Afbreken ouderschapsverlof

Dames,

ik heb één dag per twee weken ouderschapsverlof. Deze regeling loopt al geruime tijd en loopt in juli 2006 af.
Nu ben ik dus zwanger en ga per half februari met zwnagerschapsverlof. Tegen dat ik ik weer terug kom is het al bijna juli 2006.

Nou heb ik ergens ooit gelezen dat je vanwege een zwangerschap je ouderschapsverlof mag afbreken. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik tijdens mijn zwangerschapsverlof weer mijn volledige salaris uitbetaald krijgt.

Echter ik nergens meer terugvinden op internet waar dat stond van die zwangerschapsverlof.
Wel kom ik tegen dat in bijzondere omstandigheden het verlof mag worden afgebroken. Maar wat precies al die bijzondere omstandigheden zijn staat er niet bij.

Ik werk voor een klein bedrijf zonder CAO.

Weet iemand hierover meer te vinden?

Hoi Miep,

Ik heb even gezocht op internet of ik hier iets over kon vinden. Onderstaande kwam ik tegen op www.postbus51.nl

Kan ik mijn ouderschapsverlof onderbreken of opschuiven?

U kunt uw ouderschapsverlof onderbreken of opschuiven  als er  ernstige onvoorziene omstandigheden  zijn  (zoals een ernstige langdurige ziekte of bij overlijden van het kind).  In dit soort situaties is uw werkgever verplicht in te stemmen met het beeindigen van het verlof.
Wilt u om andere redenen het verlof onderbreken, overleg dan met uw werkgever. Hij  mag uw verzoek weigeren als er zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zijn.
Gaat uw werkgever akkoord met stopzetten of onderbreken van het verlof, dan heeft hij vier weken de tijd om dat te regelen.
Wel of geen recht op verlof na onderbreking
Als u het verlof onderbreekt, vervalt het resterende deel. Heeft u afgesproken uw verlof in twee of drie delen op te nemen, dan vervalt alleen het restant van het verlofdeel dat u onderbreekt. De periode(n) die u nog niet heeft opgenomen, blijven bestaan. Dit geldt ook als u van baan verandert tijdens uw ouderschapsverlof.
Samenloop van feestdagen  of ander verlof
Als uw verlof samenvalt met een feestdag, loopt uw verlof gewoon door.  Uw verlofuren vervallen. Dat betekent dat u geen aanspraak kunt maken op vervangende uren.
Ook in het geval dat het ouderschapsverlof samenvalt met zwangerschapsverlof, bent u het resterende deel van het ouderschapsverlof kwijt.
Ziekte en ouderschapsverlof
Als u ziek wordt loopt het ouderschapsverlof gewoon door. Het schuift dus niet op. Met één uitzondering, namelijk als u heeft afgesproken om verlof op te nemen direct na uw bevallingsverlof en u nog ziek bent door de zwangerschap of de bevalling. In dat geval wordt het bevallingsverlof en de bijbehorende uitkering verlengd. Het ouderschapsverlof gaat pas in na afloop van het verlengde bevallingsverlof. Dit kan alleen als u de ingangsdatum van het ouderschapsverlof heeft laten afhangen van de datum waarop het bevallingsverlof afloopt. U heeft dan geen precieze ingangsdatum vastgelegd.

Groetjes,

Syl

Terug
Bovenaan