Advies nodig....

Hallo meiden,

Ik plaats toch even een berichtje op dit forum (zit op het "zwanger worden" forum.

Ik heb even een vraag: mijn man en ik zitten in de mm en uit de laatste onderzoeken kwam, dat de kans op een natuurlijke zwangerschap voor ons erg klein is :-( We waren wel teleurgesteld maar niet heel erg verrast omdat we inmiddels in ronde 16 zitten en waarschijnlijk ook naar ronde 17....Mijn man z'n zaad is niet goed....Nou, kunnen we maandag bellen om een afspraak te maken voor begin Februari voor een "sperma-proef-opwerking". Daar zal worden gekeken of zijn zaad nu van andere kwaliteit is als begin December en of het bruikbaar zal zijn voor inseminatie.

Daarna hebben we weer een afspraak bij de fertiliteitsarts om de uitslagen te bespreken. Wat ik wil vragen: Hoe gaat het dan verlopen? Ik heb geen idee wat dan de volgende stappen zijn en wat we kunnen gaan verwachten....Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja....Wil je dat met mij delen?

Wat duurt het toch lang allemaal, wil niet zeuren want ik weet best dat het voor sommige dames al véél langer duurt...

Dank je wel! Liefs Lynn.

Daarna hebben we weer

Ik denk dat wat er verder gaat gebeuren afhankelijk is van hoe goed het zaad is na de test. Ik heb zelf geen ervaring met slecht zaad, maar wel met het medische circus en van verhalen van andere lotgenoten dus ik heb wel een idee waar het heen zal kunnen gaan.

Als het zaad voldoende goed is (hoeveelheid en beweeglijkheid) voor een behandeling dan ga je waarschijnlijk een IVF traject in. Als het héél goed is kan het misschien uitdraaien op IUI (inseminatie tijdens de eisprong, dit is met behandeld zaad, alleen de besten worden dan bij je ingebracht). Bij IVF werken ze het zaad ook op, maar dan puncteren ze eerst een eicel en vind er buiten de baarmoeder bevruchting plaats en wordt er een bevrucht eitje (of twee) bij je teruggeplaatst. Voor beide behandelingen zal je zelf ook hormonen moeten spuiten, voor IUI niet altijd, maar wel vaak.

Als het zaad slechter is, dan zou het ook ICSI kunnen worden. Dit is hetzelfde als IVF, alleen brengen ze bij ICSI 1 zaadcel bij 1 eicel, bij IVF wordt de eicel in een schaaltje bij het zaad gelegd.

Als het zaad echt beroerd slecht is, dan zou het misschien kunnen zijn dat er iets mogelijk is met PESE of MESA, maar daar weet ik weinig van. Wat ik er wel van weet is dat ze dan zaadcellen direct uit de bijbal puncteren, maar anders moet je daar maar even op googlen.

Ik denk dat dit grofweg de behandelmogelijkheden zijn.
Nog een tip: schrijf al je vragen op voor de fertiliteitsarts, want er komt een boel informatie op je af en waarschijnlijk vergeet je de helft te vragen...

O ja, en IVF en ICSI klinken allemaal vrij heftig en het is ook wel een pittig traject, maar het is zeker goed te doen. Ik vond het zelf wel erg prettig dat er eindelijk iets "gedaan" werd, ook al weet je dat je niet per definitie van de de eerste behandeling zwanger wordt. Ik vond de onzekerheid veel erger dan de behandelingen zelf.

Groetjes, Esk (mama van wondertje Thomas, geboren na 5 IUI's en 1 IVF en mama van Joris, ons spontane wonder)

Hoihoi,

Even een aanvulling. Bij ons is het zo dat als het zaad goed is, je met iui gaat starten. Als het zaad van matige kwaliteit is, ga je door naar ivf. Is de kwaliteit slecht (maar wel levend zaad aanwezig) wordt het icsi.
Zo is het een paar maanden terug aan ons uitgelegd. Icsi lijkt op ivf, alleen wordt hierbij ook de zaadcel handmatig in de eicel gebracht. Bij ivf met de zaadcel nog zelf een weg binnen in de eicel banen.

Voor de test moet je man een potje inleveren, maar dat weet je al. De afspraak bij de arts daarna is voor de uitslag. Ik kon diezelfde afspraak een datum prikken voor de iui-uitleg. De cyclus na de uitlsag van de opzwemtest konden wij al beginnen!
Op de eerste cyclusdag moest ik bellen en op dag 3 kreeg ik prikles, bloedprikken en werd de uitgangsecho gemaakt. Daarna op dag 8 weer terug voor de echo en zo om de dag ongeveer tot mijn ei goed was voor de sprong. Ik moest die avond andere hormonen spuiten voor de eisprong en 40 uur later is de iui gepland.

Niet iedereen begint met hormonen. Er zijn ook artsen die het eerst zonder willen proberen. Bij mij zijn de hormonen puur ter ondersteuning, vandaar ook in en lage dosering.

Succes Lynn, ik ben benieuwd met welke behandeling jullie mogen starten en wanneer!

Liefs Daisy

Hai lieve meiden,

Harstikke bedankt voor jullie uitleg! Het is me iig een stuk duidelijker. Op internet is er gelukkig ook veel over te vinden maar ik vind persoonlijke ervaringen prettiger om te lezen.....

Ik weet dat we nog even geduld moeten hebben maar het is wel prettig om een beetje voorbereid te zijn, ik zal zeker een lijstje gaan maken met vragen. Dat is altijd goed!

Nogmaal bedankt en de wonderern zijn de wereld nog niet uit! Voor iedereen een fijne jaarwisseling alvast!

Liefs Lynn.

Terug
Bovenaan