Afkolven bij opstart werk

Mijn dochter is momenteel 13 weken oud en krijgt borstvoeding. Sinds ze 6 weken oud is, geven we regelmatig een flesje vers afgekolfde borstmelk van maximum 150 ml (zodat ze dit ook wat gewend wordt).
Momenteel kolf ik occasioneel als ik voel dat mijn borsten echt vol zitten. Dan krijg ik ongeveer 80-100ml per sessie. Deze melk vries ik dan in om een voorraad op te bouwen.

Binnen een paar weken begin ik terug te werken. Gisteren probeerden we haar voor de eerste keer ontdooide borstmelk te geven; maar deze weigerde ze volledig… Nu vrees ik dat ik mijn opgebouwde voorraad niet zal kunnen gebruiken en ze enkel vers afgekolfde borstmelk zal willen drinken. Het probleem is dat ik in 1 afkolksessie niet voldoende melk krijg voor 1 voeding.

Wat zijn jullie ervaringen met ontdooide borstmelk? Hoe kan ik meer resultaat krijgen van het afkolven? Ik geef heel graag borstvoeding en hoop dat ik niet noodgedwongen moet stoppen omdat ik terug aan het werk ga..
 
Misschien heel gek, maar was de melk warm genoeg? Mijn dochtertje weigert ook melk die naar haar zin niet warm genoeg is ?
 
Mijn oudste weigerde melk uit de vriezer ook altijd. Ik had een voorraad in de koelkast voor de eerste werkdag. Deze sprokkelde ik de week ervoor bij elkaar door steeds tussendoor even te kolven. Vooral in de ochtend, na de eerste voeding, heb je meestal veel melk. Als ik echt snel veel melk nodig had dan kolfde ik voor de voeding. En daarna m'n kindje aan de borst. Die moet dan wat meer moeite doen en komt misschien wat eerder voor nieuwe voeding maar dat herstelt wel weer.
Verder geef ik nooit flesjes groter dan 120 mee. Mijn oudste dronk zelfs vaak maar 100. De jongste drinkt de 120 vaak wel op een heeft er dan genoeg aan voor 3 uur. Als ik te weinig melk kolf op mijn werk dan kolf ik 's avonds nog een keer extra.
 
Mijn kinderen waren ook nooit fan van ontdooide melk, dus ik heb het meeste daarvan ook weg moeten gooien.
Nog wat gedachten:

Past je kolf goed? Misschien dat je met een andere kolf of andere maat borstschild meer opbrengst hebt?
Als je straks gaat werken, kun je overwegen om vaker te kolven dan je kindje drinkt. Als ze bijv 3 flessen nodig heeft overdag, kun je zelf 4x kolven. Over het algemeen levert vaker kolven meer op dan langer kolven.
Als je structureel niet genoeg kolft, kun je ook datgene meegeven wat je wel kolft en op de opvang aanvullen met kunstvoeding. Bijv 2 flessen borstvoeding en 1 fles kunstvoeding op eem dag. En dan wel zelf blijven kolven natuurlijk op alle 'fles'momenten en op de dagen dat je thuis bent gewoon voeden. Dan doet dat niet af aan borstvoeding geven.
150ml klinkt veel inderdaad, maar ik weet niet hoeveel ze weegt? La leche league heeft handige vuistregels voor hoeveel melk er ongeveer in een flesje zou moeten per gewicht, aantal voedingen en leeftijd. Sowieso heeft die organisatie ook veel tips voor kolven, kijk eens op hun website zou ik zeggen!
 
Terug
Bovenaan