Adviezen en ervaringen transabodominale cerclage (12-15 weken)

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik ben momenteel 12 weken zwanger en krijg in de aankomende drie weken ergens een (trans)abdominale cerclage, oftewel een 'bandje' (eigenlijk een hechting) om de baarmoederhals die via een keizersnee wordt gezet. Ik krijg deze dus tijdens de zwangerschap en niet vooraf. Dit in verband met een verkorte baarmoederhals van momenteel 23 mm, door baarmoederhalskanker en meerdere conisaties toen ik jong was.</p><p>Ik ben op zoek naar dames die ook zo'n cerclage hebben gehad en welke adviezen zij van hun arts hebben gekregen qua inspanning. Omdat wij twee verschillende artsen hebben gesproken en de eerste zei: vanaf week 9 al rustiger aan doen en na de operatie niet tillen, niet bukken, niet hurken, niet fietsen, niet sporten, zo min mogelijk traplopen, etc. De tweede arts zei, je kan in principe gewoon alles doen en er is geen wetenschappelijk bewijs dat rustiger aan doen helpt. Totaal het tegenovergestelde dus! Dus ik ben heel benieuwd welke adviezen andere dames hebben gekregen en ook hoe het uitgepakt heeft. Ik probeer me een beetje voor te bereiden op de operatie en het herstel.</p><p>Daarnaast vind ik het ook heel fijn om ervaringen te lezen! Dus als je ook een abdominale cerclage hebt gehad en jouw verhaal wil delen, heel graag! Denk aan, hoe vond je de operatie? Hoe verliep bij jou het herstel? Kwam er een moment na de operatie (een aantal weken) waarop je gewoon alles weer kon/mocht? Wat had jij graag vooraf willen weten? Waarover was je verrast? Is het goed afgelopen? Etc. :)</p><p>Alvast heeel erg bedankt!!</p>

Jeetje, heftig. Ik heb geen ervaring met de operatie, dus daar kan ik je niet helpen. Ik ben wel bekend met een verkorte baarmoederhals. En mijn arts deed de cerclage niet omdat die werking weer niet bewezen zou zijn (maar bij mij was het zomaar, en niet door kanker/conisaties). Ik denk dat ze gewoon nog weinig weten over dit probleem. 
Bij mij kwamen ze erachter toen ik rond 17 weken echt zwaar rommelde en weeenactiviteit voelde. Ik kreeg in eerste instantie de opdracht om me per direct ziek te melden op mijn werk en veel rust te nemen. Daar kwam alles weer wat van tot rust. En zo is het de hele zwangerschap gegaan eigenlijk. Ik moest relatieve rust houden, dus geen inspannende dingen, tillen, trappen, stress of seks. En elke keer als ik weer een paar weken op mn werk zat ging het langzaam bergafwaarts. Ik heb nog 1 keer veel te vroeg weeenactiviteit gekregen, en daarna heb ik alleen nog maar thuis wat werk gedaan, wel minder dan normaal. Toen het met 35 weken weer begon is ze echt gekomen. Toen was er geen stoppen meer aan. Rust hielp hier in elk geval wel mijn buik rustig te houden. Maar volgens de wetenschap is er inderdaad nog geen bewijs voor het een of het ander. 
Sterkte, ik weet hoe spannend zo'n zwangerschap is. 

Hoi!
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en ben nu 14 weken zwanger met een baarmoederhals van 22mm. Ik ben erg benieuwd hoe jouw zwangerschap is verlopen? En hoe de ervaring was met de cerclage? Hopelijk lees je dit berichtje nog! 

Groet

Terug
Bovenaan