afbouwen borstvoeding

Sinds gister ben ik overgestapt op flesvoeding. Nu heb ik begrepen dat je niet in een keer kan stoppen met borstvoeding en dat je dat eigenlijk moet afbouwen om borstontsteking te voorkomen.
Ik leg mijn zoon niet meer aan mijn borst, omdat dat teveel frustraties geeft.


Hoe zorg ik ervoor dat ik geen borstontsteking krijg?


Ik heb wel begrepen dat je witte koolbladeren in je beha kan dragen tegen stuwingen, maar helpt dit genoeg om borstontsteking te voorkomen of moet ik ook kolven en zo ja, hoe vaak moet ik dan kolven?



 
Hoi Barbara,

Ik ben zelf 2 weken geleden  overgestapt van borstvoeding op flesvoeding. Ook om de reden dat het inderdaad teveel frustaties gaf omdat mijn dochtertje ( nu 5 weken oud) om het half uur bij mij wilde drinken. Ze had 2 dagen en 2 nachten alleen maar gehuild. Wij hadden het idee dat er niet genoeg voeding meer in de borstvoeding zou zitten. Dus ik ben ook eigenlijk ineen keer overgestapt. Het is wel even afzien de komende dagen maar het komt wel goed. Ik heb het zo gedaan: Om de ergste stuwing weg te krijgen masseerde ik mijn borsten onder de douche en kolfte een klein beetje handmatig af onder de douche, daarmee haalde ik de meeste druk weg. Af en toe als ik weer last had van de stuwing dan gaf ik mijn dochtertje een beetje borstvoeding en liet ze aan beide borsten even drinken. Dit deed ik ongeveer 2x per dag. Het beste is om een strakke BH te dragen zodat de stuwing op zo,n manier belemmerd wordt. Het zit niet prettig maar het helpt wel. En ik raad je aan om zoogcompressen in je BH te dragen want ik had wel veel last van lekkage door de stuwing. Deze ongemakken hebben bij mij ongeveer een week geduurd maar het gaat echt over. Maar hou zeker de symptomen in de gaten van een borstontsteking anders ben je nog verder van huis.

Succes ermee!

Groetjes van Elly.
 
Hoi Barbara,

Wat naar dat het niet loopt, zoals het eigenlijk zou moeten lopen...   Je geeft aan dat je kindje gefrustreerd raakt aan de borst; vaak gaat het aanleggen dan niet goed en kan de baby de borst niet goed leegmasseren. Je zou nog kunnen overwegen om met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk te bellen? Contactpersonen van de VBN zijn zowel overdag als 's avonds bereikbaar voor vragen over borstvoeding; zij hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie. Je vindt er dus altijd een luisterend oor, ook als je informatie wilt over het afbouwen. Het telefoonnummer luidt: 0343-576626. Een tussenstap zou kunnen zijn om de voedingen volledig voor je kindje te gaan afkolven;  met de tips en informatie die je krijgt van een contactpersoon van de VBN zou je langzaam kunnen proberen om je kindje uiteindelijk toch weer goed aan de borst te krijgen.

Als je wilt afbouwen, kun je het beste één voeding per week laten vallen; dat is voor je lichaam redelijk bij te benen. Het is verstandig om je borsten regelmatig te controleren op harde, pijnlijke  of rode plekken/schijven. Als je die waarneemt, kun je de plek wegmasseren onder de douche. Als de spanning je teveel wordt, zou je die er eventueel af kunnen kolven. Bouw het kolven dan langzaam af.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Terug
Bovenaan