Afgeplat hoofdje?

Hoi allemaal,

dat ik af en toe een doos ben, dat was wel bekend, geloof ik, maar is het cb er niet voor om de dingen die ik mis te ontdekken?

Vorige week maandag ben ik bij het cb (arts) geweest en alles was prima in orde. Tot............. ik aan boord kwam. Aan boord ontdekte ik opeens een vlak stukje op haar hoofd aan de linkerkant.Nou verbaasd het me niet zo veel dat het aan de linkerkant is aangezien ze haar hoofd altijd naar links draait als ze slaapt, maar die plek is toch niet in een keer ontstaan? Ook Mattijs heeft het gezien. Het is niet een heel grote plek met een bult aan de voorkant ofzo, maar die plek is er en ze is al bijna 6 maanden!

Mijn probleem is dat ik pas op 8 oktober weer naar het cb hoef, dus dat ik daar voorlopig niet meer kom en bij de ha was ik de laatste keer ook al voor helemaal niets (gelukkig was ik gestuurd door de arts van het cb).

Ik heb gisteravond gewacht tot ze diep sliep en toen haar hoofdje gedraaid, maar ze werd toch wakker en draaide haar hoofd onmiddelijk terug.

Ze doet ook alles met links en draait zich over links om op haar buik, dus alles gaat naar links.

Voor 21  juli kom ik weer naar Nederland voor de forumdag, zal ik dan toch even langs gaan bij de ha of het cb (en welke van de twee dan) of moet ik het eerst zelf maar even proberen?

Groetjes Ilona

Hallo Ilona,

Een btje afplatting is normaal hoor. Je kunt wel stimuleren om meer over rechts te doen. Door haar bv altijd rechts te benaderen en over de rechterkant rollen als je haar oppakt en speeltjes rechts aanbieden. Zo'n voorkeurshouding is redelijk hardnekkig, maar uiteindelijk gaat ze ook ontdekken dat ze een rechterkant heeft (al is dat bij Jinte niet van harte). Hieronder een foto van een heuse afplatting waar iets mee moet (Jinte heeft dus een helmpje). Het CB bagatalisseert dit allemaal is onze ervaring. Vorige keer had ze daar haar helm niet op en ik dacht (gemeen) ik zeg niets, kijken of zij een opmerking maken over haar platte hoofd. Niet dus hè. Het zijn in mijn ogen echt een stelletje sukkels daar. Prikken zetten zijn ze goed in en voor de rest.... nou ja, vind ik dus dan.

Groetjes Mirjam

hoi

Onze oudste had dat ook, en die wou alleen maar op haar linkerkant liggen te slapen toen heb ik het bedje andersom opgemaakt. Vaak draaien ze naar het licht toe namelijk. Daarna was het beter. Nog steeds ligt ze liever links maar ze ligt nu ook vaak rechts. Bij Indy gelukkig nooit problemen mee gehad als die maar kan slapen vind ze het best haha

Hoi Ilona,

Hier ook een met een afgeplat hoofdje, maar dan rechts. Wij hebben het eerst zelf geprobeerd. Inderdaad haar hoofdje draaien als ze slaapt, alles van de linkse kant aangeven, speeltjes aan de linkse kant enz...maar het hielp niet. Gelukkig heb ik een fijne verpleegkundige bij het cb. Zij heeft ons doorverwezen naar de fysio. Daar zijn we vorige week voor de eerste keer geweest en bleek dat de spieren bij Emma aan de linkerkant van haar romp niet genoeg ontwikkeld waren. Dus nu moeten we veel oefeningen met haar doen. Ik kwam erachter dat je helemaal geen verwijzing nodig hebt voor de fysio. Ik zou zeggen probeer het eerst zelf even en anders zou je over fysio na kunnen denken. Maar dat is voor jou misschien wel wat lastiger aangezien je aan boord zit en niet zo maar even weg kunt ( of begrijp ik dat verkeerd? )

Succes ermee..

Groetjes Monique

Hoi allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties. Het is zeker niet zo sterk als bij Jinte, maar dat ze daar bij het cb niets van gezegd hebben, begrijp ik niet. Dat zie je toch? Bij mijn kleine meid is het veel minder en zit er nog een hoop haar overheen. Nu begrijp ik ook dat ze niets gezien hebben bij Laura. Stelletje......

Het bedje anders opmaken ga ik straks meteen doen. Baat het niet..... dank je.

Voor Moniek (geloof ik) Dat begrijp je helemaal goed. Dat zou betekenen dat ik tijdelijk bij mijn ouders zou moeten gaan wonen. Hoewel ik alles over heb voor mijn kleine meid, ook dit, willen Mattijs en ik voorlopig nog even met z'n drieen bij elkaar blijven (het betekend namelijk ook dat we dan een tijdje gescheiden van elkaar zouden leven).

Groetjes Ilona

Hoi Ilona,

Nou dan zou ik het eerst zelf gaan proberen hoor!!! als het nog niet zo erg is, is het met alle andere tips misschien wel te verhelpen. Want ik snap helemaal dat je nu niet gescheiden wil zijn van je man..samen genieten is toch het mooiste.
Het zal allemaal wel goed komen.

Groetjes Monique

Hoi Ilona,
Nynke had ook een voorkeurshouding en daardoor een afgeplat hoofd. nog niet zo erg als Jinte, maar wel er tegenaan. We hebben voor fysiotherapie gekozen. Ook ben ik met haar een keer naar de ostheopaat geweest, daarna merkte ik meteen eigenlijk dat de voorkeurshouding verdwenen was, maar wat hij heeft gedaan...geen idee.
De  fysiotherapie was niet spectaculair, maar heeft denk ik toch ook wel wat geholpen. Het belangrijkste was idd haar van de andere kant benaderen, bedje anders opmaken, speelgoed aan de andere kant leggen, eigenlijk alles wat je maar kan verzinnen van de andere kant doen.
De afplatting is al een stuk minder en ze hoeft waarschijnlijk geen helmpje. Vaak als de voorkeurshouding verdwenen is en de afplatting is niet te erg verdwijnt deze vanzelf.
Wat me wel verbaasd: de erge afplatting was er binnen enkele weken, en nu zijn we maanden verder en is hij nog niet helemaal weg, met andere woorden hij ontstaat veel sneller dan dat hij verdwijnt.

En: mijn cb kijkt er ook nooit naar, ik heb het zelf geconstateerd. En ze kijken nu ook nooit of het minder is.
groetjes,
daphne

Hallo

Mijn zoontje heeft ook een heel plat achterhoofdje... en aan de linker kant is t nog erger afgeplat.Het is precies nog meer plat dan bij Jinte op foto...Ik had t op cb ook gezegd maar we moeten hem eerst zelf stimuleren dat hij zn hoofdje naar rechts gaat draaien.
Die van het cb zei dat het niet abnormaal was en dat t misschien nog terug rond werd en anders bleef t zo...  

Groetjes carol        

Terug
Bovenaan