Afbouwen borstvoeding

Hallo,

Omdat ik over een aantal weken weer ga werken ben ik begonnen met het afbouwen vd bv. Alleen nu krijg ik diverse tips en weet eigenlijk niet hoe of wat.
Ik gaf nog 5 voedingen en ben begonnen met het afbouwen van de 4e voeding. De 1e dag beide borsten 125ml gekolfd,de 2e 100ml, de 3e 75ml, de 4e 50ml, de 5e 25ml en dan 2 dagen niets en dan na 1 week beginnen met de volgende (de 2e) voeding af te bouwen. Op het moment dat ik een voeding laat staan geef ik nog wel bv die ik heb bewaard in de vriezer. Nu krijg ik van de 1 te horen dat het zo goed is de ander zegt helemaal niet kolven want dan hou je de productie in gang. Vanmorgen stond ik echt op klappen omdat er waarschijnlijk niet goed genoeg gedronken was tijdens de laatste voeding.

Wie kan mij vertellen welke manier het beste is??
Ik heb nog 3 weken de tijd om van de 3 middelste voedingen af te komen.

Alvast bedankt.
 
Ik heb altijd gehoord dat je alleen de druk eraf moet kolven als je er last van krijgt. Verder inderdaad gewoon een voeding per keer laten vervallen.
Maar waarom niet gewoon doorgaan met borstvoeding? Is het geen optie om bijvoorbeeld de eerste en laatste voeding gewoon te blijven geven? Dan hoef je nu ook niet zo drastisch te afbouwen en kunnen jullie er ook gewoon van blijven genieten.
 
Hoi hoi,

Ik zat in precies de zelfde situatie. Probeerde het ook zo goed mogelijk te doen maar kreeg steeds andere adviezen. Uiteindelijk heb ik het zo gedaan, geen idee dus of dit de juiste manier was, maar voor mij werkte het.

Ik bouwde 1 voeding per week af. Probeerde helemaal niet te kolven, alleen als het ondragelijk werd, kolfde ik de spanning eraf. Heb ook alle ingevroren melk opgemaakt. Daarna over op flesvoeding. Was hier geen probleem. De laatste voeding was de ochtendvoeding, die wilde ik eigelijk blijven geven, maar mijn zoontje spuugde altijd al erg veel, met flesvoeding A.R ging het prima. Dus toen hij me sóchtends voor de zoveelste keer onder spuugde, van de ene op de andere dag ook gestopt met de ochtend. Hij is nu al een tijdje aan de fles en alles gaat super. Ik heb nog wel een paar maanden productie gehad.

Succes ermee.

Groetjes Liff
 
hallo

ik ben zelf heel snel gestopt met bv in 1.5 week helemaal,
ik had het cb gebelt en die zei dat ik voordat ik de fles zou geven even de druk eraf moest laten drinken, en wel gewoon alle voedingen de fles doen

ik heb nog nooit gekolft en heb ook helemaal nergens last van gehad, mijn zoontje heeft ook niet vaak meer bij me hoeven drinken alleen smorgens nog de eerste dagen .

 
Even als reactie op MissyM:
Echt drastisch is het niet ik heb zo'n 4 weken de tijd voor 3 voedingen terwijl mijn dochter er 5 krijgt op een dag dus voor alsnog blijf ik de ochtend en de avond voeding geven. Mits de productie op peil blijft. Bij mijn oudste liep die toen heel snel achteruit. Genieten doe ik ook nog steeds maar zie het gewoon niet zitten om op mijn werk te gaan kolven. Mijn dochter heeft zometeen 4 mnd volledige bv gehad. Dit vindt ik al een behoorlijke periode. Jammer dat er zo snel geoordeeld wordt als je wilt stoppen.

Voor de andere dank voor het advies. as vrijdag naar het cb hier zal ik het ook nog eens vragen en dan mijn eigen soepje maken van de diverse adviezen.
 
