afgeplat hoofdje

Hallo,

Ik stel deze vraag namens een vriendin zonder internet.
Zij wil graag weten hoe lang je de voorkeursligging  in de gaten moet houden.
Haar kindje is nu 3 maanden. Moet ze nu nog steeds afwisselen met de linker- en rechterkant?
Alvast bedankt namens mijn vriendin voor de reacties.

Groetjes 1976
 
Hoi,

Heeft het kindje al een voorkeurshouding en een afgeplat schedeltje.
Zo ja dan is het verstandig om langs de huisarts te gaan. En even naar te laten kijken. SOms is het genoeg om dan een verwijzing naar een fysio te krijgen soms moet er een helmpje aan te pas komen. Het is belangrijk om daar snel acheter aan te gaan want het werkt het beste voor de zes maanden.

succes

Een stukje naar beneden over de safe t sleep staat ook een stukje over voorkeurshouding
 
Onze dochter heeft   ook een voorkeurshouding gehad. Zij had haar ene wang dikker en als je van bovenaf op haar hoofd keek stond het ene oor wel een cm voor het andere oor. Zij had een voorkeur naar rechts. Van de fysio moest ik oefeningen   doen. Haar hoofdje naar links en   naar rechts laten kijken. En   ze   moest in een speciaal kussen slapen. (T kussen? te koop bij prenatal) CB mocht dat   eigenlijk niet adviseren. Vreemd he? Daar moest ze dus om en om in liggen. Volgens mij krijg je pas een helmpje als het   heel extreem is. Maar als ze er niet gerust op is   zou ik er toch   een deskundige naar laten   kijken, want als de fontanel dicht zit is er volgens mij niks meer aan te doen.
 
Hallo,

Het kindje van mijn vriendin heeft nog geen afgeplat hoofdje, maar omdat ze bang is daarvoor legt ze haar baby om en om te slapen.
Soms draait het kindje zelf de andere kant op, bijv. in haar slaap en dan legt mijn vriendin haar weer om de juiste kant. Met als gevolg dat mama zelf niet zo erg aan slapen toekomt.

Groetjes 1976
 
Om en om leggen is toch goed dan? Alleen zou ik hem/haar niet elke keer weer goed leegen, want zoals je al zegt dan komt ze zelf niet aan haar rust toe. Misschien dan toch zo'n kussen proberen?
 
Hallo,

Ik zou nog even doorgaan met de wisselligging, tot 6 maanden in de schedel namelijk nog erg zacht. Zo'n kussen is dan wel een goed idee, mag wel maar tot zes maanden gebruikt worden. Ons cb adviseert een Safe T Sleep (zij mogen inderdaad niet zo kussen adviseren), een soort wikkel om kinderen veilig op hun rug en zij te laten ligen. Ik heb zo'n ding aangeschaft om mijn dochtertje op haar zij te leggen (heeft een afgeplat hoofdje), maar het werkt niet voor de zijligging. Als ze wat sterker worden draaien ze zich gewoon weer op hun rug.
Ik zou niet steeds gaan kijken 's nachts hoe het kindje ligt. Overdag kan je er ook veel aan doen, door het kindje wisselend op de ene arm en de andere arm te voeden en door bijvoorbeeld met aan- en uitkleden het kindje ook eens de andere kant op te leggen. Ook het bedje draaien naar het licht kan helpen.
In ieder geval zou ik wel alert blijven, want het cb is vaak te laat met doorverwijzen als het niet goed gaat (is bij ons ook gebeurd).
 
hoi mijn zoontje van 3 1/2 maand heeft het ook we zijn daar voor naar de ficio geweest hij vertelde ons dat het een schoonheids probleem is en eigenlijk geen kwaat kan en het duurt veel langer voor dat het weet goed is dan dat het fout gaat het hoofdje word steeds harder dus het duurt wel ff
en als je er voor dat je kindje 6 maanden is goed wat aan tedoen is hij rade ons aan een babysleep tekopen dat is een kussen waar hij niet in kan draaien dus blijft ie liggen zoals jij dat wilt (bij prenatal)wij waren ook erg ongerust dat het misschien kwaat kon maar dat was dus niet zo .het kan soms zijn dat de kant waar hij opligt wat achter loop (grijpen,pakken)maar met oefenen kan je dat ook zelf verbeteren,en mocht het nu niet meteen goed zijn dan gaat die achterstand van zelf over naarmate ze gaan zitten en zo
 nou terkte en s6 groetjes nicole
 
soms is het cb ook snel met verwijzen. Ons meisje kreeg met 2 maanden fysio op verzoek van het cb. Heb er zelf niet eens om hoeven te vragen. Nu zijn we ruim 2 maand verder en het gaat fantastisch.
Het is zeker belangrijk om er op tijd bij te zijn.
Succes,
Marianne
 
Terug
Bovenaan