht in door.
heel veel sterkte met de bevalling en veel geluk met de baby.

groetjes Anna
 
Hoi,

Kleding had ik in 56 heel wat en gelukkig was het een kleine kriel en kon ze er lang in.

Wat ik onmisbaar vond waren broekjes met voetjes er aan vooral in de winter. Geen gedoe met sokken enz. En op sommige pakjes zitten de drukkers aan de achterkant en dat vond ik toch wat sneu met de hele dag op je rug liggen.

De hydrofielen luiers kan je neit genoeg van hebben ik gebruik ze overal voor, onderlegger na het badderen, afdrogen, om op te liggen in bed, box, spuugdoekje enz enz.
Flanelle heb ik in niet gebruikt.

Het wassen deed ik in het begin met alleen water. Daarna met een bad olie maar let er wel op dat het badolie is dat het in het water oplost en niet op het water blijf drijven. Ten eerste omdat je baby dan spek glad word en omdat het niet in de huid trekt.
Ik gebruik nu het merk jafra de babylijn en die vind ik heerlijk en is een van de weinige dingen waar mijn dochtertje tegen kan. In smeren doe ik met een masage creme.

Ik zou geen moltonzeiltje nemen net als petra zegt voor het zweten en ik vond het een naar idee dat dat helemaal zeil was dus ook bij het hoofdje. Ik heb even een zeiltje gebruik die heb ik zo gelegt dat het alleen bij de voeten en luier lag daarover gewoon een normale molton en lakentje.

Flessen ik zou als eerst gaan voor een goedkoop merk. Lijkt mij een hoop geld besparen toch?
Sterelisator is handig wel word aangeraden om als nog 1x per week gewoon uit te koken in een pan. Ivm de bacterieen die niet allemaal gedood worden in de magnetron omdat niet alles even goed verhit word.

Ik was dolblij dat de speen bestond. Wilde er liever niet aan maar mijn dochtertje had zo een zuigbehoeft dat ze zeiden laat haar maar de hele dag aan de borst nou geloof me na een dag had ik geen tepels meer over. Dus was het ga maar pinken. Maar dat vond ik zelf smerig en ik had geen zin om de hele avond naast haar bedje te moeten staan met een pink in haar mondje.
Dus daar kwam tegen de adviezen in van kraamhulp en vk toch de speen en pfoe wat een uitvinding zeg. Ze had hem alleen nodig om in slaap te vallen en dan spuugde ze hem uit. En sliep tot de volgende voeding. En nee ze had nooit last van tepel/speen verwarring.

Nu is ze 8 maanden en heeft een speen nog steeds in bed tot ze slaapt en meestal gooit ze hem er dan zelf uit en pakt hem weer als ze hem wil. Verder neem ik hem altijd mee maar krijgt ze hem alleen met slapen. Verder niet. Omdat ik het een rot gezicht vind als een kind de hele dag met een speen loopt en omdat ze dan toch wat ontwikkeling missen.

Zo globaal het zelfde als Petra met hier en daar iets wat anders.

Groetjes joyce mama van Mara
 
Hoi,

Gefeliciteerd!!!
Ik kende hetzelfde probleem. Ik had alles maar gekocht wat op die lijsten stond. Sommige dingen moet je zeker meer kopen, hydrofiele luiers heb je inderdaad nooit teveel en rompertje sook niet. Maat 50/56. Inderdaad pakjes waar voetjes aanzitten zijn heerlijk in de winter en achtersluitingen zijn niet handig om aan te doen. Ook overslaghempjes en shirtjes zijn ook niet zo practisch.

Verder adviseer ik de combisleeper. Onze zoon sliep er al in met 2 maanden en heerlijk was dat. Je kunt de mouwen er vanafhalen, wannere het te warm is en je hebt een dubbele laag, voor al het echt koud is. je hebt verschillende maten. Wel duur, maar je kunt het lang gebruiken (tot maand of 7)

Sterelisator is ook prima, die van prenatal is goed genoeg. En speentjes.... Akim wilde toen hij ongeveer 2 maanden was een speen, met 3 maanden wilde hij het al niet meer.
Je moet zelf beslissen, wat jij en die kleine fijn vinden.

Succes bij de bevalling!!! En geniet van het extra levendje!!!