Het is het beste voor jezelf en je kind om het afbouwen zo rustig mogelijk te doen, 10 tot 14 dagen per af te bouwen voeding is een gezong tempo, wat jouw borsten goed de gelegenheid geven om aan de verminderde vraag te wennen zonder problemen zoals borstontsteking en weefseltrauma (de beruchte 'theezakjesborsten') en je kind goed de kans geven rustig aan de kunstvoeding te wennen.
Drastisch afbouwen is iets dat in vrijwel alle gevallen echt af te raden is!
Wat je gedaan hebt met de eerste voeding die je afbouwde is een heel verstandige aanpak.

Nu je aan het afbouwen bent maken je borsten afbouwmelk. Dat betekent dat de concentratie van antistoffen en andere beschermende stoffen in je melk toeneemt (net zoals colostrum dat je kindje de eerste dagen krijgt ook heel rijk is hieraan). Dat is van nature zo ingebouwd om kinderen die geen volledige borstvoeding krijgen toch een zo volledig mogelijke bescherming te geven.
Het is daarom heel goed voor je kindje om zo lang mogelijk nog een paar voedingen op een dag te krijgen. Voor jezelf trouwens ook, omdat je hiermee de gezondheidsvoordelen die bv voor mama heeft ook langer in stand houdt.

Je weet toch dat je borstvoeding en kunstvoeding ook heel goed kunt combineren? Dus als je werkt kunstvoeding en als je bij je kindje bent gewoon lekker aanleggen. (OK dit werkt niet als je 7 dagen per week 24 uur per dag gaat werken, maar in alle andere gevallen is het een optie die je 'the best of both worlds geeft').

Ik vermoed dat je ook op de hoogte bent van het wettelijke voedrecht, maar dat je dat gewoon niet zo ziet zitten?
Tot je kind 9 maanden is mag je namelijk 25% van je werktijd besteden aan het zorgen dat je kind jouw melk drinkt. Hoe je dat invult mag je (in overleg met je werkgever) zelf invullen. Veel moeders doen het door te kolven, maar je mag ook je kind naar je toe laten brengen of naar je kind toegaan om gewoon zelf te voeden. Je werkgever is verplicht om je d.m.v. een geschikte ruimte of andere faciliteiten hiertoe in staat te stellen. Veel moeders vullen het ook in door later te beginnen en eerder naar huis te gaan, zodat hun kind minder voedingen zonder mama hoeft te onderbruggen. Dit is een wettelijk RECHT dat al meer dan 100 jaar in Nederland geldt, en werkgevers mogen moeders daarbij niet belemmeren.
Maar goed, als je het zelf te veel gedoe lijkt, het is niet verplicht om van je recht gebruik te maken natuurlijk.
 
Mootje,

het was niet de bedoeling om je aan te vallen hoor. Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen zin hebt om te kolven op je werk. Ik heb het wel gedaan, maar toen onze dochter 6 maanden was, was ik er ook echt klaar mee. Ik gaf toen dus nog wel de ochtend en avondvoeding zelf en dat beviel mij erg goed (ochtend voeding geef ik nu nog steeds na 14 maanden)
.
Ik kon uit je verhaal niet opmaken dat je de ochtend en avond voeding nog wel wilde geven, dus ik dacht je ermee te kunnen helpen.
 
Ok bedankt voor je advies en tips MissyM. Natuurlijk ook Dirksmamma bedankt. Inderdaad zie ik het niet zo zitten om op mijn werk te kolven of mijn werk op een andere manier te onderbreken (ben er nl maar 3 dagen). Om mijn dochter toch zo lang mogelijk te laten profiteren van bv heb ik voedingen ingevroren die ik nu gebruik als voeding voor de voeding die ik heb laten vallen. Helaas heb ik geen 14 dagen per voeding de tijd maar met een dag of 8 a 9 per voeding kom ik aardig in de richting. We gaan gewoon de ochtend en avondvoeding blijven geven tot dat het niet meer gaat.

In ieder geval allemaal bedankt.
 
Terug
Bovenaan