Afbouwen borstvoeding en in slaap vallen

Mijn dochter van nu 6 maanden krijgt nog volledige borstvoeding. Voordat zij gaat slapen voed ik haar. Als ze wat onrustig is, wordt ze dan meestal rustig. Lukt slapen daarna niet en gaat ze huilen dan ga ik meestal 3 a 4 keer naar haar toe. Lukt het slapen dan nog niet, dan leg ik haar opnieuw aan en wordt ze weer rustig. Soms is ze dan soezig, soms slaapt ze en soms is ze wakker, maar vrolijk en leg ik haar op bed. Ze slaapt dan altijd snel.

Nu ben ik wat huiverig voor het moment dat ik de borstvoeding ga afbouwen. Dan kan ik mijn dochter dus niet meer rustig maken aan de borst. Een speen hebben we haar geprobeerd te geven rond de drie maanden. Dit hebben we geprobeerd naast het leren drinken uit de fles wat moeizaam ging. Het uit de fles drinken van afgekolfde melk is gelukt, maar de speen spuugde ze telkens uit.

Zijn er dames die hier ook tegen aanliepen? Hebben jullie tips? Een bepaalde manier gevolgd voor de afbouw? Sowieso ga ik voor een langzame afbouw zodat mijn dochter kan wennen. Evt misschien opnieuw een speentje introduceren. Maar ik vraag mij af of dit slim is.
 
Hi! Mag ik vragen wat de reden is dat je gaat afbouwen ? :) Ik heb precies hetzelfde zelfde, mijn dochter drinkt ook nog bij mij en wordt er rustig van en valt dan in slaap. Zij is nu 13 maanden :)
 
Totdat onze man een keer doorsliep (18 maanden) de borstvoeding snachts bij het wakker worden erin gehouden. De rest van de voedingen waren al weggevallen ivm vast voedsel. Dat was het fijnste, zo kon ik hem altijd troosten.
 
Waarom afbouwen...? We willen graag voor een tweede kindje gaan en zijn aangewezen op IVF na een lang traject voor ons dochtertje. Leeftijdstechnisch gezien kunnen we niet heel lang wachten. Het traject kan pas weer worden opgestart als de borstvoeding is afgebouwd (zegt kliniek). Nu stelt iets in mij mezelf de vraag of iemand het door zal hebben als ik inderdaad voor het in slaap brengen blijf voeden en s nachts als ik wel een regelmatige cyclus heb. Maar dit vind ik dus wel een dilemma. Vandaar dat ik hier en daar wat info aan t vergaren ben om uiteindelijk tot een keuze te komen.
 
Hoi mama,
Vermoedelijk wordt het advies gegeven door het gebruik van medicatie bij vruchtbaarheidsbehandelingen en de mogelijkheid dat dit eventueel bij de voeding terecht kan komen.
Er zijn ook kliniken die jou de keuze geven en waarbij de combinatie borstvoeding en een vruchtbaarheidsbehandeling wel wordt toegestaan.
Wellicht zijn er onderzoeken waaruit blijkt wat de gevolgen zijn? Onderzoek het eens en bedenk dan waar jij zelf een goed gevoel bij hebt. Bespreel eventuele twijfels met je arts, zodat je tot een voor jou goede keuze komt. 

Ik wens je veel wijsheid en succes! ??
 
Terug
Bovenaan