Afgeplat hoofdje 6 maanden

<p>Goedemiddag allemaal,</p><p>Ons zoontje van 6 maanden heeft een afplatting op zijn hoofd. Zijn broer had het ook, we denken dat het iets in de genen is (opa ook). Maar goed, babies liggen ook veel op hun rug. Hij ligt op een soort baby-kussentje (onder het lakentje, veilig) waar een opening in zit voor het hoofdje, om zo meer ronding te krijgen. Ook leggen we hem zo vaak mogelijk op zijn buikje. Toch blijft het plat.</p><p>Fysio hebben we bij mijn oudste zoon gedaan, maar dat heeft niet veel geholpen. Nu hebben we 3 kleine kinderen en zijn we vaak weg, dus niet veel tijd voor oefeningen en houding (ook bij creche en oma), gaat niet lukken.</p><p>Onze oudste zoon heeft uiteindelijk een redressie helm gedragen, een paar maanden. Ik vond het verschrikkelijk, hij gelukkig niet. Het heeft enorm goed geholpen. Ik vrees dat onze jongste dat waarschijnlijk ook moet (enfin, eigen keuze natuurlijk). Is er nog iets anders wat we zouden kunnen doen? Op de zij slapen vinden we best gevaarlijk, met risico om door naar buik te rollen. Ik heb gekeken naar de slaapwikkel van Snoozzz, maar daar lees ik ook dat babies terug rollen naar rug of juist naar buik.</p><p>Ik hoor graag nog wat ervaringen en tips!</p><p>Natuurlijk als helmpje de enige optie is, gaan we daar uiteraard voor. Maar er zitten hoge kosten aan verbonden en een wat verdrietige moeder..</p><p>Dank!</p>

Hallo,

Ik weet niet of dit het antwoord is waar je naar op zoek bent, maar mochten jullie je kindje veilig op zijn buik willen laten slapen, dan zijn de producten van aerosleep heel fijn. Je hebt matrasjes, matrasbeschermers en hoeslakens. De matrasbeschermer bestaat uit ademende laagjes en het hoeslaken is een soort gaasje, waardoor de kindjes gewoon door kunnen ademen, zelfs als ze met hun gezichtje in het matrasje zouden gaan liggen. Ik moet zeggen dat ik dit overigens in de praktijk (ik werk in de kinderopvang en wij hebben dus aerosleeps) eigenlijk nooit zie. De kindjes liggen eigenlijk altijd wel op de zijkant van hun gezicht.

Ik weet niet of jullie kindje uit zichzelf al van zijn rug naar zijn buik kan rollen en andersom?

Mocht je hem op zijn buik in bed willen leggen maar hij rolt uit zichzelf terug, dan zou je hem in een (te) lange slaapzak kunnen leggen. Het uiteinde van de slaapzak stop je dan in onder het voetende van het matrasje. Met een lakentje stop je hem stevig in. Zo kan hij minder snel/makkelijk terugdraaien naar zijn rug.

Hoi,

Is het aan een zijkant of echt de achterkant?
De opvang (en oma evt) kan hier zeker wel iets mee doen qua houdingen!

Ik werk in de kinderopvang en als we een kindje met plat achterhoofd/voorkeurshouding krijgen dan overleggen we met ouders hoe we het beste hier mee om kunnen gaan. (Voeden op andere arm, veel op de buik etc)

Mijn dochter (nu 3,5) had heel erg een voorkeurshouding en mijn zoontje (nu bijna 6 mnd) ook dus bij hem letten we er extra goed op en gewoon echt heel veel op de buik leggen.

Begrijp dst je liever geen helmpje aanschaft dus probeer echt aan je omgeving te vragen of ze mee willen werken en probeer zelf ook, ondanks je drukke gezin, veel oefeningen te doen.

Ons zoontje had een iets plat hoofdje vonden ze bij het CB. Wij hebben toen voor slaapjes overdag een zij lig kussen aangeschaft en die wisselende om en om op de zij gebruikt. En in de nacht gewoon op de rug. Zo wisselde wij het voldoende af. Het is uiteindelijk weg gegaan en is het niet zo dat als ze gaan zitten het vanzelf wat bijtrekt? Hoeveel wijkt het af??

Terug
Bovenaan