Afgeplat achterhoofd

<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze dochter is bijna 3 maanden en heeft aan 1 kant een redelijke afplatting van haar achterhoofd. We hebben veel geprobeerd om haar hoofd ronder te maken: zijligkussen, kussentjes (om het hoofd ronder te maken) en haar omdraaien en meer op haar buik laten spelen. Ik zie nog niet echt verschil en maak me wel een beetje zorgen..</p><p>Zijn er ook ouders die hebben gezien dat het vanzelf wegtrok bij hun kleintjes? Ik joor het graag!</p><p>ps: hebben geen fysiotherapie gehad nog. </p>

Mijn zoontje had het ook erg. Ik ben naar de ostheopaat geweest voor een paar behandelingen. Zij ontdekte dat zijn nek vast zat, waardoor hij niet goed de andere kant op kon liggen. Na de behandelingen kon hij dit wel. 
Ben ook twee keer naar fysio geweest voor adviezen. Vond ik erg nuttig. Ik moest bijv speelgoed aan de andere kant aanbieden en hem andersom vasthouden enz. Onze jeugdarts van het CB zei dat het vanzelf over zou gaan, maar ik vond het toch belangrijk om er hulp voor te zoeken. De fysio bevestigde dit. Ze zei dat de afplatting behoorlijk ernstig was en je het zonder iets te doen altijd zou blijven zien. 
Mijn zoontje is nu 2 en het is eigenlijk niet meer zichtbaar. Ik zelf vind dat Zn hoofd wat platter is, maar zeker niet meer scheef. 
Dus lang verhaal kort; ik zou je zeker aanraden om advies te vragen. Volgens mij werden de behandelingen ook gewoon vergoed. Ben wel vrij uitgebreid verzekerd. 

Ik ben toen mn zoon 2 maanden was ook door het cb verwezen naar de fysio. Osteopaat was ik daarvoor al geweest en had niet geholpen. Hij had een erg sterkte voorkeurshouding, maar is nu een maand later al een heel stuk beter. Schedel is al redelijk bijgetrokken. Raad je zeker aan om naar de fysio te gaan. Valt gewoon onder de verzekering. 

Net als hierboven al gezegd, ik zou toch naar de fysio gaan. Bij mijn dochter gaan en nek zat vast (kiss syndroom). Buiten dat ze aan alle kanten een vrolijker meisje werd is de afplatting een stuk kleiner geworden of in ieder geval niet erger 

Mijn zoon was 2 en een halve maand en had ook een platte achterhoofd, heb hem toen onwijs veel op zijn buik gelegd en een speciale kussen voor hem gekocht voor overdag. Daarnaast heb ik heb regelmatig zijn hoofd gemasseerd met olie. Hij is nu 6 maanden en zijn achterhoofd is normaal !

Onze oudste had een duidelijke voorkeurshouding waardoor hij een platte achterhoofd had; een deel was platter, het was dus niet mooi rond. We hebben toen een kinderarts bezocht; fysiobehandelingen gehad, een speciaal kussen gekocht die hem hielp om op z’n zij te laten liggen. De osteophaat heeft trouwens z’n voorkeurshouding verholpen. Verder met de kinderarts toch een redressiehelm laten aanmeten en gebruikt. Wij hebben door dit alles wel veel kunnen rechttrekken gelukkig!!
Ze kunnen hier op latere leeftijd zichtbare ‘afwijkingen’ aan de stand van oren bijvoorbeeld aan overhouden, als ze zo klein zijn dan valt het nog niet zo op. 
Meteen actie ondernemen zou ik zeggen! Onze cb heeft ons trouwens ook veel geholpen!! Onze jeugdvpk kwam thuis een paar keer meekijken, gaf ons tips etc, zij weten hier ook veel over. 
Als je het echt zeker wilt weten, dan zou ik er een kinderarts naar laten kijken. Zij kunnen beter inschatten hoe ernstig de afplatting is en hoe dit in de toekomst er ongeveer uit zal komen te zien. Wat voor een leek ‘gewoon’ is, kijken zij vaak anders naar. 
Succes! 

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. We zijn naar CB geweest en we krijgen fysio. Ze komen morgen langs dus ik ben erg benieuwd. Ik hoop zo enorm dat het ronder gaat worden!

Terug
Bovenaan