Advies: hoe nu verder na eerste miskraam?

Beste mensen,

Vandaag is het bij mij helaas mis gegaan. Ik heb net de 7 weken niet gehaald. Ik voel me erg verdrietig en onbegrepen door mijn omgeving.

Ik ben spontaan en ongepland zwanger geworden, maar het kindje was meer dan welkom. In het begin moesten mijn partner en ik erg wennen aan het idee dat we in de zomer van 2018 ouders zouden worden.

Vanaf het begin heb ik wel wat zwangerschapskwaaltjes gehad (pijnlijke borsten en rommelende darmen, maar totaal geen last van misselijkheid). Afgelopen zondag was helaas het begin van het einde: bij het afvegen zag ik oud bloed, maar het was niet extreem. En zo ging het verder. Het veranderde in lichtroze slijm. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet de hele dag er last van had; het kwam en ging.

Volgens artikelen op het internet hoeft dit niet meteen een slecht teken te zijn. Ik bleef optimistisch. Tot afgelopen nacht. Ik kreeg buikpijn: vanaf mijn navel tot aan mijn onderbuik. En zo ging het door totdat ik rond een uur of vijf wakker werd van de pijn. Niet lang daarna begon ik het bloed te stromen. Helderrood. Ik belde met mijn VK, en in mijn wanhoop belde ik ook HAP. Maar niemand kon wat voor mij betekenen. Ik moest afwachten. Ik had nog hoop, want ik heb geen klonten of een vruchtzakje eruit zien komen. Maar dat duurde niet lang meer. Het floepte er zo uit. Het leek alsof mijn wereld instortte. Als je het vruchtzakje zo ziet, dat is zo pijnlijk.

Ik voel me intens verdrietig.

Aanstaande maandag heb ik een afspraak bij mijn huisarts. Voor mijn gevoel klopt er iets niet in mijn lichaam. Zo heb ik bijvoorbeeld een brandend gevoel in en rondom mijn vagina. Plassen is ook pijnlijk. Deze klachten heb ik sinds afgelopen woensdag. Daarnaast voel een pijn in mijn rechterzij. Het voelt alsof er iets vastzit in mijn eierstok/eileider. Dit gevoel heb ik al heel lang en dat voel ik vooral bij de eisprong en menstruatie. Zijn deze klachten normaal bij een miskraam?

Daarnaast ben ik ook schildklierpatiënt (traagwerkende schildklier) en slik daarvoor medicijnen (bloed werd meteen geprikt nadat ik had aangegeven bij de huisarts dat ik zwanger was en dosis is verhoogd).

Ik wil niet maandag weggestuurd worden met een verhaaltje, maar wil dat er serieus gekeken wordt naar mijn klachten.

Daarnaast maak ik me zorgen dat dit niet zomaar een miskraam is, maar verband houdt met mijn traagwerkende schildklier. Daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere vrouwen met een traagwerkende schildklier en die zwanger zijn of zwanger willen worden of moeder zijn geworden.

Wat ontzetten triest voor je! =(
Kan geen ervaringen met je delen maar wou je even laten weten dat ik voor je hoop dat het allemaal meevalt en je, wanneer je er weer klaar voor bent, gauw weer zwanger mag worden. 

Wat naar dat je dit hebt moeten mee maken. Welke medicijnen gebruik je voor je schildklier? Ik heb zelf ook een traag werkende schildklier en gebruik levothyroxine hier voor. Ik ben ook naar ha geweest in het begin en getest of ik anti stoffen aanmaakte met schildklier dit was gelukkig niet zo.
mijn medicatie is voor de zwangerschap naar omhoog bijgesteld. Ik moet wel elke maand bloed prikken om mijn waardes in de gaten te houden. Verder heb ik geen complicaties met mijn zwangerschap en mijn schildklier ondervonden. Ik ben nu 30 weken zwanger. 
Ik zou het wel bij de ha voorleggen want niet iedereen heeft natuurlijk de zelfde waardes. Het hoeft geen probleem te zijn. 
Sterkte met de komende tijd en hoop dat je wat antwoorden krijgt bij de ha ook. 
Liefs

@Haley V:

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Het doet me goed om te lezen dat er ook positieve verhalen zijn. 

Ik gebruik Euthyrox. Probleem is dat we nog bezig waren met het vinden van de juiste dosis. Mijn schildklier was nog niet goed ingesteld, maar had ook weer niet een extreme slechte waarde. Mijn TSH was 6,3 en T4 15,5. Ik heb nooit problemen gehad met mijn menstruatiecyclus. Ik heb jarenlang een traagwerkende schildklier gehad, maar deze was lange tijd subklinisch geweest en herstelde regelmatig vanzelf. Maar menstruatiecyclus was altijd regelmatig. 

Punt is dat ik dus spontaan zwanger werd en ongepland. En de waarde van vooral de TSH was eigenlijk niet genoeg voor een zwangerschap. Dus samen met mijn huisarts besloten om de dosis meteen te verhogen etc. Bedoeling was dat ik elke maand bloed zou prikken en de waardes in de gaten gehouden worden. 

Sinds ik erachter kwam dat ik zwanger was, was ik nuchter en hield ik rekening met een miskraam. Ik wilde niet teleurgesteld raken zodat de klap niet hard zou aankomen als deze zwangerschap toch in een miskraam zou eindigen. 

Ja ik was ook spontaan zwanger. En ben gelijk naar ha gegaan om te prikken op antistof. En die maakte ik niet aan gelukkig. Daarna gelijk omhoog gezet met medicatie. Maar dat is standaard voor je schildklier en zwangerschap. Met voorwaarde dat je elke maand bloed prikt om waardes in de gaten te houden. Mijn waardes waren wel al voor de zwangerschap stabiel. 1 tip wil ik je wel geven je moet goed opletten met multivitamine en alle andere medicijnen in combinatie met schildklier medicijnen en zwangerschap. Want heel veel medicijnen moet een aantal uur tussen zitten bv met in nemen van schildklier medicijn dit omdat je anders de werking van je schildklier medicijn weer afzwakt en daardoor ook de werking ervan niet goed is. Ik heb het daarom ook gelijk bij de apotheek gemeld dat ik zwanger was en haal daar alle andere medicatie als ik iets wil zoals bv tegen maagzuur of vitamines omdat hun dan ook melding krijgen hoe je het in moet nemen in combinatie met je schildklier medicijn.
heel verhaal maar misschien wel iets om te onthouden voor als je weer zwanger bent. 
Veel sterkte nog. 

Terug
Bovenaan