afbouwen BV

Beste moeders,

Ik ben bezig de BV af te bouwen tot alleen 's avonds en 's morgens een keer. Nu heb ik regelmatig last van gespannen borsten. Soms lekken mijn borsten spontaan. Wat is nu het best? Proberen dit te negeren of kolven?

Wordt bij kolven nog steeds een signaal naar de hersenen gestuurd om nieuwe melk aan te maken (lijkt me anders een vicieuze cirkel)?
En hoe vaak gingen jullie bij het afbouwen per dag kolven?

Alvast bedankt,
Sonja
 
ik heb er niet zo heel verstand van, maar ik denk dat je niet meteen moet gaan kolven want daar reageert je lichaam inderdaad op met weer melk maken, maar je moet natuurlijk niet teveel pijn krijgen enzo. Toen ik helemaal gestopt was met kolven, heb ik mijn borst nog 1 x met de hand leeggedrukt en toen was ik van de klachten af.

ik kolfde 1 voeding per dag per week minder en dat is heel goed gegaan, ik heb eigenlijk nergens last van gehad. Dus ik verving steeds 1 voeding meer per week in flesvoeding

gr sandra
 
Hoi Sonja,

Net als Sandra heb ik iedere week 1 voeding per dag vervangen. Dat gaf twee dagen gespannen borsten rond de tijd van de te vervangen voeding, daarna moet het beter worden.

Als je gaat kolven ga je inderdaad meer melk aanmaken, en daar zit je niet op te wachten; aan de andere kant stimuleert kolven minder dan een baby, dus als je echt veel sneller af wilt buowen, kan het een uitkomst bieden.

Zelf heb ik dus niet gekolfd, maar als je echt pijn veel gaat krijgen kan het een uitkomst bieden: oppassen voor borstontstekingen.


veel succes,
michelle.
 
Hoi Sonja,

Ik heb het heel snel afgebouwd. Elke twee dagen een voeding vervangen voor een flesvoeding. Ik kolfde zo wie zo alleen maar. Ik had nergens last van. En inderdaad wanneer je kolft neemt de borstvoeding in productie snel af.

Je kunt ook wanneer je spanning voelt, en het doet pijn, gewoon heel eventjes de spanning afkolven. Dus niet te lang. Dan stimuleer je wel iets maar geen hele voeding. En dat wordt dan ook steeds minder!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes en veel succes
 
even heel kort.... als het je zeer doet even kolven tot de druk eraf is dan lek je niet... enne proberen te stoppen met kolven voordat je toeschierreflex voelt. Zo heb ik de middag voeding eruit gedaan en ik heb nergens last van
Succes
 
Ik geef nu ook 's ochtends en 's avonds bv en heb in de afgelopen 3 weken 3 voedingen vervangen door flesvoeding. Ik heb hier wel 1 week per voeding over gedaan omdat ik ook nogal last van gespannen borsten en lekkage had. Je moet het wel in de gaten houden als je harde / rode plekken of knobbeltjes krijgt ivm borstontsteking. Ik zelf heb ze toen gemasseerd en dat was bij mij voldoende.

Succes.

Groetjes, Alexandra
 
Terug
Bovenaan