afgekolfte melk bewaren

<p>hoi allemaal,</p><p>ik vroeg me af hoe jullie het doen met afgekolfte melk</p><p>-hoelang bewaren jullie het in de koelkast</p><p>- hoelang in de vriezer</p><p>- en heeft iemand nog tips</p><p>liefs xx</p>
 
Ik deed max 2 dagen koelkast. Vriezer kan tot een jaar qua bewaren las ik, maar zo lang lag het er bij mij nooit in. Invriezen deed ik altijd asap. Ik had van die zakjes van medela, heel handig. 
 
Invriezen is het beste om op de dag dat je gekolfd hebt te doen. Eerst koud laten worden in de koelkast en dan invriezen. Ik deed het als ijsblokjes invriezen. Dan kon ik altijd de juiste hoeveelheid uit de vriezer halen. 
Als je melk wel gaat gebruiken in de dagen erna, het blijft tot 7 dagen goed in de koelkast. Wel onderin de koelkast en dan achterin zetten. Dat is de koudste plek. 
 
Invriezen is het beste om op de dag dat je gekolfd hebt te doen. Eerst koud laten worden in de koelkast en dan invriezen. Ik deed het als ijsblokjes invriezen. Dan kon ik altijd de juiste hoeveelheid uit de vriezer halen. 
Als je melk wel gaat gebruiken in de dagen erna, het blijft tot 7 dagen goed in de koelkast. Wel onderin de koelkast en dan achterin zetten. Dat is de koudste plek. 
 
Invriezen is het beste om op de dag dat je gekolfd hebt te doen. Eerst koud laten worden in de koelkast en dan invriezen. Ik deed het als ijsblokjes invriezen. Dan kon ik altijd de juiste hoeveelheid uit de vriezer halen. 
Als je melk wel gaat gebruiken in de dagen erna, het blijft tot 7 dagen goed in de koelkast. Wel onderin de koelkast en dan achterin zetten. Dat is de koudste plek. 
 
In de koelkast kan je de melk 8 dagen bewaren. Het kan wat vreemd gaan ruiken, dat komt door bepaalde stoffen in de melk, maar het is dan niet bedorven.
Invriezen liefst binnen 24 uur. Bij -18 graden is het dan minimaal een jaar houdbaar. 
Als je het invriest  gaan er wat goede stoffen verloren. Niet erg, maar melk uit de koelkast heeft dus de voorkeur. Dus als je het binnen 8 dagen gebruikt liever niet invriezen, en niet af en toe je diepvries voorraad verversen.
 
Overigens kan je het vanuit de koelkast ook na 24 uur nog invriezen, alleen is het dan wat minder lang houdbaar. Even markeren en als eerste opmaken dan.
 
Terug
Bovenaan