afbouwen speentje

Hoi hoi,

Mijn zoontje van 16 maanden, heeft overdag als hij verdrietig of moe is, nog steeds een speentje. We willen hier al een hele tijd vanaf, maar weten niet zo goed hoe.

Nou is hij van het weekend hard op zijn kin gevallen, en hebben ze het moeten lijmen. gevolg... hij mag geen speentje, want door het kweilen, raakt de lijm los. Het moment om er vanaf te komen!

Nou is het gister de hele dag goed gegaan, want waren we de hele dag op pad en wordt hij lekker afgeleid. Nu ben ik thuis, en huilt hij veel. PPffff. Weet wel dat het even doorzetten is, maar dacht, misschien heeft iemand een gouden tipje! haha.

Groetjes Liff
 
Nou een gouden tip heb ik niet. Je kunt met hem bespreken dat het speentje van het knuffeltje is die in bed slaapt. Lois heeft nooit een speen overdag gehad.... alleen in bed. het is ook niet nodig. Ze hoeven geen speen om het verdriet weg te sabbelen of als ze moe zijn. Alleen als ze echt heel ziek is dan mag ze haar slaapknuffel en speen beneden hebben.

Dus ja... gewoon doorzetten denk ik. echt... het is beter zonder speen. Dus gewoon niet meer geven. Ze ontwennen het vanzelf. De eerste dagen is het zwaar maar ze wennen snel hoor. Ja... en mekkeren doen alle kinderen hoor, ook zonder speen!! HAHA!
 
Tanden op elkaar en doorzetten. Wij hebben het speentje cold turkey afgeleerd met 11 maanden. (na talloze mislukte pogingen om het langzaam af te bouwen).

Met zo'n 3 a 4 dagen was het weer als ouds en leek ze het niet meer te missen. Daar voor in de plaats greep ze ineens naar een knuffeltje wat al tijden in haar bedje stond maar waar ze nooit naar om keek.

Zeker nu het voor de hechtingen beter is, zou ik echt doorzetten.

Ik weet wel dat ik het zelf echt een uitdaging vond toen ze voor het eerst 's-nachts getroost moest worden zonder speen, maar dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Gewoon het slaapritueel nog een keer gedaan en ze ging weer slapen!

succes...
 
Hier cold-turkey bij 11 maanden oud.
Dat leverde 2 nachten met weinig nachtrust op, maar daarna geen problemen meer gehad.
Ze heeft nu een doekje, gewoon een hydrofiel luier, lekker makkelijk. Ze heeft die gewoon vast en duwt die soms tegen haar wang.

Volgens mij zijn de meeste er na 3 dagen helemaal vanaf hoor. Gewoon even volhouden en niet aan toegeven! Af en toe wel een speentje is veel verwarrender dan helemaal geen speentje.
 
hoi liff,

ik heb het bij esmee overdag af gebouwd door het (als we weggingen) te vergeten (soms per ongeluk) soms expres) en dat ging erg goed.
snachts heeft ze haar speentje nog steeds in (en bij haar middagslaapje), maar dat vind ik (nog) geen probleem.
ze is nu 21 maanden
 
ons zoontje is bijna 10 maanden..
Hij heeft em ook alleen maar in bed...Vanaf een maand of 4..Ik vind dat geen probleem. Uit bed heeft hij em nooit, ik vind het niet zo fris ook, vaak ligt ie overal te vallen..
Daarbij vind ik ook dat ze moeten leren met pijn/verdriet naar papa of mama te komen en niet naar de speen te grijpen...
 
Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Hij heeft geen speen meer overdag! en eigelijk was het maar 2 dagen doorbikkelen! Volgens mij weet hij nu al niet meer dat hij hem ooit gehad heeft. hahaha.

Groetjes Liff
 
hoi liff,

goed zo.
het mooie is dat als ik esmee nu overdag haar speentje geef dan weigert ze hem ook echt.
ze wilt hem ook echt pas als ze in haar bedje ligt.
 
Terug
Bovenaan