<p>Hoi dames,</p><p>Na een tijd twijfelen wil ik dit graag van me afschrijven, en wellicht wat advies van jullie ontvangen.</p><p>Mijn dochter is inmiddels een jaar oud. Tijdens mijn zwangerschap heeft mijn beste vriendin, die ik al 17 jaar kende, het contact verbroken. Notabene via een Facebook berichtje wat het voor mij nog pijnlijker maakte.</p><p>Iedere vriendschap heeft up en downs, zoals elke relatie dat heeft. Toch waren wij altijd erg close en deelde we ons hele leven met elkaar. Jaren lang stonden we altijd voor elkaar klaar, tot dat ik zwanger werd. </p><p>Geleidelijk aan kreeg ze een steeds sterkere mening over hoe ik dingen aanpakte, de producten die ik voor onze ongeboren dochter kocht, en zelfs mijn man deed plots van alles “fout” in haar ogen. (Lees; zelf heeft ze geen kinderen of een vaste relatie). </p><p>Achteraf heb ik misschien niet duidelijk genoeg mijn grenzen aan gegeven, en had de situatie anders gelopen als ik dit wel had gedaan. Vaak als ze een opmerking gaf die mij kwetste, liet ik die maar gaan omdat ik simpel weg geen energie had voor een discussie.</p><p>Ze gaf vaker aan dat ze mijn man te weinig ruggengraat vond hebben om een goede vader te zijn, hij zou te “soft” zijn. Ze vond de kinderwagen te opzichtig, de babykamer niet groot genoeg, ik moest gezonder eten volgens haar, onze auto was echt te klein voor een baby erbij. Ons huis in het algemeen was niet geschikt voor een kind in haar ogen, en ik was egoïstisch om voor een thuisbevalling te kiezen. Zij was van mening dat dat te veel risico met zich mee zou brengen, alleen omdat ik me thuis prettiger voel. “De verloskundige zou dat toch niet goedkeuren in jullie huis” zei ze nog. Regelmatig sprak ze uit hoe absurd ze het vond dat ik überhaupt voor een zwangerschap had gekozen aangezien mijn man en ik elkaar pas 5 jaar kende en ik geen ervaring had met kinderen.</p><p>Het kwetste me niet alleen enorm, maar ik werd er ook onzeker van. En op een avond was ik het zat, ze belde me op om te vragen of ik had nagedacht over het doneren van stamcellen uit de navelstreng. Ik voelde de bui al hangen, gaf aan het niet te willen en toen begon ze een preek. Ik heb opgehangen. </p><p>Die zelfde avond kreeg ik een berichtje van haar, via facebook. Ze had het gevoel dat onze vriendschap hier ophield en aan dat gevoel wilde ze zich toegeven. Sinds dien heb ik nooit meer iets van haar gehoord. Op dat moment was ik 8 maanden zwanger, en ergens hoopte ik op een berichtje na de geboorte van mijn dochter. Die kwam niet, en dat deed pijn.</p><p>De gehele situatie heeft me zoveel verdriet gedaan dat ik haar, dat ik haar nooit heb willen bellen etc. Ik vond dat haar taak in dit geval. <br />Toch mis ik haar en de vriendschap die we vroeger hadden, en de laatste tijd twijfel ik haar om een appje te sturen om te vragen hoe het gaat. Maar doe ik hier goed aan?</p><p>Voor de mensen die dit hele verhaal hebben gelezen, dankjewel. Wat zouden jullie doen? Toe geven en toch contact zoeken, of accepteren dat het voor nu moeilijk is maar uiteindelijk makkelijker wordt. </p>