afbouwen borstvoeding

Ik heb even een vraag:
Hoe zit het met afbouwen van de borstvoeding?
Ik kolf nu nog 2 x op een dag, om 10.30u en om 22.30u.
Ergens eind volgende week hoef ik beide tijdstippen niet meer te kolven. Maar blijft er dan geen melk uit mijn borsten komen?

Ik heb nu per kolfbeurt ongeveer 60 cc in totaal. Was in het begin 100cc.

Is het als ik er nog een kolfmoment (bijv. die van 10.30u) afhaal nog minder wat er dan uit komt, en op een gegeven moment helemaal niets meer??
 
Hoi,

Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; zolang je borsten worden gestimuleerd, zal er dus ook melk worden aangemaakt. Sommige vrouwen zijn nieuwsgierig of er nog melk is en masseren er zelf dan nog wel eens wat druppels uit. Ook dat is een bepaalde vraag (hoe weinig ook), die door het masseren in stand wordt gehouden.
Probeer je borsten zoveel mogelijk met rust te laten. De melk die nadat je alles hebt afgebouwd nog in je borsten achterblijft, wordt uiteindelijk vanzelf door je lichaam opgeruimd. Het kan nog een tijdje duren voordat je melkproductie helemaal is opgedroogd.
 
Als je borsten overvol blijven en je hebt echt last van de spanning die dat veroorzaakt, dan is het aan te raden om de ergste druk weg te kolven. Als de spanning te hoog oploopt, raken de melkkliertjes overvol. De kans is dan aanwezig dat de melk door die druk door de wanden van de melkklieren wordt geperst en in het omringende weefsel terecht komt. Je lichaam reageert daar vervolgens op als ware het een ontsteking.
Zolang je echter niet teveel hinder van eventuele stuwing hebt en je blijft alert op harde, rode of warme plekken/schijven in je borst, kun je het afbouwen gerust zo voortzetten.
Van restjes achterbleven melk na het volledig afbouwen zal in principe geen ontsteking ontstaan, omdat het om een lichaamseigen stof gaat die op een voor het lichaam logische plaats is opgeslagen.
 
hallo,
ik ben pas ook getopt met de borst voeding, het ging maar niet weg en omdat al een borstontsteking gehad heb heb ik pilletjes gekregen om de borstvoeding te stoppen. een borstontsteking voel je wel aankomen, je krijgt koorts en rode vlekken op je borst als je twijfeld moet je echt naar de huisarts gaan want het is geen pretje! succes! groetjes
 
ik ben nu een maand geleden gestopt met voeden, nadat ik een jaar lang heb gevoed. Ik merk onder de douche wel eens dat er nog steeds voeding in zit, maar ik heb hier geen last van. Wel vraag ik me af hoe lang het nog duurd voordat de melkproductie echt stopt. Ik heb namelijk twee weken terug toch maar 2 nieuwe bh's gekocht omdat ze al een tijd te groot zijn, maar ik denk dat als de melkproductie echt stopt en de melkklieren weer klein worden, mijn borsten weer kleiner worden. Ach soms irritant, maar even afwachten dus haha.
En over een niet al te lange tijd willen we het ook gaan proberen voor een tweede, dus dan zullen mijn borsten weer weer groeien haha.
Succes met afbouwen!
Liefs,
Mar
 
Terug
Bovenaan