Afgeplat achterhoofd.

<p>Onze zoon is nu bijna 12 weken en hij heeft best een plat achterhoofd,</p><p>Afgelopen week bij CB geweest en de kinderarts zei dat hij bij de volgende keer wil kijken of hij hiervoor naar de fysiotherapeut moet.</p><p>Heeft iemand hier dit ook meegemaakt met haar kindje? En wat gaan ze dan doen?</p><p>En is het een idee om zo'n speciaal kussentje voor hem te kopen tegen het afplatten? Op zijn buik of zij slapen doet hij niet...</p><p>Bedankt alvast?</p>

Mijn oudste had dit ook, ik heb toen een kussen gekocht bij prenatal waarop het kindje op zijn/haar zij ligt (om en om) de baby ligt met het rugje tegen een kussen en een ander kussen tegen het buikje, tegen doorrollen. Binnen paar weken een mooi rond hoofdje. Bij mijn andere kinderen meteen na de geboorte gebruikt.

Wij zijn met mijn dochter bij de kinderfysio geweest. Dan meten ze het hoofdje met een band om de vorm te zien. 
Verder krijg je oefeningen en tips om de afplatting te voorkomen. Ook kijkt hij of je kindje beide kanten even ver zijn hoofd kan draaien enzo.
Wij hebben geloof ik 4 afspraken gehad en is steeds de vorm van het hoofdje gemeten om de voortgang te zien.

Je kan beter gelijk met oefeningen beginnen, in plaats van afwachten. Hoe jonger ze zijn, hoe sneller het hoofdje normaal kan worden. Als je in Google typt; 'mijn baby heeft een voorkeurshouding' krijg je als tweede een pdf van de GGD, deze staat vol met tips! 
Of je maakt zelf een afspraak bij de kinderfysio, wordt volledig door je verzekering betaald. Zij kunnen dan bepalen met een meting hoe 'erg' de afplatting is en geven je adviezen en oefeningen die je kan doen. 
Succes!

Ons zoontje had hier ook last van. Op advies van CB kinderfysiotherapie ingeschakeld. Deze is bij ons thuis geweest, heeft ons oefeningen gegeven en gelukkig had hij weer heel snel een mooi rond bolletje. Wij waren er nog mooi op tijd bij, ook werd de fysio vergoed. Dus ik zou zeker zelf vast fysio inschakelen! Sindsdien is ons zoontje een buikslaper geworden ?

Super bedankt dames! 
Zo'n zijlig kussen hebben we al, wil meneer niet mee slapen... Overdag leg ik hem wel eens op zijn zij in zijn babynestje, maar dan is hij ook altijd weer snel wakker.
Ik heb zojuist een BabyDorm Kussen besteld, daar las ik hele goede recensies over. En ik ga maar eens een fysio inschakelen, kan ik dan beter nu doen dan nog een maand wachten.

Mijn zoon heeft het ook heel erg, het ging beter maar heeft een harnas gekregen voor heupdyslasie en hij moet dus 23 van de 24u liggen anders werkt het niet en je ziet dat zijn linker achterkant weer platter word. 
De fysio komt ook bij ons thuis, we krijgen oefeningen en om de zoveel tijd word zijn hoofdje gemeten.  

Onze dochter is nu 11 maanden. Al met 4/5 maanden begon dit te ontstaan. Ik heb al moeder diverse keren aangegeven bij het consulatiebureau dat ik mij zorgen hierom maakte. Maar ik moest beloven dat ik geloofde dat het vanzelf goed kwam. En als ik geen haar had, heb ik misschien ook een plat achterhoofd en het zit misschien in de genen. 
Hoe dan ook, de afplatting werd niet minder. Met 6 maanden kreeg ik een oefentip mee. 
Met 9 maanden kregen een we doorverwijzing voor kinderfysiotherapie omdat ze niet goed genoeg kon omrollen en niet ging kruipen. Toen kwam bij de fysio ook het platte achterhoofdje aan de orde. Conclusie: er is wel degelijk sprake van een afplatting en niet alleen erfelijkheid. Een eerdere verwijzing had dit voorkomen kunnen hebben.
Gelukkig maakt onze dochter motorisch snel vorderingen en hebben we ook het perspectief dat het hoofdje bijtrekt. Dat kan ik nu al iets zien. Maar het zal wel een langere periode duren, tot ongeveer 4 jaar is gezegd.
Als onervaren moeder heb ik me achteraf misschien veel laten leiden door het CB. 

Terug
Bovenaan