Afbuiging curve

<p>Hallo mama’s,</p><p>Gisteren heeft mijn zoontje (15weken) zijn eerste prikjes gehad. Bij de controle van zijn metingen kwamen ze bij het cb erachter dat zijn hoofdomtrek begint af te buigen. Zijn lengte en gewicht groeit wel maar hij is altijd al onder gemiddeld geweest. Groeit wel met zijn eigen curve mee dus dat was prima, alleen zijn hoofdje blijft nu dus achter. <br />zijn er mama’s die dit ook hebben meegemaakt? Worden nu doorverwezen naar de kinderarts om te kijken of er een reden voor is, maar maak me toch wel een beetje druk.</p><p>hij is nu 5150 gram, 59cm en hoofdomtrek nu dan 37,5 </p>
 
Hier hetzelfde. De hoofdomtrekcurve ging langzaam van hoog naar gemiddeld. We hebben een extra controle bij het CJG gehad met 8 maanden, maar verder is er geen actie ondernomen. Schijnt vaker te gebeuren. Slechts in een heel klein aantal gevallen is er écht iets aan de hand, bijv. een schedel die te snel dichtgroeit.
 
Bij ons ook ‘grote paniek’ en verwijzing, toen voor zekerheid toch nog een keer meten, zodat het goed stond op verwijzing. Was 0,3 mm groter dan meting ervoor. ‘ooh, netjes binnen curve’, dus toch geen verwijzing. Keer erna wilden ze niet meten, ‘want corona…’ Toen stond ik erop dat ze het wel zouden doen, gezien hun grote zorgen. Bleek goed. Moraal van dit verhaal; het kan allemaal erg meevallen! Je zult sowieso zorgen hebben, maar probeer je daar niet teveel op te richten, want je kunt toch niets veranderen.
 
Hier een kindje dat al tijdens de zwangerschap een klein hoofdje heeft. Zat zelfs een tijdje onder het onderste lijntje. Nu een kerngezond kindje van 8 maanden, met nog steeds een klein hoofd.
De hoofdomtrek is, voor zover ik dat kan beoordelen, nooit exact. Ze hoeven het meetlint maar een paar millimeter hoger of lager rond het hoofd te leggen en je hebt meteen een behoorlijke afwijking.
Als je kindje verder gezond is en zich goed ontwikkeld, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Slechts 1 op de 100 kindjes groeit op het gemiddelde lijntje, de rest erboven of eronder!
 
Mijn kleine zit dus op de ondergrens, hoofdje altijd onder de ondergrens geweest en nu dus aan het afbuigen. Gelukkig dat ik lees dat dit vaker voorkomt. Word af en toe ook gek van het cb. Hij was ook al eens "niet zwaar genoeg" kinderarts zei daarop het is gewoon een kleine baby die volgens zijn eigen curve goed groeit. 
ben benieuwd wat de kinderarts hierover gaat zeggen. Hopelijk niets ergs, zoals jullie beschrijven ?
 
Bij ons was het de vorige afspraak ook iets afgebogen naar boven. Maar afgelopen week weer gewoon "normaal".
De één meet hier het hoofdje als je je kindje vast hebt, de ander als ze nog op de meetlat ligt. Zoals ik het zie meten ze ook nooit allemaal precies op hetzelfde plek, de een wat hoger, wat lager, wat schuiner.....Ik neem die meting altijd maar niet al te nauw.
Tenzij er echt zorgen zijn natuurlijk. Maar hier werd ook gezegd toen ze vorige keer ineens een flinke buiging naar boven had dat ze waarschijnlijk iets te ruim gemeten hadden.

Ik zou het anders binnenkort gewoon nog een keertje laten meten om jezelf gerust te stellen.
 
Hier ook. Was het hoofdje inene heel weinig gegroeid en was er meteen paniek en zeiden ze: we meten over een maand weer. Tot die tijd moet je wachten. Nou ik vond n maand erg lang. Ben toen zelf n meetlint gaan kopen en thuis ook even gemeten na 2 weken. Was inene heel anders. Ben toen naar een andere dokter gegaan en die had het weer anders gemeten. Dus pin je niet vast op 1 meting. Ik hou het nu ook zelf in de gaten en meet nu zelf precies op dezelfde plek. Komt goed!
 
Terug
Bovenaan