afbouwen borstvoeding

Onze dochter is inmiddels 7 maanden.
Ik heb de borstvoeding afgebouwd.
vanaf ruim 6 maanden iedere week een voeding laten vallen en vervangen voor een flesvoeding
Na de allerlaatste voeding heb ik na een dag of 4 nog een keer mijn borsten helemaal leeg gekolfd. In middels zijn we nu ongeveer een week verder (zonder kolven) maar voelen mijn borsten toch weer voller/gevoeliger. Ik heb er niet echt last van maar voel het wel moet ik nu weer kolven ( hou ik zo de productie niet op gaan???) of niets meer doen ( verdwijnt de voeding dan vanzelf die nu in mijn borsten zit??)
Groetjes k
 
Hoi K,

Super dat je je dochter zo lang zelf gevoed hebt!
Mijn twee meiden hebben ook zolang borstvoeding gehad, ik heb zelf na de allerlaatste voeding niet meer gekolfd omdat mij was gezegd dat je het daar me op gang houdt. Het is vraag en aanbod, als je gaat kolven krijgt je lichaam het signaal dat er nog vraag is en gaat het weer aanvullen. Je kan het beste niets doen, je lichaam "breekt" de melk die er nog is vanzelf af. Tot die tijd kun je ook nog best wel af en toe hebben dat de melk weer toeschiet (als je dochter huilt of honger heeft) en dat er ook wat uitloopt, je lichaam moet er even aan wennen dat het na al die maanden die taak niet meer heeft!

succes ermee!

groetjes V
 
Ik ben na bijna 2 jaar ook gestopt met bv en ik zat een beetje met hetzelfde probleem. Het afbouwen ging vanzelf, alleen die laatste voeding eraf krijgen bleek toch wel lastig.
Ik heb inderdaad ook na een paar dagen nog eens gekolfd. Ik vond het niet prettig om nog zo'n 'vol' gevoel te hebben en daarom heb ik de druk eraf gemasseerd onder de douche. Dat heb ik misschien 2 keer gedaan en toen was het helemaal weg.
 
Jammer dat je gestopt bent.

Als je borsten echt vol aanvoelen kan je ze best even kolven totdat de druk eraf is.
Met een enkele keer kolven houd je de productie echt niet in stand.
Ik zou alleen kolven als je borsten echt heel vol aanvoelen. Als ze heel vol aanvoelen en je kolft niet dan heb je een kans op borstontsteking.
Als het meer een vol gevoel is, maar het valt allemaal wel mee, dan hoef je niet te kolven en zal het gevoel vanzelf verdwijnen.
 
Ik ben na een aantal maanden ook gestopt met borstvoeding omdat mijn zoontje begon te bijten.

Maar ik ben ook geleidelijk gestopt en heb toch nog ongeveer een maand lang, als het niet langer is productie gehad. als ik onder de douche stond of soms zelfs als ik gewoon in bed lag kwam er toch nog melk uit.

Dit kan echt van de een op de andere dag over zijn. Dan zijn je borsten opeens leeg en maken ze geen melk meer aan. dit is een langdurig proces, bij de een langer dan bij de ander, maar het houdt echt vanzelf op.

Ik zou zeker niet meer gaan kolven want als jouw borsten er gevoelig voor zijn kunnen ze wel degelijk na een keer weer melk aan gaan maken. Wel harde plekken weg masseren want dat gaat anders pijn doen. Maar de productie verder niet stimuleren, op welke manier dan ook. dan verdwijnt het het snelste.

Echt het komt goed, opeens is het weg.

succes
 
Hallo Deedee 1973,
ik wil niet naar tegen je doen maar de opmerking 'jammer dat je gestopt bent' zit mij een beetje dwars.
Het insinueerd voor mij dat Kaatje eigenlijk in jouw ogen door had moeten gaan.
Het zou heel fijn zijn als iedereen gewoon zonder dat er wat van gezegd word zelf mag bepalen wanneer het genoeg is geweest.
Ik heb zelf een heel nare ervaring gehad met ziekenhuis personeel wat maar bleef aandringen dat ik door moest zetten, waardoor ik mijn tepels tot bloedens toe open had liggen en een pasgeboren kindje met dorstkoorts omdat de melktoevoer niet snel genoeg op gang kwam.
Ik voelde mij door dit gepush echt net een slechte moeder als ik op zou geven en was hierdoor helemaal in de stres als ik mijn kleintje weer aan de borst moest leggen. Niet goed voor haar en niet goed voor mij.
Ik ben op aanraden van mijn eigen verloskundige gaan kolven en heb haar op deze manier een maan borstvoeding met de fles gegeven afbouwend naar flesvoeding. Ze doet het nu hartstikke goed op de flesvoeding en ik ben ook weer gelukkig. Dit alles om je uit te leggen dat een onschuldig lijkend zinnetje voor de een een rotgevoel teweeg kan brengen bij een ander. Alle mama's weten dat borstvoeding het beste is maar iedere mama mag zelf vrijuit die keus maken. En neem van mij aan dat kindjes op flesvoeding echt niet minder gezond zijn. Zowel mijn partner als ikzelf zijn met de fles groot gebracht en zijn tot nu toe altijd kerngezond geweest.
No hard feelings, vriendelijke groet
Danielle
 
Beste Danielle

Jammer dat je mijn opmerking zo opvat, want zo was het niet bedoeld.
Ik heb ook niet het idee dat ik hiermee iemand push om door te gaan. Ik laat iedereen zelf bepalen wat zij het beste vinden. Als ik had willen pushen dan had ik wel allerlei tips gegeven om toch door te gaan. Nu help ik toch netjes om het afbouwen soepel te laten verlopen?

Spijtig om te horen dat jij zo gepushed bent om borstvoeding te geven.
Het ging mij helemaal niet om dat borstvoeding beter is. Maar mijn eigen ervaring en wat ik ook van meerdere mensen om mij heen hoor is dat borstvoeding na een maand of 5 6 makkelijker wordt. De eerste maanden is het doorzetten en vaak veel tegenslagen verwerken (niet bij iedereen natuurlijk, maar bij veel mensen wel)
Ik begon na zo'n 5 maanden pas echt van de borstvoeding te genieten. Daarom vind ik het jammer om te horen dat iemand met 7 maanden stopt. Het was toen voor mij gewoon gezellig en genieten. Mijn dochter is met 11 maanden gestopt. Ik heb nog 2 weken gekolft maar toen ze nog steeds niet wilde heb ik haar echt niet gedwongen ofzo. We zijn toen overgestapt op poedermelk. Niet mijn keuze maar de keuze van mijn dochter en ook die respecteer ik.

De aanleiding voor mijn opmerking was dat iemand zei:"wat goed dat je het zo lang hebt volgehouden" Terwijl het in mijn ogen nou echt niet zo lang was. Er wordt geadviseerd om 2 jaar lang borstvoeding te geven, dus dan is 7 maanden nou niet echt heel lang.
Maar het was zeker niet mijn bedoeling om te pushen.
Ik vond het zelf gewoon jammer dat mijn dochter ermee stopte. En ik vind het ook jammer als iemand ermee stopt in een periode die in mijn ogen juist lekker makkelijk is kwa borstvoeding.

Hopelijk snap je mijn kant van het verhaal nu ook.
 
Terug
Bovenaan