Vanaf 6 maanden zal de hoeveelheid kunstvoeding steeds minder worden. De richtlijn voor opvolgmelk is 500/600 ml per 24 uur. Natuurlijk hangt dit af van hoeveel vaste voeding je kindje krijgt. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken over dat ze de gemiste melk overdag wel drinkt.
Hoe is haar voedingsschema nu? Is ze al aan vaste voeding?
Hoe wij het deden: we volgden gewoon onze dochter. Ze heeft nooit heel grote flessen gedronken. Dus ze zat lang op 6 flessen per 24 uur. Bij ons ging ze rond 6 maanden pas structureel van de nachtvoeding af. Toen werden het er 5. Maar niet grotere flessen.
In plaats daarvan is ze in de maand erna een broodje bij de lunch gaan eten en wat meer van haar avondhap. En rond 7,5 maand merkten we dat ze haar late avondfles steeds minder ging drinken. Zij sliep savonds gewoon goed, maar als ik haar die avondfles niet gaf kwam ze 2 a 3 x voor een nachtvoeding. Dus ik gaf haar half slapend de fles, gewoon met slaapzak en al, en legde haar zachtjes weer terug. Maar toen ze dus de fles weg begon te duwen na maar 50 ml gedronken te hebben wist ik dat het tijd was om haar te laten liggen. Sindsdien slaapt ze soort van door.
Ze wordt wel 1, 2, 3... Keer wakker per nacht (heel soms helemaal van 7 tot 7 jeej!) Maar hoeft vaak geen fles. Incidenteel geven we wel nog een 60 ml fles als ze moeite heeft om weer in slaap te vallen. Dus zeg maar een uur lang elke 10 min wakker. Dan ben ik er klaar mee, en heeft ze het ook gewoon nodig.
Oh en 7,5 maand... Toen dronk ze ook al wel een halve tuitbeker overdag. Nu is ze 8,5 maand en drinkt ze nog maar 3 flessen. 180/150/150. Die laatste twee zelden leeg. En incidenteel een extra 60 ml dus.