afbouwen bv moeilijk (woedel en mama van marielle?)

Enige weken geleden begon ik, en jullie ook,  met het afbouwen van de borstvoeding omdat het lichamelijk te zwaar werd (uitputting, vitaminegebrek). Hoe gaat het nu bij jullie?

Sinds vorige week ben ik echt cold turkey gestopt omdat Berend me heel hard had gebeten. Bloed uit mijn tepel!! Hij heeft al 3 tandjes onder, en de eerste boventand is bijna door, ik durfde hem gewoon niet meer te voeden.

Maar naast de stuwing en de knaltieten, heb ik ineens  nog meer last van vermoeidheid, ben enorm emotioneel, voel me zelfs schuldig dat ik de bv afbouw!!    Is dat normaal? En ik mis die intieme momenten zo!! Ik probeer het voeden met de fles net zo intiem te maken, maar het is toch anders.

hoihoi,

Emotioneel vind ik het afbouwen ook moeilijk. Bij elke fles voel ik me schuldig en aan de andere kant voelt de fles ook wel weer vertrouwd, omdat ik met dezelfde flessen marielle vanaf week 3 heb gevoed. Soms vergeet ik bijna dat de voeding van half 5 weer bv is. Sta ik al in de keuken naar een flesje te zoeken! Dus ja, het voelt dubbel.

Bij de eerste fles die ik verving had ik last van stuwing. Een week later bij de tweede heb ik nergens last van gehad. De borstvoeding kelderde dus naar beneden!

Met Marielle ben ik ook coldturkey gestopt. Dat heeft me een borstontsteking opgeleverd. Dus probeer misschien de ergste druk te kolven? Dan loop je hooguit een week langer met afbouwen, maar riskeer je niet een ontsteking (denk ik..).

Hier gaat dus alles naar wens: bv fles fles bv bv
Vera heeft 1 tandje, maar bijt me gelukkig niet!

Als je nog meer vragen hebt, gewoon stellen! en mijn msn: askommerie bij hotmail.

Hoi Janneke,

Ik denk dat nu je aan het afbouwen bent, je hormoon huishouding ook weer veranderd, misschien ben je daarom vermoeider en emotioneler. Toen ik aan het afbouwen was, miste ik die intime momenten ook heel erg en voelde ik me ook schuldig. maar naar verloop van tijd werdt dat ook weer minder. ik denk dat het ook een stukje afscheid nemen is.

Heel veel succes in ieder geval.
Anneke

Hoi Jannetje,

vervelend zeg, dat bijten! Is dat ook de reden geweest dat je cold turkey gestopt bent? (wat ik me best kan voorstellen!) Misschien kun je inderdaad toch wat afkolven om de ergste druk eraf te halen en een borstonsteking te voorkomen?
Of toch proberen steeds maar 1 voeding te vervangen door de fles, zodat het geleidelijker gaat? Maar dat kan misschien al niet meer...

Succes!!!
groetjes,
KIki

Hai Janneke

Wat vervelend dat het zo gaat en dat je je zo voelt!

Het gaat hier best oke. ik verving twee voedingen, 10.00 en 16.00 uur. Loek krijgt nog 5 voedingen overdag, maar we gaan nu over naar 4. Dus ik gaf nog 7.00, 13.00, 19.00 en 23.00 uur BV. Dat gaat goed. Ik heb helemaal geen last van stuwing. Dat had ik in de kraamweek zelfs niet. Wel stuwing, geen last. En nu niet eens echt veel stuwing, mijn borsten schieten vol na het aanzuigen. Soms denk ik wel eens dat ik te weinig heb, maar hij doet het wel 3 uur op dat 'beetje'.
Ik gaf Loek al af en toe een fles vanaf een week of 6. Toen voelde ik me wel schuldig, maar inmiddels niet meer. Toen de HA zei dat ik beter helemaal kon stoppen, voelde dat niet oke. Emotioneel, maar ook vanwege bescherming. Zoals jullie weten begin ik later met de prikken en tot die tijd wil ik deels blijven voeden ivm afweer.
Maar ik merk dat ik behoefte krijg om mijn 'vrijheid' weer meer terug te krijgen. Dat voel ik minder met de BV midden op de dag. Ik denk dat ik er wel aan toe ben om meer af te bouwen. Vanaf vandaag gaat 13.00 eruit. En als 4 voedingen goed gaat, gaan we 23.00 ook afbouwen. Ik moet nog zien hoe het is als ze er echt uit zijn, maar nu heb ik er geen moeite mee. In tegendeel, als ik er aan denk om de BV weer op te krikken om weer een voeding terug te nemen bijv, dan krijg ik het al benauwd. Maar dus niet volledig stoppen.

