afgekolfde melk en aanmaak melk..??

halloo allemaal,
ik heb even een vraagje..
ik heb sins 12 dagen een zoontje!! en wil even wat weten i.v.m de voeding?!
in de eerst paar dagen na de bevalling heb ik hem niet goed aangelegd met gevolg..
tepelkloeven en paarse tepels.. ik ben toen tepelhoedjes gaan gebruiken..
maar ik merkte dat hij hier snel moe van werd en dan na een poosje in slaap viel..
als ik hem dan in bedje legde dan werd hij al snel weer wakker van de honger..
ik ben toen dus gaan kolven zodat ik zeker weet dat ie genoeg binnen krijgt.. en idd mijn mannetje is veel meer tevreden en rustiger..
af en toe als ik niet genoeg heb gekolfd dan geef ik er een aanmaak flesje voor in de plaats..
maar nu vraag ik mij af is het wel goed wat ik doe...

mag je wel al je voeding afkolven en later opwarmen als je de kleine gaat voeden??
en kan het geen kwaad om af en toe tussen door een aanmaak flesje te geven??

groetjes brit

Hoi Brit!

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Wat jammer dat jullie zo'n vervelende start hebben gemaakt met de borstvoeding. Op zich kun je best alle voedingen kolven en via de fles geven hoor.. het later opwarmen is geen probleem! Het is echter voor jezelf wel heel vermoeiend! Je moet kolven èn de fles geven. Zo ben je al gauw de hele dag bezig met voeden.
Het lijkt mij belangrijk dat je eens iemand die er verstand van heeft naar het aanleggen aan de borst te laten kijken. Bel eens een lactatiekundige! Zij kan precies zien wat er verkeerd gaat en kan je tips geven hoe je je kindje weer pijnloos aan kunt leggen zodat hij gewoon zonder tepelhoedje uit de borst kan drinken. Een tepelhoedje kan wel de scherpe kantjes van de pijn tijdens het voeden eraf halen, maar tepelhoedjes dragen meestal niet echt bij aan de genezing van kloven, en ze lossen het probleem, namelijk het verkeerde aanhappen, niet op!!
Even een deskundige mee laten kijken kan het voor jezelf weer een stuk leuker en gemakkelijker maken om te voeden Echt een aanrader hoor!!

Telefoonnummers van lactatiekundigen kun je vinden op www.nvl.borstvoeding.nl/ouders/index.html  Dit is de site van de  Nederlandse vereniging van lactatiekundigen  . Ook is er een forum speciaal voor alle vragen rondom borstvoeding waar je misschien eens een kijkje kunt nemen  ( www.borstvoedingsforum.nl ). Er zijn daar de hele dag veel moeders met ruime ervaring met borstvoeding actief, die je goede adviezen kunnen geven!

Ik hoop dat je je kindje weer gauw gewoon pijnloos aan de borst kunt hebben en nog lang van de borstvoeding kunt genieten!!

Groetjes, May
Voor gezellig kletsen over borstvoeding en meer ga ik naar www.borstvoeden.net

Maak je alstjeblieft geen zorgen over een flesje kunstvoeding. Ik had ook wat opstartproblemen (geen kloven, maar te weinig melk), dus ik heb ook heel lang een flesje per dag nutrilon gegeven. Als je daardoor je bv kan volhouden. . geen probleem. (er zijn immers ook genoeg kinderen groot geworden op volledige kunstvoeding, dus één zo'n flesje is prima). Ik heb nog steeds een paar kleine pakjes nutrilon in de kast staan. Als het dan even beter uitkomt. . Je kan er dan zo lekker ontspannen mee om gaan, dat de hele stress van 'heb ik wel genoeg' aan je voorbij gaat.
En nu geef ik al 4,5 maand borstvoeding en heb ik dus helemaal geen kunstvoeding meer nodig (tenzij ik het zelf wil).
Lekker ontspannen mee omgaan hoor! Dat is het leukst voor allebei!
Liefs Phira

Hoi. Ik geef de kleine ook afgekolfde melk omdat hij 6 weken te vroeg is geboren en in het ziekenhuis de fles gewent is omdat mijn voeding pas na 4 dagen op gang kwam.
Ik kolf ongeveer om de 4-6 uur en dat doe ik in flesjes en zet ik in de koelkast.
Als je de kleine gaat voeden maak je die melk warm in een flessenwarmer,niet in de magnetron. Je kunt afgekolfde melk 5 dagen bewaren in de koelkast,10 uur buiten de koelkast en als je het in de vriezer bewaard zelfs 3 maanden.
Het is wel een handeling meer maar je weet ook precies hoeveel de kleine drinkt en je hebt geen last van tepelkloven etc. en je man/vriend kan de kleine ook eens voeden.
Succes! Groetjes Mikkie.

Terug
Bovenaan