Afbouwen borstvoeding

<p>Ik ben inmiddels twee weken bezig met het afbouwen van de borstvoeding, d.m.v. kolven. Met kolven begonnen aan het eind van de eerste week van de kleine, aan de borst wilde niet. Ik zit nu op twee kolfmomenten die ik zou kunnen afbouwen in 4-6 dagen volgens de lactatiekundige. Ik merk nu dat de opbrengst op deze momenten nog hoog is en vraag me af of mijn productie echt terugloopt. Ik draag al een strakke sport BH en drink saliethee. Iemand nog tips?</p>
 
Kolf je helemaal leeg of kolf je tot dat de eventuele 'melk bulten' er uit zijn?

Afbouwen duurde bij mij best lang alleen ik deed het in het begin niet met kolven.
Telkens een voeding laten vervallen en als het echt niet te doen was haalde ik alleen de druk er af.
Ik zorge er natuurlijk wel voor dat er geen ontsteking of verstopping in kwam te zitten.

Als je helemaal leeg kolft dan denk ik dat daar het 'probleem' zit.
Probeer anders alleen er uit te kolven wat nodig is. Dan wel op letten dat je geen harde plekken krijgt en het pijn gaat doen!
 
Ik kolf per keer 10 minuten, de dag erna een bepaalde voeding dan 5 minuten (de overige nog 10 minuten) en de dag daarna die bepaalde voeding overslaan. Schema via lactatiekundige. Het is dan zeker niet leeg, maar wel de druk eraf. Eerder probeerde ik al meerdere voedingen korter, maar toen kreeg ik toch last van stuwing. Vraag me ook af hoe t straks gaat als ik de sport BH een keer niet draag, die “helpt” me nu nog voor mijn gevoel. 
 
Stuwing krijg je sowieso, daar moet je echt even doorheen zodat het minder wordt maar dus niet gaat ontsteken.

Elke keer als ik een voeding weg liet dan ontplofte ze bijna. Op dat moment deed ik met de hand de druk/pijn er af.
Als er wat stuwing in zit ook een koelpack er op.

Geef je nog wel live bv of dat ook niet meer?
Bij mij ging het ook heel snel toen mijn dochter niet meer live dronk.
Ik had (ook) een giga productie en dacht dat het wel weken zou duren. Uiteindelijk binnen 4 weken helemaal kunnen stoppen en niet eens meer hoeven kolven omdat ik stuwing of iets dergelijks had.
 
Nee ik geef geen live borstvoeding meer, dus echt al 2 weken met kolven afbouwen. T valt me tot nu toe mee vandaag, dus benieuwd hoe t straks gaat. Nog maar 2 momenten af te bouwen dus... 
 
Fijn dat het tot nu toe mee valt vandaag.
Als het straks ook nog mee valt dan kun je proberen maar een heel klein beetje te kolven en het dan te redden tot de volgende ochtend.
In de ochtend was het bij mij altijd het meeste, deze had ik als laatst laten vervallen.

Tip; mocht je de bv ook niet meer geven dan kun je deze invriezen en in het badje doen. Mega goed voor de huid van je kleine :)
 
Terug
Bovenaan