Ik ben wel vermoeider weer de afgelopen week, maar dat komt door dat verr*kte forum hier, hihi. Veel te gezellig. Ik wil om 22.00 echt in bed liggen, maar het is al enkele keren voorgekomen deze week dat het 23.30 wordt. Ja dan slaap ik echt te weinig!!! Eigen schuld, dikke bult!

Maar ik kan me best voorstellen dat je met het ineens afbouwen weer je hormoonhuishouding op zijn kop hebt staan. Je lijf zal vast moeten wennen. Het is geloof ik al gezegd, maar kan je niet 1x per dag helemaal afkolven. Dan ben je 1x goed leeg ivm ontsteking. Daarna kan je die afbouwen. En kan je de melk nog geven zolang die er nog is.

Veel succes. Laat maar weten hoe het gaat als je wil!

He bedankt voor jullie reacties!

Het is nou ook weer niet zo dramatisch slecht met me hoor. Ik kolf de druk er wel af, dus hoop zo een ontsteking te voorkomen. Maar ik merk echt dat ik moeite heb om het geven van borstvoeding los te laten. Ik krijg dan van die maffe ideeen om te proberen het toch weer op te gaan voeren, tranen in mijn ogen als ik de fles geef, wordt helemaal blij als hij  aan mijn t-shirt trekt ("Kijk hij is mama nog niet vergeten"). Dit klint stom, he, maar ik  verzin het niet hoor!  Verstandelijk gezien weet ik dat dit beter is voor mij, maar het druist nog wel tegen m'n gevoel in.

Berend krijgt nu nog 1 gehele borstvoeding per dag uvan de voorraad uit de vriezer, maar dat is over ongeveer 2 weken op. Ben erg benieuwd hoe het dan gaat als de bv bescherming wegvalt. Hij heeft nu al weken een aantal waterpokken.... We zullen het zien.

Maar woedel, meer rust krijg ik inderdaad ook nog niet echt door dit forum. Elke voeding die er af gaat betekent eigenlijk meer achter het forum zitten. Hi hi. OOhh het is echt heel erg!

En de teruggewonnen vrijehid is wel heerlijk. Ik ga dadelijk voor het eerst sinds ik-weet-niet-meer-hoe-lang lekker meeborrelen op het terras met collega's. Tja en dat is toch iets wat ik echt genmist heb. En over een tijdje weer lekker sporten, de kilo's eraf joggen. Da's allemaal wel weer fijn!!

fijn weekeinde alvast,
Janneke

Ik bouw niet (expres) af maar wil toch even reageren: mijn dochter van bijna zeven maanden eet steeds meer vast voedsel en drinkt dus minder en geloof het of niet: ik vind dat moeilijk!!! Terwijl  het heel natuurlijk is dat kindjes op een gegeven moment minder gaan drinken natuurlijk, als ze ook andere dingetjes gaan eten. Dus Janneke, ik begrijp het hoor. Mijn dochter is een flesweigeraar en zat met zes maanden nog steeds op zeven voedingen, dus we zijn ook erg lang ERG DICHT bij elkaar geweest. Nu ga ik in sept. weer 24 uur werken, dus dan gaat ze naar het kdv. En dan ook nog minder voedingen aan de borst........ik weet het, een heel natuurlijk proces maar toch weer een stukje loslaten. Dat wordt wat als ze zestien is........
Gr irene

Terug
Bovenaan