Afbouwen bv.

Hallo,

Ik moet noodgedwongen stoppen met de borstvoeding vanwege mijn eigen gezondheid. Ik heb hier al eens een berichtje over geplaatst.
Ben nu dus bezig met afbouwen.
Op zich gaat het best goed.
Overdag drinkt hij niet meer bij mij.
's Morgens lekker een ontbijtje (brood en een beetje opvolgmelk), 's middags pap en ook nog een boterhammetje (ja, de boterhammetjes gaan er bij mijn kleine man wel in...haha).
Tussendoor hebben we fruit en een soepstengel en wat sap.
's Avonds groenten (nog steeds potjes, vers gemaakt moet hij nog niet veel van hebben).
Maar dan.
Als hij klaar is voor bedje (badje, pyjama etc. allemaal gedaan) dan wilt hij nog steeds bij mij drinken.
Ook al heeft hij net nog een bordje pap op.
Deze laatste voeding krijgen we niet afgebouwd.
Zo in bed leggen, heeft geen zin. Hij krijst alles bij elkaar en gaat niet slapen.

Iemand tips?????

Alvast bedankt.

xx Nicole

Hoi Nicole,

Waarschijnlijk hecht je kindje gewoon erg veel waarde aan dat bijzondere contact met jou, wat het geven/krijgen van borstvoeding met zich meebrengt. Borstvoeding geven draait  namelijk  om veel meer dan voeding. Het biedt geborgenheid, veiligheid en troost en het werkt bovendien rustgevend. Je kunt het verlies van de intimiteit van de borstvoeding proberen te compenseren door andere vormen van aandacht en lichamelijk contact te geven nu je aan het afbouwen bent.

Dat je zoontje specifiek moeite heeft met het afbouwen van de avondvoeding, geeft denk ik aan dat dat hij vooral die voeding erg fijn vond; als afsluiter van de dag en als  een fijn begin van de nachtrust. Misschien kun je dit op een diplomatieke manier onderbreken door op het eerste gezicht kleine veranderingen in de dagelijkse routine aan te brengen? Bijvoorbeeld door de plek waar je anders altijd zou gaan zitten of liggen te voeden helemaal te vermijden (en zelfs helemaal niet te gaan zitten of liggen met je baby). Of door een liedje  te gaan zingen of een  verhaaltje  voor te lezen. Ik weet niet of je kindje een fopspeen heeft? Wellicht laat hij zich daardoor afleiden?
Eventueel zou je je partner kunnen vragen om het naar-bed-ritueel (tijdelijk) op zich te nemen, zodat jij (en je borsten ) even niet in de buurt bent.

Kun je hier iets mee?

Groetjes van Yvonne

Hoi Yvonne,

Allereerst fijn dat je een reactie geeft ondanks de omstandigheden op dit forum.
Ik sta echt helemaal achter je.

Het is idd het fijne moment met z'n tweetjes wat mijn zoontje wilt. Want honger kan hij niet hebben. Gisteravond had hij een bordje pap op en wilde daarna toch nog bij mij drinken.

Maar bedankt voor de tip. Ik zal eens proberen om met hem op een andere plaats te gaan zitten voor een liedje en een knuffel.
Hij heeft geen speen, dus daar kan ik hem niet mee afleiden.
En mijn vriend kan het naar bed gaan ritueel eigenlijk niet overnemen, hij is 's avonds best vaak weg.

Hopelijk vervalt deze voeding snel, want ik moet ook snel aan een ander medicijn (dat is dus ook de reden van stoppen met de bv).
Het liefste was ik gewoon nog bv blijven geven, maar ja mijn gezondheid beslist helaas wat anders.

Bedankt voor je reactie.

Liefs Nicole

hoi hoi,

toen ik bij mijn zoon de avond voeding er af haalde, heb ik eerst een tijdje het bad/borst/bed ritueel omgedraaid, dus het werd borst/bad/bed. Dan gaf ik hem een flesje water in bed, zodat hij toch nog ergens aan kon sabbelen. Toen hij daar eenmaal aan gewend was, was het vrij makkelijk om de borst weg te laten. Nou had ik bij hem de mazzel dat hij eigenlijk zelden aan de borst in slaap viel, en ik hem bijna altijd wakker in bed legde.

