Regeldagen,
Als je borstvoeding geeft wordt het je vaak wel verteld, maar het blijft iets abstracts. Regeldagen. Ten eerste vind ik de term heel fout, watn hier was het altijd een regelweek.
rond de 10 dagen, 3 weken, 3 maanden en 6 maanden komen de regeldagen in elk geval voor. Je baby is dagenlang huilerig en wil heel vaak drinken. Baby's die normaal in de nacht doorslapen komen in deze periode ook regelmatig om voeding vragen.
Het kan lijken alsof je borsten helemaal leeg zijn en de borstvoeding helemaal is teruggelopen. Ook met kolven komt er niets uit. Gelukkig is het tegenovergestelde het geval. Doordat je kindje zo vaak komt drinken, krijgen je borsten neit genoeg de tijd om weer helemaal te vullen. Daardoor voelen ze zo slap en leeg aan. Ook kan het zijn dat je het toeschietreflex niet duidelijk voelt. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat je baby heel gefrustreerd reageert. Hij laat los tijdens het drinken, gaat huilen en overstrekken. Sommige baby's worden heel boos.
Laat je niet van de kaart brengen, het hoort er gewoon bij. Ik merkte bij mijzelf dat ik er tegen in wou gaan. Patrick kwam zo vaak drinken dat ik gewoon niet kon geloven dat hij alweer wou drinken. Dit is ook vaak het moment dat moeders naar een kunstvoeding grijpen. Niet onbegrijpelijk, maar het hoeft niet. Ik ben er achter gekomen dat er in mee gaan het beste werkt. Accepteer dat je een paar dagen vast zit aan je kleintje en dat hij/zij even hard moet werken om de productie op peil te krijgen. Besef dat het voor je kleintje ook nieuw is wat er gebeurd. Elke dag was er genoeg melk en nou moet hij opeens hard werken om een volle buik te krijgen. Omdat de baby heel ondrustig wordt én de borstvoeding moet toenemen heb je eigenlijk twee problemen.
1. Je wilt je kindje weer rustig en tevreden hebben.
2. Je wilt je borstvoeding weer op peil krijgen.
Om dit voor elkaar te krijgen kun je een aantal dingen doen, als eerst lekker veel aanleggen. Dat is het belangrijkste, verder las ik altijd een borstvoedingsdagdeel in. Dat ziet er zo uit:
Ik zorg dat ik lekker alleen ben met Patrick, dat doe ik dan vaak op de slaapkamer. Ik zorg dat ik drinken en lekkers voor mijzelf heb staan en wat te lezen of tv, net waar je zin in hebt. Voor de baby wat speelgoed of een lekkere knuffel (liever geen speen, daar is de borst nu even voor). Ik zorg dat Patrick goed bij mijn borsten kan en laat hem een dagdeel zo lang en vaak drinken als hij wil. In de eerste maanden zijn baby's vaak in de avond nog op en is mama bekaf, dus kan dat een goed tijdstip zijn. Je kunt lekker lang knuffelen en samen slapen. Daar wordt Patrick altijd heel erg rustig van. Daarnaast is de borstvoeding wat sneller op peil. En als één avond of middag niet genoeg is, nou dan neem je er gewoon nog één?
Ik doe het tegenwoordig ook als Patrick om een andere reden onrustig is. Of als ik gewoon zelf behoefte heb aan een knuffeldagdeel. Mama moet ten slotte soms ook even "regelen".
Groetjes Esther
www.bewustouderschap.nl