Groetjes Vivian
 
Hallo,
Ik ben het met het bovenstaande eens. Maar, over het zeiltje.... Deze zweet niet alleen, maar bij ons mocht het helemaal niet onder het hoofdje. De warme kruiken lagen bij het voeten maar van de kraamzorg uit mocht het zeiltje niet onder het hoofdje ivm evt. verbranding door warm water.Omdat het water tegen houdt kan het naar het hoofdje lopen. Onze zoon had ook een enorme zuig behoefte. Gelukkig kreeg hij de 3e nacht in het ziekenhuis een speen. Hij is ruim 2 weken te laat geboren, maar heeft heel lang in maat 50/56 gelegen. Mijn man heeft extra gehaald want 3 setjes was te weinig van maat 50.
groetjes
 
Hai Claudia,

1.Ik had zeker wel 10 rompertjes in elke maat gekocht! Soms gebruik je er wel drie op een dag! Let wel op welke je haalt lange mouw, korte mouw, geen mouw,( welk seizoen) ik heb een hele stappel in de kast met lange mouw die zo nieuw de doos in gaat want ik had een klein poppetje en die zit nu pas in maat 62! Gewoon een paar pakjes in elke maat ( Niks leuker dan als je kleintje er is trots met hem/ haar te gaan winkelen en kleertjes te kopen)Ik had gewoon veel te veel gekocht en gekregen en ik zie nu in hoe zonde dat eigenlijk is!
2. Ik had alleen 6 hydrofielle luiers dat bleek veel te weinig te zijn! Zoals hier boven al genoems je grbuikt ze overal voor! Die hebben we bijgehaald.
3.Setjes kleding zou ik niet teveel halen want je weet niet precies welke maat je kindje krijgt klein, groot en in welk seizoen je dan valt, zo heb ik ook weer een hele hoop kleertjes die zonder gedragen te zijn zo de doos in gaan! Je krijgt ook wel het een en ander en anders kan je altijd nog wat bijhalen! De een zweert bij pakjes met voetjes ik niet Romi had lange benen, het was dus 1x dragen en daarna niet meer! Zo zonde vond ik dat!
4. Romi heeft een vreselijk gevoelig huidje er kan nergens anders tegen dan Balneum hermal( badolie, douchegel,creme), Jammer want zwitsal ruikt zo lekker en deze ruikt bijna niet. Ik hoor de laatste tijd veel mensen in mijn omgeving dat hun kindjes uitslag krijgen van zwitsal. Verder gebruik ik shampoo van de liddl die is perfect, goedkoop en ruikt heerlijk.
5. De molton, hebben wij als een hoes voor om het matras. Daarover leg ik op billen hoogte nog een motononderlegger. eeen zeiltje gebruiken wij niet dat werd namelijk afgeraden ivm met zweten en warmte.
6. Flessen is natuurlijk heel persoonlijk! ik zweer bij die van Difrax met schroefdop! Ze zijn speciaal gevormd zodat je kleintje weinig lucht binnen krijgt en dus minder last van krampjes. Ook vind ik het lekker dat je ze open kan maken en ze zo goed kan reinigen. Ik heb wel eens uit nood een goedkopere gebruikt maar dan zuigt Romi de speen steeds vacuum en dat leverd een hoop gehuil op! Wij hebben een magnetronsterillisator en ik vind het ideaal. Ik heb even wat op gezocht voor je op www.babywinkel.nl

Magnetron-stoomsterilisator
Voor alle ouders, die de tijdbesparing van een magnetron ook voor de sterilisatie van babyflessen willen benutten. Snel en makkelijk, economisch en milieuvriendelijk steriliseert het apparaatje 4 zuigflessen met toebehoren in de magnetron.
eur 8,95
Ik vind hem in verhouding tot bij prenatal enz..erg goedkoop!
7.Een speen mag je gebruiken vanaf het moment dat jij denkt dat je kindje het nodig heb! Als je BV gaat geven zullen ze het aanraden om af te wachten. Maar Romi had z'on zuigbehoefte de derde nacht had ze een speentje en nog steeds in het haar grootste vriend!

Verder hoef je geen navelbandjes meer aan te schaffen wnat die worden niet meer gebruikt. Een vriendin van mij kreeg ze ongebruikt van een vriendin in kreeg ze van haar ik heb ze weer ongebruikt doorgegeven aan een andere vriendin, en zij heeft ze weer ongebruikt terug gegeven aan de rechtmatige eigenaar! hihi

Luierspelden hebben we ook niet aangeschaft maar dat ligt er natuurlijk aan wat voor luiers je gaat gebruiken.

Luierhemdjes vond ik ook erg onhandig en hebben we ook niet gebruikt!

Slabbers en spuugdoekjes kun je niet genoeg hebben! Wij hebben hele stappels!

Wat ik erg handig was was een lekker fleece dekentje waar je ze op kan leggen in de box of eronder, als ze op schoot zitten lekker even toe dekken!
Als je weg gaat om mee te nemen!

verder staan er ook veel dingen op die lijsten die je later aan kan schaffen de eerste uitzet is al zo duur! Dus dingen als tuitbekers,betsek,autostoeltje,po, stoelverkleiner kinderstoel kun je wel wat later kopen of alsze in de aanbieding zijn!

Als laatste nog 1 tip als mensen niet weten wta te kopen vraag dan bonnen van prenatal of H&M of andere baby zaken. als je dan wta nodig hebt kun je het daarvan kopen. Wij hebben daarvan het autostoeltje gekocht en andere dingetjes die we nog nodig hadden.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar horen misschien weet ik of iemand anders het.

Fijne zwangerscahp verder..

groetjeS Corine
 
Terug
Bovenaan