Hij heeft nog wel heel lang daarna een ochtendvoeding gehad trouwens, maar dat was meer omdat ik die niet lastig vond. Ik moest toch wakker worden, en het was een goed excuus om nog een kwartiertje bij hem in bed te kruipen. Die voeding is heel geleidelijk verdwenen.

Groetjes

nog een klein vraagje: afhankelijk van welk medicijn het om gaat, hoe vaak je per dag dat medicijn moet innemen en de bloedspiegels die je opbouwt, bestaan er misschien nog wel mogelijkheden om de avondvoeding te laten bestaan? Stel dat het medicijn een keer per dag moet worden genomen, en het is 23 uur later vrijwel geheel uit je bloed (en dus ook uit je melk) verdwenen is, dan zou je het net na de avondvoeding kunnen nemen zodat het bij de volgende avondvoeding niet meer in de melk aanwezig is? Ook kun je misschien nog navragen (misshcien heb je dat al gedaan hoor) bij La Leche League of VBN, die hebben vaak meer informatie over medicijngebruik in combinatie met borstvoeding dan de gemiddelde apotheker of arts.

quote: nummertje3 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-09-2007 17:28:47'));

Ook kun je misschien nog navragen (misshcien heb je dat al gedaan hoor) bij La Leche League of VBN, die hebben vaak meer informatie over medicijngebruik in combinatie met borstvoeding dan de gemiddelde apotheker of arts.

Hoe LLL omgaat met vragen over medicijnen en borstvoeding kan ik niet met zekerheid zeggen. Vanuit de VBN worden daar in ieder geval geen uitspraken over gedaan, omdat contactpersonen van de VBN niet medisch zijn geschoold. Wel kan  de VBN naar sites verwijzen waar je meer informatie kunt vinden, zoals borstvoedingpuntcom, waar uitgebreid aandacht wordt besteed aan borstvoeding en medicijnen.  Een lactatiekundige beschikt wel over medische kennis en kan e.e.a. grondig voor je uitzoeken en je daarin verder begeleiden. Als je graag een lactatiekundige wilt raadplegen, dan kun je voor adressen en telefoonnummers terecht op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL).

Groetjes van Yvonne

Hallo,

Misschien is het een idee om hem zijn pap uit een fles te geven? Dan sabbelt hij toch nog en ligt ook dicht tegen je aan.
Geen idee of het echt werkt, maar je zou het kunnen proberen.
Heel veel succes in elk geval!

Hallo,

Even een update. Maandag heeft mijn lieve mannetje voor het laatst bij mij gedronken (snik). Dinsdag en gisteren dus niet. Het naar bed brengen duurt wel wat langer. Hij krijgt om 19:00 uur pap, daarna gaan we naar boven (onze slaapkamer) en lees ik hem een verhaaltje voor en knuffelen we wat. Ondertussen drinkt hij een paar slokjes melk. Dan naar bed. Deze 2 avonden werd hij een uur later wel weer wakker en moest ik met hem rondlopen tot hij rustig werd. Dinsdag werd hij tegen 22:00  uur ook weer wakker. Twee grote slokken melk en hij viel weer in slaap. Daarna doorgeslapen tot 7:30 uur, vanmorgen werd hij om 6:30 uur wakker, maar wel vanaf 20:00 uur geslapen.
Ben benieuwd.
De avonden zijn wel vermoeiend, maar als ik mijn zoontje zo rustig krijg, dan heb ik het er voor over. En des te sneller kan ik met de medicijnen beginnen en hopelijk voel ik me dan ook snel weer een stuk beter.

Dus Yvonne, bedankt voor je tip.
En de rest natuurlijk ook. Ik zal vanavond de pap eens uit een flesje proberen.

Groetjes Nicole xx

Terug
Bovenaan